518 läst · 4 svar
518 läst
4 svar
Sparmålning vid fasspontpanel?
Jag håller på att rödfärga vår gamla kåk som är klädd med en ganska grov liggande fasspontpanel. Något jag inte tänkte på i förhand är att det är väldigt bökigt med sparmålningen mot mötande vertikala delar som knutbrädor och foder.
Nu har jag med en liten pensel fått försöka "trycka in" färgen i den lilla "gropen" som blir in bakom fodret. Väldigt tidsödande och inte blir det speciellt bra heller.
Den enda lösningen jag själv kommit på är att demontera foder etc innan målning för att få det snyggt men det hjälper ju inte vad gäller tidsaspekten.
Något som har ett bra tips att komma med?
Nu har jag med en liten pensel fått försöka "trycka in" färgen i den lilla "gropen" som blir in bakom fodret. Väldigt tidsödande och inte blir det speciellt bra heller.
Den enda lösningen jag själv kommit på är att demontera foder etc innan målning för att få det snyggt men det hjälper ju inte vad gäller tidsaspekten.

AXS
Medlem
· Johanneshov
· 2 095 inlägg
Maskering och spraya?

nikasp
Husägare
· Sollentuna
· 3 709 inlägg
Känner igen det där då jag fick pillmåla tvärtom, stående lockpanel mot takfall. Men det gick. Går det att bara lätta på fodren så du kommer åt bättre och klappa tillbaka dem efter?strumpa skrev:
Jag håller på att rödfärga vår gamla kåk som är klädd med en ganska grov liggande fasspontpanel. Något jag inte tänkte på i förhand är att det är väldigt bökigt med sparmålningen mot mötande vertikala delar som knutbrädor och foder.
Har ingen rödfärgsspruta tyvärr.
Speciellt fönsterfodren tror jag kan funka att lossa då de är relativt nya. Knutbrädor och vissa lister är "orginal". Dem är jag både rädd om och jag misstänker att de kan sitta väldigt hårt. De har suttit med klippspik i 113 år nu
Speciellt fönsterfodren tror jag kan funka att lossa då de är relativt nya. Knutbrädor och vissa lister är "orginal". Dem är jag både rädd om och jag misstänker att de kan sitta väldigt hårt. De har suttit med klippspik i 113 år nu

nikasp
Husägare
· Sollentuna
· 3 709 inlägg
Jag tror det går bra att lossa. Bytte feta men ruttna lockbrädor på vårt torps tak. De har suttit sedan 1850-talet men gick med lite vilja och kofot att lossa utan att något pajar. Man får väl palla mellan med masonit så man inte gör tryckmärken i onödan.strumpa skrev:
Har lossat både stort som smått med antingen Hultafors vanliga koben ner till minsta plutten som är 15 cm långt ungefär.