Står ditt fritidshus och slukar energi i onödan? Med rätt åtgärder kan du spara dyra kilowattimmar och samtidigt förbättra komforten i boendet.


Du kan läsa artikeln här: Spara pengar på el i stugan
 
E
Skrivet av: Gäst

Om huset har traditionella kopplade 2-glasfönster så bör man också se över läckaget genom rutorna. Cellgummilister (E- eller P-profil) tätar mellan karm och båge (vilket nog var det som avsågs i checklistan ovan), men vill man ha ett mer gediget traditionellt material så kan man ta linsnöre. Lin används ju också för att dreva runt karmen. Själva rutan kan isoleras osynligt genon att hänga en glasklar plast-ruta med kanterna dolda i kanten mellan bågarna, vilket minskar konvektionsvärmeförlusterna.

http://www.stocksundet.se/05-mm-pet-g-glasklar-blank/23-0
 
E
Skrivet av: Gäst

DU, vi har satt in energiglas i våra kopplade 2-glasfönster och vilken skillnad!
Elenergin motsvarande förra året är mindre än 20% eller mer jämförelsevis. Mer då temperturen är lägre än noll.
Sen har jag tätat fönstren med tätlister osv.
Mycket skönare klimat nu! :-) Nordpool häng dig!
 
E
Skrivet av: Gäst

Vi har också installerat luft/luft värmepump vilket reducerat el-förbruknigen med minst 15-20%.
Plus våra energiglas som vi satt in.
Läser på nätet varje dag hur mycket vi förbrukar och blir bara nöjdare & nöjdare.
Nordpool is lost.
 
E
Skrivet av: Gäst

Kom ihåg att Nordpool har förinsatt priset för morgondagen utifrån givna prognoser. I morgon (tisdag) kostar elen ÖVER EN KRONA vid lunchtid samt mellan 17 - 18.
Kolla själv prisutvecklingen på http://www.npspot.com/reports/systemprice/Post.aspx
Sverige exporterar mer då våra kraftverk inte hänger med. Vi importerar alltså just nu el mer än vad svensk energi kan.
Sjukt? Visst. money rules.
 
G
Det är inte helt lätt att jämföra elavtal eller veta vad man behöver. Här är tips på frågor man bör ställa sig själv för att på bästa sätt jämföra elavtal http://moveria.se/article/teckna-elavtal
 
Ej verifierad skrev:
Skrivet av: Gäst

Om huset har traditionella kopplade 2-glasfönster så bör man också se över läckaget genom rutorna. Cellgummilister (E- eller P-profil) tätar mellan karm och båge (vilket nog var det som avsågs i checklistan ovan), men vill man ha ett mer gediget traditionellt material så kan man ta linsnöre. Lin används ju också för att dreva runt karmen. Själva rutan kan isoleras osynligt genon att hänga en glasklar plast-ruta med kanterna dolda i kanten mellan bågarna, vilket minskar konvektionsvärmeförlusterna.

[länk]
Ullsnöre ska vara bättre att täta med på gammal fönster, men hur det stämmer har jag ingen aning om. Sådan där plast glas ska jag montera, har en rulle av det.
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
Står ditt fritidshus och slukar energi i onödan? Med rätt åtgärder kan du spara dyra kilowattimmar och samtidigt förbättra komforten i boendet.


Du kan läsa artikeln här: Spara pengar på el i stugan
Ni har återpublicerat en tio år gammal artikel. Intressant är den ändå men stryk följande (gällde 2006-2010):
"Obs! Om du ersätter direktverkande el kan du söka konverteringsbidrag hos länsstyrelsen."
 
  • Gilla
bautaberit
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.