inga ventiler i sovrum är generalfel! fixa genast, sen kan du testa snåla in på frånluften annars kommer det bli dubbelfel...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Flygekorre skrev:
Vårat hus suger frånluft ifrån köksfläkten, toaletten, tvättstugan och garderoben på nedervåningen. På övervåningen toaletten och garderoben. Men det kanske även gör skillnad i sovrum eftersom dörrar inte är helt täta såklart. Jag kommer nog testa och se om jag märker någon skillnad iaf.
Har ni en fläkt i garderoben? :)

Som sagt, tilluft i varje sovrum och ett don/25kvm i allrummen (vardagsrum, matsal). Ej hall.

exerg skrev:
Att stänga ventilationen sparar mycket värme. I äldre hus gick ca 15% av årets värmekostnad ut i ventilationsluften. I dagens välisolerade hus skulle ca 80% gå ut ventilationsvägen om inte ventilationsluften skulle återvinnas på något sätt. Någon gång i slutet på 80-talet utgick ett energisparpris till en vaktmästare på Åmotfors sjukhem som hade kommit på att genom att stänga ventilationen nattetid så sparades (med all rätta) betydande kostnader för kommunen, Smart kille
Hoppas alla fattade ironin. Att stänga ventilationen är naturligtvis fel och hur lämpliga är de som i ovanstående ex nominerat vaktmästaren till priset?..

Låter som om du har ventilationsaggregat på taket. En bra lösning men då har väl spisfläkten forceringsspjäll som används enbart vid matlagning? I övrigt brukar dessa fläktkåpor ha möjlighet att minska grundflödet. Kolla detta.I övrigt skall det finnas tilluft i sovrum samt hygienutrymmen/tvätt/klädkammare (motsvarande) vilket brukar ske via fönsterventiler. Sovrums/klk frånluft via trösklar och evakueras från kök hygien-/tvätt utrymmen.Viktigt att ev ventilationsdon är rätt injusterade och fastlåsta.:cool:

Yes ventilationsaggregat på taket precis ovanför köksfläkten. Inga spjäll vad jag vet och den styrs med den steglösa fläktstyrningen på spisfläkten. Det tog ett tag innan jag fattade att det var den som styrde hela husets ventilation :) inga ventilationsaggregat fanns att finna någonstans i huset så jag vet inte vart det är tänkt att luften ska tas ifrån? Ventilationssptingor I fönsterkarmar och dörrkarmar fanns och dem har jag öppnat nu.

Exerg: jag är ledsen men jag förstod inte din ironi.. Jag trodde verkligen det kunde vara en smart idé. Har helt enkelt inte så bra koll på detta som ni har, det är därför jag skriver här!

Angående airmove så skriver dem även att om man har frånluftsventilation så kan man ändå installera airmove om man läser undertrycket i huset genom att sätta ventilationsluckor. Undrar just om det räcker med dem spjällen jag öppnat i karmarna?

Hej

Vi kör vår Flvp sparsamt hela året, nån timme/dygn för att ladda Vv på sommaren, på hösten likadant, men på vintern så går den på låg vent när kompressorn går, och superlågt när kompressorn står still, vi värmer huset med luftvärmepump till största delen, flvp värmer Vv och golvvärme i entré och toalett, samt rad övre plan, men värmen från Lvp åker upp och håller 21gr på övre plan, vi har låg luftfuktighet inomhus, trots att tvätten hänger inne, luften känns fräsch.

Många hotell stänger av vent på natten, senast i Lördags när vi sov på hotell, så slocknade det vid 22 och startade kl 7, dåligt luft? Nej!

Smålänning ? Hur vet du att du inte har dålig luft ?

Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi kör vår Flvp sparsamt hela året, nån timme/dygn för att ladda Vv på sommaren, på hösten likadant, men på vintern så går den på låg vent när kompressorn går, och superlågt när kompressorn står still, vi värmer huset med luftvärmepump till största delen, flvp värmer Vv och golvvärme i entré och toalett, samt rad övre plan, men värmen från Lvp åker upp och håller 21gr på övre plan, vi har låg luftfuktighet inomhus, trots att tvätten hänger inne, luften känns fräsch.

Många hotell stänger av vent på natten, senast i Lördags när vi sov på hotell, så slocknade det vid 22 och startade kl 7, dåligt luft? Nej!

