Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Spartips

1. H
    Medlem · 209 inlägg
    Då min förra tråd handlar om lite annat nu tänkte jag starta en ny där vi kan tipsa varandra om bra spartips.

idag gick jag med i en hundklubb för 150 kronor om året och tack vore det blir hundens försäkring 1200 kronor billigare varje år. Alltså sparar jag 1050 kronor där.

Ge mig alla era tips som kanske kan funka för mig också eller andra.

Ska gå ur svenska kyrkan med så fort jag har någon som kan skriva ut papperna till mig. Blir flera tusenlappar om året man sparar.

Erbjudande, sidor på nätet mm allt ni kommer på

2. Violina
    Husägare · 2 752 inlägg
    Ha inte husdjur

Dåligt för ekonomin och för miljön

3. AndersMalmgren
    Renoverare · Stockholm · 13 549 inlägg
    Äg ditt boende istället för hyr.

4. Fjojtmehmet
    Renoverare · Näverkajakens födelseort · 794 inlägg

Fjojtmehmet

Renoverare
    Ge dig nu. Alla har inte den möjligheten

5. M
    Medlem · Skåne · 115 inlägg

multix

Medlem
    Cykla till jobbet istället för att cykla på gymmet.

En bil mindre, massa diesel sparad, tidsbesparing att träna på väg till jobbet, gymkort onödigt mm men en cykel behövs om man inte kan gå istället. Åka skidor är faktiskt inte så tokigt på vintern.

• Laddar…
  6. Violina
    Husägare · 2 752 inlägg
    Ta inte bilen i onödan, planera ditt användande så att du uträttar så många ärenden som möjligt när du är "ute och far"

Folk är för bekväma av sig idag, bara för att man har bil måste man inte använda den, "resor" under 5 km kan uteslutande göras med cykel eller till fots

Dottern och jag tog skottkärran med oss bort till affären i våras när vi skulle fixa med planteringar hemma.. köpte några säckar jord och gödsel och gick sen hem med dem.. visst, hade varit väääääldigt lätt att ta bilen (och ursäkta med att man ska ju handla mycket) och visst, det var jobbigt (skottkärrans geometri är verkligen inte anpassad för någon så kort som jag) men man får ju tänka hållbart.. både för miljön och för plånboken..

7. T
    Medlem · Blekinge · 8 435 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Se över el-avtal och mobil/internet-avtal. Bor man skälv kan kanske sophämtningen läggas på två eller fyra veckor.
    Säg upp onödiga/dubbla försäkringar (drulleförsäkringar, tappa mobilenförsäkring).
    Köp inte ny mobil varje år utan var femte år eller mer sällan.
    Köp storpack och frys.
    Kör bil men varsamt. Dumsnål inte genom att köra skottkärran till affären.

• Laddar…
  8. D
    Lösvirkesbyggare · Jönköping · 271 inlägg

dibb

Lösvirkesbyggare
    Kände en som jobbade med rådgivning längre tillbaka, och kommer ihåg en sak som han menade var viktigt att lära folk.

Skriv en lista innan du går och handlar mat mm, och följ den listan stenhårt så minskar du risken med onödiga impulsköp. Gå helst och handla ensam utan barn så är det lättare.
    Varje gång du köper något som inte finns på listan, skriv ner det i ett block och plusa ihop det varje månad.
    Då brukar folk upptäcka att det var inte var en liten sak nån gång då och då, som de trodde var 30 kr totalt i månaden. Utan det var oftast minst 10 gånger det belopp per månaden på impulsköp!
    Typ 300:- x 12 månader = 3600:- Det är då 3 gånger mer än vad du sparar in på hundförsäkringen.

9. F
    Medlem · Östergötland · 4 822 inlägg

fribygg

Medlem
    Äg ditt boende istället för att hyra eller vara medlem i nån bostadsrättsförening kunde du istället skrivit, själv tillhör du väl dem som betalar månadsavgift?

10. M
    Renoverare · Norrköping · 1 519 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    Har man möjlighet , reparera saker istället färför att slänga o köpa nytt

Och skaffa verktyg till att tillverka saker själv istället för att köpa. Gör man nått mycket blir man även duktig och kan göra presenter o julklappar eller till och med sälja
    vist det kostar att köpa verktygen... men det är en investering

Folk köper ju smörknivar på ICA/coop/etc för 10kr st istället för att göra egna som är både billigare och snyggare.
    Skärbrädor lika så.

11. T
    Allvetare · Skåne · 5 811 inlägg

tank77

Allvetare
    Släng inte mat per automatik bara för att datumet gått ut. Bäst före-datum är en rekommendation, ofta går det att äta maten flera dagar till om den förvarats rätt. Ett tips är att lukta på maten.

Har du rätt till bostadsbidrag? Ansök! Många missar att de har rätt till bostadsbidrag.

Köp inte dyraste mobiltelefonen, räcker gott och väl med en Android-telefon för 2000 kr som man köper kontant och sedan har man ett abonnemang på typ Vimla för 100 kr i månaden.

Se över dina månadsabonnemang och medlemskap. Du kanske inte måste ha Netflix, Spotify och HBO.

Sluta röka och snusa. Bra för både hälsan och plånboken.

Sälj saker du inte längre behöver på Tradera eller Blocket.

Skippa gymkortet och träna hemma eller på utegym.

Drick vatten istället för saft och läsk.

Klipp ditt eget hår om möjligt.

Välj butikens lågprismärken, många gånger är de i alla fall nästan lika bra som de kända märkena.

12. Garningen
    Husägare · Kalix · 212 inlägg

Garningen

Husägare
    Skit på arbetstid.

13. G
    Medlem · A · 387 inlägg

gbgustaf

Medlem
    Var observant på stora prishöjningar och ring upp företaget. Det gäller försäkringar, bredband, tv, larm, tidningsprenumerationer mm. Ringer man och säger att det har blivit för dyrt så brukar de erbjuda sig att sänka priset direkt.

14. T
    Allvetare · Skåne · 5 811 inlägg

tank77

Allvetare
    Och sno med dig toapappersrullar hem?

15. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 627 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Det är stöld. Men att sitta inne kan ju oxå vara en besparing.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.