Hej,

Håller på att renovera vardagsrummet och kommer att sänka taket 45mm för att dra ny el. Idag sitter det gammal panel som är spikad direkt i takstolarna på cc 90, det finns alltså inget undertak. Jag tänkte sätta 45x45-reglar och sedan spårpanel som är 13mm tjock. Frågan är hur jag ska regla? Givetvis sätter jag en regel på varje takstol med gamla panelen mellan men jag är rädd för att det inte räcker? Att sätta en regel mellan varje takstol är i sig inget problem att göra men då kommer regeln endast att fästa i gamla panelen. Vill helst inte behöva stöka runt på vinden för att komplettera mellan takstolarna så min fråga är om ni tror att det funkar med cc 90 eller om jag behöver göra någon annan lösning?

Lasse

Har det håll förr borde det hålla igen med samma mått.

Annars kan du regla tätare, fast vinkelrätt mot takstolarna. Om du nu kan tänka dig att den nya panelen får en annan riktning än dagens.

Ska det bara vara el, och inte spottar eller liknande borde det räcka att sätta 28 mm gles istället för 45 mm regel.

Jag tänker lite så också, det har funkat i drygt 50 år så det borde funka nu också. Det går tyvärr inte byta riktning eftersom panelen i intilliggande rum går åt samma håll :(

Det ska upp spottar så det får bli 45x45, annars hade gles varit bättre. Tack för ditt svar!

Lasse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.