Vi bygger i betong med 3 m takhöjd. Fönster i sovrum har mikroventiler i överkant. Frånluft i badrum med fuktautomatik. Vi har nu efter flera års boende och mätningar funnit att våra stenhus inte behöver ha någon ventilation alls igång vad gäller sovrummen - betongen tar upp överskottsfukt på natten och avger den på dagen. Så ventilation behövs bara punktvis i badrum och kök.
Boverkets ventilationsnormer är uppenbart till för trähus, där man i princip bor instängd i en stor plastpåse.(diffusionsspärren).

Man kan ju undra hur det luktar i ert sovrum :eek:

O
Troligtvis så har man kommit på det där med ventilation bara för att jävlas med folk. Därför har jag stängt av all ventilation hemma. Då sparar jag massa pengar! :p

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Smart :thumbup:

O
Jonatan79 skrev:
Glöm inte investeringskostnad för "prylen", alternativ avkastning på beloppet. Ett annat tips är att skita i mörkret, sno toapapper och handtvål på jobbet, fylla upp termosmuggen med kaffe på innan dagens slut på jobbet. Du är lätt uppe i kanske 100kr/månad i kampradknonor där ;) Trevlig helg, snåla å svälj!
De har du rätt i... Med den otroliga besparingen så kommer investeringen av prylen betalat sig på bara 5år

Jonatan79 skrev:
Glöm inte investeringskostnad för "prylen", alternativ avkastning på beloppet. Ett annat tips är att skita i mörkret, sno toapapper och handtvål på jobbet, fylla upp termosmuggen med kaffe på innan dagens slut på jobbet. Du är lätt uppe i kanske 100kr/månad i kampradknonor där ;) Trevlig helg, snåla å svälj!
Han sparar temporärt mer än det han räknar på. Fläkmotorn är det lilla i sammanhanget. Dock riskerar han ev fukt i konstruktionen.

elmont skrev:
Man kan ju undra hur det luktar i ert sovrum :eek:
Finns lite självdrag via mikroventiler i fönstren som ventileras ut via frånluftkanaler/imkanaler/tilluft til, samt rökgångar ut från öppen spis, även om inte frånluft forceras ut med fläkt.
Takhöjd 3 m gör sitt också, .
Stenhus där väggarna andas ger en helt annorlunda innemiljö än trähus, där man i praktiken bor i en plastpåse.
Jag är själv förvånad över hur stora skillnaderna är mot trähus och att fläktarna bara behöver köras vid behov pga lukt, men aldrig pga fukt i sovum.

Att ha 3 m i takhöjd gör ju bara att det tar längre tid för luftombytet pga större volymer som ska omsättas. Ni kanske inte är speciellt känsliga eller kräsna i ert hus men de flesta vill ha frisk luft och mycket syre i sina hus, speciellt sovrum.

Det är ändå lite märkligt att många skriver om ventilation endast för att ta bort fukt och lukt. Om man har för dålig venlilation kommer även syrehalten att gå ned och koldioxidhalten att gå upp. Det är ju en stor fördel att kunna andas när man sover.

mattiasp skrev:
Det är ändå lite märkligt att många skriver om ventilation endast för att ta bort fukt och lukt. Om man har för dålig venlilation kommer även syrehalten att gå ned och koldioxidhalten att gå upp. Det är ju en stor fördel att kunna andas när man sover.
Men för alla pengar som verkar finnas att spara på att stänga av, så kan man köpa en väderstation som kan logga och ha koll på CO2 halten inomhus, och prylar är alltid bra att ha!
https://www.m.nu/netatmo-avancerad-vaderstation-wifi-temperatur-luftfuktighet-p-1255.html

Att tro att man behöver ventilera mindre i stenhus är att stoppa huvudet i sanden. Jag är helt övertygad om att alla proffs som sysslar med ventilation har en mycket bättre "förståelse" än någon självutnämnd "expert".

I
mattiasp skrev:
Jag brukar tända ett ljus, när lågan börjar flämta så ökar jag ventilationen. :rolleyes: Men det funker så klart inte när jag sover. :(

• Gilla
exerg
  • Laddar…
I
Peter2400 skrev:
Men för alla pengar som verkar finnas att spara på att stänga av, så kan man köpa en väderstation som kan logga och ha koll på CO2 halten inomhus, och prylar är alltid bra att ha!
[länk]
En sån måste jag köpa. :thumbup: Blir lite jobbigt att sitta uppe varenda natt och hålla koll på den bara, men man måste väl bjuda till och visa lite intresse. :|

ion skrev:
En sån måste jag köpa. :thumbup: Blir lite jobbigt att sitta uppe varenda natt och hålla koll på den bara, men man måste väl bjuda till och visa lite intresse. :|
Det var det som var min tanke, att du INTE behöver vara vaken på natten Netatmon sparar ju all data och sedan kan du med fina diagram bevisa att din ventilationslösning fungerar som den ska.
Två CO2-nivådiagram med markörer som visar viktiga händelser, "Came to work" och "Went to lunch".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I
Peter2400 skrev:
Det var det som var min tanke, att du INTE behöver vara vaken på natten Netatmon sparar ju all data och sedan kan du med fina diagram bevisa att din ventilationslösning fungerar som den ska.
[bild]
Jaha, det var intressant. Måste bestämt börja spara till en sån, eller önska en i julklapp.:thumbup: Utvecklingen får ju inte stanna av, inte min heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.