29 178 läst ·
99 svar
29k läst
99 svar
Spara värme genom att stänga av frånluft på nätter?
Stänger av frånluftventilationen i mitt gamla FTX-system, mellan kl. 22-06.
I min.läget drar fläktmotorn 27W, ger en besparing på 79 kWH/år, i normalläget drar fläktmotorn 42W, ger en besparing på 123 kWh/år.
Loggar fukt och temp i badrum, och under tiden ventilationen är avstängd stiger fuktigheten endast med någon/några procent, temp. stiger med 0,5 - 1 grad.
I min.läget drar fläktmotorn 27W, ger en besparing på 79 kWH/år, i normalläget drar fläktmotorn 42W, ger en besparing på 123 kWh/år.
Loggar fukt och temp i badrum, och under tiden ventilationen är avstängd stiger fuktigheten endast med någon/några procent, temp. stiger med 0,5 - 1 grad.
Nu har jag självdrag, men jag har funderat på om man skulle sätta en eller två små fläktar i typ badrum som inte bara styrs av lampan, utan helt enkelt med zwave, finns ju multisensorer. Planen är att även styra mitt planerade z-wave mha larmet, så man har ett bortaschema när det är pålarmat. Funderar på att även koppla på en avfuktare jag har stående i tvättstugan, så att den känner av när tvättmaskinen går eller fukthalten är hög och kör avfuktare och fläkt då.
Jag väntar bara på att få tid att labba med detta... De mesta prylarna finns hemhandlat...
Jag väntar bara på att få tid att labba med detta... De mesta prylarna finns hemhandlat...
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hemautomation är ju det som gör ventilationen lite extra skoj. Speciellt om man som flera här redan loggar temps och fukt. Då behöver det kanske inte bli så riskfyllt att stänga av vissa tidpunkter heller och man kan spara lite slantar. även om det kanske inte rör sig om större summor så känns det desto mer. Bland annat märkte jag att golvet inte blev så kallt som det varit annars. Speciellt på morgonen. Jag har tyvärr inte lyxen med golvvärme.
Men varför köpa den där dyra värmeförflyttaren?
Varför inte denna? http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tilation/ventilationsflaktar/rorflakt-414107/
Varför inte denna? http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tilation/ventilationsflaktar/rorflakt-414107/
Otroliga besparingar du gör.... 80kr per år... Har du räknat med att din pryl som styr drar energi? Så du måste räkna bort det från din extrema besparing!etompau skrev:Stänger av frånluftventilationen i mitt gamla FTX-system, mellan kl. 22-06.
Glöm inte investeringskostnad för "prylen", alternativ avkastning på beloppet. Ett annat tips är att skita i mörkret, sno toapapper och handtvål på jobbet, fylla upp termosmuggen med kaffe på innan dagens slut på jobbet. Du är lätt uppe i kanske 100kr/månad i kampradknonor därOdjuret skrev:
Nog verkar det reta upp folk som inte tycker lika iallafall. Härligt 
Att stänga av frånluften på FTX är ju urbota dumt då hela värmeåtervinningen då försvinner. Bättre då att reglera ner flödet på både tilluft och frånluft för att bibehålla värmeåtervinningen. Övertrycket på grund av avstängd frånluft är väl dokumenterad genom åren av hantverkare som uppdagat "hemmapul och amatör-justeringar" som resulterat i att fuktig luft tryckts ut i konstruktionen. Har t.ex. en kollega som sett isolering på kallvind som varit knökfull av is och mögel på grund av havererad frånluftfläkt i återvinningsaggreggat.
För min del skulle det vara att öka ventilation när det behövs utan att installera ett fullt frånluft, bara genom att köra toa fläktar lite mer när det inte stör eller när man vet man tillfört fukt...
Värmeåtervinning? Min värme sticker rakt ut i skyn, med ganska bra luftflöde dessutomRopia skrev:Att stänga av frånluften på FTX är ju urbota dumt då hela värmeåtervinningen då försvinner. Bättre då att reglera ner flödet på både tilluft och frånluft för att bibehålla värmeåtervinningen. Övertrycket på grund av avstängd frånluft är väl dokumenterad genom åren av hantverkare som uppdagat "hemmapul och amatör-justeringar" som resulterat i att fuktig luft tryckts ut i konstruktionen. Har t.ex. en kollega som sett isolering på kallvind som varit knökfull av is och mögel på grund av havererad frånluftfläkt i återvinningsaggreggat.
Har du inte räknat på mängden energi som ditt värmesystem slipper lägga på att värma upp den nya luften som ersätter den varma som ftx'en pumpar ut ur huset? Det borde väl vara en större besparing än den ynka effekt som fläkten drar?etompau skrev:Stänger av frånluftventilationen i mitt gamla FTX-system, mellan kl. 22-06.
Sedan kan man säkert räkna in ytterligare nedkylning av befintlig luft i huset när den nya kommer in
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ordning och reda skall det vara även på ventilationen. Och gärna lite rationellt tänkande också!
Att stänga av ventilationen på nätterna i ett bostadshus är ju befängt.
Det är ju då alla till nästan 100% är hemma och sover i sina sängar.
(Visst, det finns naturligtvis undantag med skiftarbetare m.fl)
Och det är då tvätten hänger på tork, middagsdisken torkar osv.
Att motivera avstängning av ventilation nattetid med att det görs i många fastigheter missar målet.
Då är det frågan om kommersiella fastigheter, som nästan alltid står tomma utanför kontorstid.
Nej, kör ventilationen dygnet runt, men anpassa flödet efter behovet,
och inte efter någon generell norm, som är tänkt att täcka alla förhållanden!
OT
Vilken skillnad det är nu när vi har FTX-ventilation, som går på miniminivå.
Jämfört med det förra huset med "självdrag",
där man vaknade med "baksmälla" varje morgon pga dålig luft.
Att stänga av ventilationen på nätterna i ett bostadshus är ju befängt.
Det är ju då alla till nästan 100% är hemma och sover i sina sängar.
(Visst, det finns naturligtvis undantag med skiftarbetare m.fl)
Och det är då tvätten hänger på tork, middagsdisken torkar osv.
Att motivera avstängning av ventilation nattetid med att det görs i många fastigheter missar målet.
Då är det frågan om kommersiella fastigheter, som nästan alltid står tomma utanför kontorstid.
Nej, kör ventilationen dygnet runt, men anpassa flödet efter behovet,
och inte efter någon generell norm, som är tänkt att täcka alla förhållanden!
OT
Vilken skillnad det är nu när vi har FTX-ventilation, som går på miniminivå.
Jämfört med det förra huset med "självdrag",
där man vaknade med "baksmälla" varje morgon pga dålig luft.
Vad menar du? Klart man borde kunna tjäna energi på att dra ner ventilering anpassat till behovet. Dock är det tveksamt om behovet är lägre på vinternatt. Dock borde marginalen i luften vara högre när det är torrt i luften.
Jag drar ner ftx till min på vintern. Återvinning eller ej så är den alltid lägre än 100 av förklarliga skäl
Jag drar ner ftx till min på vintern. Återvinning eller ej så är den alltid lägre än 100 av förklarliga skäl
Redigerat: