Har ett rum som ska bredspacklas och därefter målas. Underlaget är tretexskiva och ovanpå detta glasfiberväv som sitter bra vad jag kan bedöma. Frågan är om man behöver "spärrmåla" med någon oljebaserad färg innan man bredspacklar för att förhindra att tretexen rör på sig och resultatet blir dåligt, eller om glasfiberväven som sitter räcker. Förutom knottrigt pga väven är väggen bra och bredspackling kommer göras för att få en fin yta.
Runt fönster och vid ett ställe där en utbyggnad tagits bort (nytt gips är uppsatt efter bilden nedan på träet) finns smala partier 1-5 cm där tritexen är blottad pga att där satt väven lösare, vilken behandling ska man göra där för att spärra samt få spacklet att sitta bra? Någon färg (vilken?) eller glasfiberremsa?
Runt fönster och vid ett ställe där en utbyggnad tagits bort (nytt gips är uppsatt efter bilden nedan på träet) finns smala partier 1-5 cm där tritexen är blottad pga att där satt väven lösare, vilken behandling ska man göra där för att spärra samt få spacklet att sitta bra? Någon färg (vilken?) eller glasfiberremsa?
Det finns en risk att treetex rör på sig. Det är då mjuka rörelser över större ytor. Kan du leva med att det kanske blir lite böljande form på väggen efter ett tag är det bara att spackla över ojämnheterna i glasfibern. En spärrfärg kommer inte att förändra något. Den rena treetexen bör dock målas före spackling. Inte så kinkigt med vad. Tapetklister fungerar och är billigt. Vill du ha en vägg som håller formen över tid tror jag mer på att ersätta treetexen med gips.
Det är ju uppenbart från bilden att någon vid en tidigare renovering gjort det enklare för sig genom att satsa på det modernare materialet treetex i stället för att fortsätta med pappspända väggar. Det blir ju bara konsekvent att fortsätta använda något ännu nyare och ännu bättre.
Det är ju uppenbart från bilden att någon vid en tidigare renovering gjort det enklare för sig genom att satsa på det modernare materialet treetex i stället för att fortsätta med pappspända väggar. Det blir ju bara konsekvent att fortsätta använda något ännu nyare och ännu bättre.
Klicka här för att svara

