Hej!

Jag skaffade för några år sedan braskamin och har sedan dess varit supersugen på att skaffa en Airmove 2.0 till mitt 1.5plans LB-hus. Tyvärr så läste jag mig till att det inte var någon bra idé att installera detta om man har frånluftsventilation i sitt hus eftersom det då sabbar luftstömmarna som ska cirkulera mellan neder- och övervåning.

Vi har alltid för varmt i vardagsrum när vi eldar i vår kamin och kallt på övervåningen. På sommrar är det alltid för varmt på övervåningen och normalt nere. Detta skulle i mina ögon airmove kunna lösa på ett bra sätt, eller åtminstone göra det bättre?

Detta har väckt några frågor:
-Kan man spara värme genom att stänga av frånluftsventilationen om nätterna? Eller är det en otroligt korkad idé?

-Skulle man på något annat sätt kunna kombinera min frånluft med en airmove så att man kan dra nytta av luftcirkulationen mellan våningsplanen?

Airmove för dem som inte vet: http://airmove.se/airmove-2-0-fordela-varme-braskamin-varmepump/

Mvh
Mattias

Vad var anledningen att airmove skulle förstöra för ventilationssystemet? Har du ringt airmove och frågat också? Jag skulle aldrig stänga av systemet på nätterna, det är inte hälsosamt och kanske inte ens ekonomiskt försvarbart.

Jonatan79 skrev:
Vad var anledningen att airmove skulle förstöra för ventilationssystemet? Har du ringt airmove och frågat också? Jag skulle aldrig stänga av systemet på nätterna, det är inte hälsosamt och kanske inte ens ekonomiskt försvarbart.
Okej nu var det väl mer en egen slutsats jag drog när dem på sin sida "vanliga frågor" skrev att det inte var en bra idé. Jag slö läste detta denna kväll och hade tänkt att kontakta dem ändå och rådfråga. Men jag tycker det låter ganska logiskt att en frånluft skulle få aitmovens cirkulation ur balans eftersom frånluft en suger utåt ifrån flera av husets rum.

Det här med att stänga av frånluft på nätterna trodde inte jag var så farligt? Mellan 01-06 tänkte jag. Jag har kattluckor i huset också så att helt luftstopp blir det ju inte?

Det är ju klokare att stänga av ventilationen på dagarna när ingen är hemma. Min går ned på sparfart vid 10-tiden när det är upptorkat efter morgondusch osv, för att åter gå igång på normalfart vid 17-tiden när man kommer hem. På vardagarna alltså.

• Gilla
jonle336 och 3 till
  • Laddar…
Det låter ju helt klart som att fläkten på taket gör en rejäl skillnad i huset, den snurrar ju inte så snabbt heller tänkte jag så vad hade det gjort om den fick vila lite. Jag låter den vara ....ett tag till! ;)

Hoppas dock på en lösning med airmove ändå

Tänk bara på att om du stänger av fläkten på vintern så är det risk att den inte går igång igen p g a att den fryser fast. Då får man ta hårtorken och klättra upp på taket :)

Flygekorre skrev:
Hej!

Jag skaffade för några år sedan braskamin och har sedan dess varit supersugen på att skaffa en Airmove 2.0 till mitt 1.5plans LB-hus. Tyvärr så läste jag mig till att det inte var någon bra idé att installera detta om man har frånluftsventilation i sitt hus eftersom det då sabbar luftstömmarna som ska cirkulera mellan neder- och övervåning.

Vi har alltid för varmt i vardagsrum när vi eldar i vår kamin och kallt på övervåningen. På sommrar är det alltid för varmt på övervåningen och normalt nere. Detta skulle i mina ögon airmove kunna lösa på ett bra sätt, eller åtminstone göra det bättre?

Detta har väckt några frågor:
-Kan man spara värme genom att stänga av frånluftsventilationen om nätterna? Eller är det en otroligt korkad idé?

-Skulle man på något annat sätt kunna kombinera min frånluft med en airmove så att man kan dra nytta av luftcirkulationen mellan våningsplanen?

Airmove för dem som inte vet: [länk]

Mvh
Mattias

Att stänga ventilationen sparar mycket värme. I äldre hus gick ca 15% av årets värmekostnad ut i ventilationsluften. I dagens välisolerade hus skulle ca 80% gå ut ventilationsvägen om inte ventilationsluften skulle återvinnas på något sätt. Någon gång i slutet på 80-talet utgick ett energisparpris till en vaktmästare på Åmotfors sjukhem som hade kommit på att genom att stänga ventilationen nattetid så sparades (med all rätta) betydande kostnader för kommunen, Smart kille

Fanns det inga negativa effekter av det då exerg? Som det här med fukt osv som kan få fäste om ventilationen uteblir? Jag vill ju veta om man skall våga prova detta eller inte. Hur mycket skada kunde man orsaka under en veckas testperiod tänker jag. Det kanske inte ens blir någon skillnad i just mitt hus så jag vill ju gärna prova.

Det lär bli skillnad på luften så klart. frågan är hur mycket bara. Bara att testa

Jag skulle tro att det vore bättre att minska ventilationen något dygnet runt.
På natten är ju oftast alla hemma och andas ut fuktig "begagnad" luft.
Alla vet vi väl hur unket det kan bli efter en natt i ett sovrum utan ventilation?

Här hos oss, vi har visserligen ett enplanshus, kör vi FTX-ventilationen på halvfart.
"Reglerna" för ventilation utgår ju från en fempersonersfamilj, och vi är bara två, så luften är frisk och fräsch ändå.

Och vi duschar ju bara till jul och midsommar :rolleyes:

• Gilla
Robert Kooijman och 1 till
  • Laddar…
Stänger vi av frånluften blir det hemskt i sovrummet. Nu sover vi iofs två barn och två vuxna på 16kvm men ändå.
Då känns det ju nästan mer värt att sänka ventilationen på dagen när man ändå öppnar och stänger dörrar lite då och då.

Vårat hus suger frånluft ifrån köksfläkten, toaletten, tvättstugan och garderoben på nedervåningen. På övervåningen toaletten och garderoben. Men det kanske även gör skillnad i sovrum eftersom dörrar inte är helt täta såklart. Jag kommer nog testa och se om jag märker någon skillnad iaf.

Flygekorre skrev:
Vårat hus suger frånluft ifrån köksfläkten, toaletten, tvättstugan och garderoben på nedervåningen. På övervåningen toaletten och garderoben. Men det kanske även gör skillnad i sovrum eftersom dörrar inte är helt täta såklart. Jag kommer nog testa och se om jag märker någon skillnad iaf.
Du verkar ha koll på frånluften.
Men tilluften då, var kommer den in i huset?
Finns det inte tilluftventiler i sovrummen till exempel?

Den har jag sämre koll på, men jag är ganska säker på att jag sett någon ventil på vardera våningsplan i vår relativt öppna planlösning. Skall kolla upp imorgon. Inget i sovrummen dock. Konstigt kanske? De båda kattluckorna på nedervåningen är dem enda jag kan garantera just nu :) Men även dem vill jag täta då dem läcker in kyla om vintern så det blir obehagligt på golvet.

Hos oss har vi bara en kattlucka (har bara två kattfröknar så det får räcka), och den läcker in förvånansvärt lite kall-luft.
En gång vid ostlig storm (Helga?) låste vi luckan i stängt läge för den stod och slog i stormbyarna.
Men kattorna höll ju på att riva huset :p

Har inte startat värmepumpen än faktiskt, utom någon timme då och då för att den inte skall stå och torka fast.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.