Mikael_L
Nu kommer ett litet önskemål.
Absolut ingen nödvändig grej, men någon gång ibland hade jag varit jätteglad om funktionen funnits.

Jag söker en spara-som-utkast-knapp.
När jag sitter och skriver på ett inlägg men vill avbryta av någon orsak, t.ex. kommer ihåg att jag glömt ta en bild som ska bifogas, middagen blir klar, jag vet inte hur jag ska fortsätta med inläggat osv osv.

Sådana gånger hade det varit smidigt med en "spara-som-utkast"-knapp att trycka på.
Så man kan fortsätta senare.

Är det knöligt att implementera ska vi kanske inte lägga tid på det, men är det en lätt grej så kan det ju verkligen vara en ide.
 
Det här är ju en funktion som finns i de flesta bloggverktyg som verkligen vore önskvärt.
 
"Spara som utkast"-funktion har funnits som förslag sedan 2004 men vBulletin menar envist att inlägg och trådar är direktkommunikation och därmed inte har implementerats.
Jag använder gmail som editor när jag vill skriva lite längre texter. Det går också att använda bloggfunktionen. Där går det att spara som utkast. Nackdelen är just att man måste klippa och klistra när man är klar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kommer ett litet önskemål.
Absolut ingen nödvändig grej, men någon gång ibland hade jag varit jätteglad om funktionen funnits.

Jag söker en spara-som-utkast-knapp.
När jag sitter och skriver på ett inlägg men vill avbryta av någon orsak, t.ex. kommer ihåg att jag glömt ta en bild som ska bifogas, middagen blir klar, jag vet inte hur jag ska fortsätta med inläggat osv osv.

Sådana gånger hade det varit smidigt med en "spara-som-utkast"-knapp att trycka på.
Så man kan fortsätta senare.

Är det knöligt att implementera ska vi kanske inte lägga tid på det, men är det en lätt grej så kan det ju verkligen vara en ide.
Allra längst ner på datorn finns en ruta med 4 små rutor. Klicka på den. Högst upp finns en mini -A4 sida som heter Dokument. Klicka på den. I vänstra spalten ser du snabbåtkomst. Klicka på den. I högra spalten ser du senaste filerna. Där kan du hitta det du söker! Lycka till!
 
P
De där fyra rutorna i en ruta längst ner ser jag inte. MacOS 15.3 och Google Chrome148.
Dock finns det en liten ikon uppe till höger i svarsrutan som har en popdown med de två valen "spara utkast" och "radera utkast".

Hur hittar man sparade utkast?
 
P pmd skrev:
Hur hittar man sparade utkast?
Jag tror att de normalt sparas automatiskt numera. När jag skrivit detta stänger jag alla flikar med Byggahus.

Och här är jag tillbaka och fortsätter att skriva.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
OK, då börjar jag på ett svar och stänger den här fliken i webbläsaren efter att ha sparat utkastet.
Ukastet hämtades till svarsredigeraren när jag klickade på svara efter att ha öppnat tråden med ditt svar.

Nu gjorde jag likadant plus att jag svarade på ett inlägg i en annan tråd i ett eget fönster. Sparade utkast och stängde fönstret. Sen svarade jag på det senare inlägget igen, men då fanns inget utkast kvar.
 
P pmd skrev:
Nu gjorde jag likadant plus att jag svarade på ett inlägg i en annan tråd i ett eget fönster. Sparade utkast och stängde fönstret. Sen svarade jag på det senare inlägget igen, men då fanns inget utkast kvar.
OK. Jag har nog aldrig två svar i olika trådar på gång samtidigt så här har jag ingen koll hur det fungerar. Är det något du ofta tycker du behöver? Jag har nog aldrig saknat funktionen.
 
P
Jag gör så ofta. Jag skriver ett svar i en egen flik i ett separat fönster. Sen läser jag ikapp i tråden och kastar bort de svar som är redundanta (eftersom någon annan redan har besvarat den frågan). När jag har läst ut tråden skickar jag in kommentarerna som är kvar.

Problemet är att alla de relevanta svaren försvinner när jag stänger datorn eftersom det inte går att spara dem som utkast.

Det kanske går att spara utkasten i egna filer lokalt på datorn, men det blir mer jobb.
 
P pmd skrev:
Problemet är att alla de relevanta svaren försvinner när jag stänger datorn eftersom det inte går att spara dem som utkast.
Att spara flera olika utkast till svar i en och samma tråd tror jag inte det finns stöd för. Måste vara ett rätt ovanligt önskemål. Men ”stänger datorn”? Nu hänger jag nog inte med… 🤔
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Att spara flera olika utkast till svar i en och samma tråd tror jag inte det finns stöd för.
Nä, det är ju det jag har upptäckt. 🙂
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara ett rätt ovanligt önskemål. Men ”stänger datorn”? Nu hänger jag nog inte med… 🤔
Datorn drar en del ström, så det är onödigt att ha den på är man inte använder den och det går oerhört snabbt att starta den (kallboot).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.