Som beväring märkte man heller inget. Värst var det för den som skulle väcka luckan.Vi andra tyckte det var ok Få avlider av dålig ventilation och förhöjd fuktighet kan, förutom kondens på fönster i sovrummen, så småningom och till att börja med ,bilda små mögelfläckar i taket i badrummet. Om hotell stänger ventilationen nattetid bör det snarast rapporteras till miljö/hälsa och "dålig luft": garanterat

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Självklart är det en utmärkt idé att minimera ventilationen om man inte har någon värmeåtervinning. Särskilt nattetid på vintern när det är som kallast.

Det fanns en orsak till att man minimerade ventilationen på 70- & 80-talet efter oljekrisen -73.

Det är bara att pröva. Om det inte är någon nämnvärd imma på fönstren, och luften känns tillräckligt fräsch när man återinträder i sovrummet efter morgonens badrumsbesök så är det ok.

Det kan rent av leda till bättre luftkvalitet, dvs inte allt för torr luft som det ofta blir inomhus på vintern i välventilerade hus. Trots att vi bor i Skånes milda och fuktiga klimat blir det för torrt inne på vintern. Vaknar med skav i halsen när det är för torrt. Vi var tvungna att köpa en luftfuktare till sovrummet! Det gjorde susen, trots att RH endast ökade med några enstaka %.

Det finns billiga luftfuktsmätare att köpa. De är väl inte överdrivet noggranna/korrekta, men oftast dugliga för ändamålet. Idealt ska RH ligga mellan 40 - 60 %.

Vi ligger på ganska precis 55%, när huset var nytt och injusterat, och fläkten fick på högt flöde, samt kall vinter, kallras från ventilerna, och bara öste in -25 gradig luft, sänkte vent rejält och ströp ventilerna till några procent öppet, förbrukning sjönk och mycket skönare inomhus, både mer fukt i luften och bättre klimat, dagens norm i villor känns väl tilltagen, helst om huset står tomt hela dagarna, och på natten sover man..

Tack för svaren, jag har kopplat på ventilationsaggregatet på min hemautomation och det är avstängt nu. Fuktmätare har jag redan och på nedervåningen i hallen är det nu 37% fukt efter att ha eldat på under kvällen. På övervåningen är det 57%. Vi får se vad det står på imorgon bitti. Temperaturgraferna blir också spännande att se.

Jag passade såklart på att känna på luften som fläktades ut när jag väl satt på taket och visst var det varm behaglig luft som pumpades ut. Vi får se om det blir någon märkbar skillnad om den får stanna inomhus.

Låter nästan som samma siffror som vi har här, alldeles norr om Hallandsåsen.

Efter ett par inlägg i kaminen i kväll har vi 22,5°C inne och 39% RH.
Ute är det 6,8°C och 94% RH.
Enligt våra enkla mätare.

Och värmepumpen (L/L) är avstängd, men FTX-aggregatet går som alltid.

God dag yxskaft till alla som vrider ner / stänger av sin ventilation utan att ha stenkoll på vad ni gör.

En god ventilation handlar inte bara om att luften skall kännas "fräsch i sovrummet" utan det handlar även om att få ut fukten från badrum och tvättstuga m.m.

Men för all del; stäng ner er ventilation för att spara ett par kronor. Ni kan ju behöva pengarna när ni ska fixa mögelskadorna...

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
K
I vårt förra hus, störde jag mig så på ventilationsljudet att jag satte FTX-aggregatet på timer. Från 22-05 var det frånslaget. Märkte aldrig några problem. Ingen imma på fönster eller mögel i hörnen.

Fick däremot berättat för mig att en granne till mina föräldrar vägrade ha frånluften på när de flyttade in i sina kataloghus på åttiotalet, på tvåårsbesiktningen visade det sig att golvspånet i mellanbjälklaget svällt så att ena gaveln hade pressats ut på mitten.

Edit. FTX-aggregatet från fläkt var fö. En riktig energitjuv, någon hade ställt in tilluftstemperaturen på 23 grader (max) så elpatronen i aggregatet gick nästan hela tiden, efter att jag ställde ner den till 15 (min) minskade förbrukningen med 9kwh/dygn. En granne fick fel på sitt aggregat så att det körde max på elpatron hela tiden, så knackade han på hos grannarna för att försäkra sig om att ingen kopplat på sig på hans elräkning

Redigerat:
  • Gilla
Cwepwe
  • Laddar…
Jag fattar inte varför de som skriver här i tråden stänger av ventilationen på natten när ni är hemma. Det verkar ju vara rätt. hmmm.. "ogenomtänkt". Jag bör inte skriva det jag egentligen tänkte om detta. Ventillationen kan gott gå ned på sparfart när det är upptorkat efter dusch och annan morgonaktivitet, när ingen är hemma. Hur resonerar ni egentligen?

• Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.