1 904 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Spara eller amortera, kommande nybygge?
Vi har diskuterat att ev bygga ett nytt hus om 5 år, frågan är då hur man smartast (och smidigast) "sparar" ihop så mycket cash som möjligt att lägga in i den nya fastigheten. Antingen amorterar vi runt 5000 kr/ månad på vårt bef bostadslån eller lägger de pengarna i någon form av sparande?
Idag bor vi i villa med följande ekonomi:
ca 1.4milj i bottenlån, fastigheten är värderad till ca 1.8milj. (Hösten 2012) Vi har inget topplån,
Amorterar i dagsläget ingenting av den anledningen att vi precis amorterat av vårt topplån. Vi tänkte ta ett "sabbatsår" från amortering och då kunna unna oss lite extra när barnen är små osv. Tanken är och har alltid funnits att sedan börja amortera så sakteliga på bottenlånet också, kanske runt 2000/mån. Men så kom tankarna om att bygga ett nytt hus. *dröm*
Nuvarande villa har vi renoverat konstant under de senaste 5åren som vi bott här och den är väl i skapligt skick skulle jag tro. Huspriserna varierar här i kommunen från ca 800.000-4.000.000.
Vi betalade 1.375.000 för ca 5 år sedan, vi kommer om 5år m.a.o ha bott här i 10 år och värdet borde ju stigit under den tiden...?
Tankar som far i huvudet är ju då att om vi amorterar ännu mera så kommer vi om 5 år kanske ha en skuld på kanske drygt en miljon, säg att vi kanske får 1.8 för kåken när vi säljer den, vad får vi då betala vinstskatt på? Från det belopp vi betalade för huset eller från det belopp som kvarstår över skuld?
Om vi istället sparar i någon räntefond (vilken risknivå på 5år??) så lär man väl få skatta för vinsten där också.. Är det samma skattesats på den vinsten som den som skall betalas vid vinst på försäljning av fastigheten?
kort sagt, Hur får man på bäst sett ihop så mycket pengar som möjligt på 5 år med 5000kr per månad att lägga med ovanstående villa/lån i dagsläget?
Ber på förhand om ursäkt för kanske i mångas ögon korkade frågor, jag gillar pengar och håller gärna hårt i dem, men på vilket sett är lite okänt vatten för mig/oss (tyvärr)
Edit=lite stavfel och jag->vi
Idag bor vi i villa med följande ekonomi:
ca 1.4milj i bottenlån, fastigheten är värderad till ca 1.8milj. (Hösten 2012) Vi har inget topplån,
Amorterar i dagsläget ingenting av den anledningen att vi precis amorterat av vårt topplån. Vi tänkte ta ett "sabbatsår" från amortering och då kunna unna oss lite extra när barnen är små osv. Tanken är och har alltid funnits att sedan börja amortera så sakteliga på bottenlånet också, kanske runt 2000/mån. Men så kom tankarna om att bygga ett nytt hus. *dröm*
Nuvarande villa har vi renoverat konstant under de senaste 5åren som vi bott här och den är väl i skapligt skick skulle jag tro. Huspriserna varierar här i kommunen från ca 800.000-4.000.000.
Vi betalade 1.375.000 för ca 5 år sedan, vi kommer om 5år m.a.o ha bott här i 10 år och värdet borde ju stigit under den tiden...?
Tankar som far i huvudet är ju då att om vi amorterar ännu mera så kommer vi om 5 år kanske ha en skuld på kanske drygt en miljon, säg att vi kanske får 1.8 för kåken när vi säljer den, vad får vi då betala vinstskatt på? Från det belopp vi betalade för huset eller från det belopp som kvarstår över skuld?
Om vi istället sparar i någon räntefond (vilken risknivå på 5år??) så lär man väl få skatta för vinsten där också.. Är det samma skattesats på den vinsten som den som skall betalas vid vinst på försäljning av fastigheten?
kort sagt, Hur får man på bäst sett ihop så mycket pengar som möjligt på 5 år med 5000kr per månad att lägga med ovanstående villa/lån i dagsläget?
Ber på förhand om ursäkt för kanske i mångas ögon korkade frågor, jag gillar pengar och håller gärna hårt i dem, men på vilket sett är lite okänt vatten för mig/oss (tyvärr)
Edit=lite stavfel och jag->vi
Redigerat:
Ni skattar på visten. Dvs (försäljning-inköp)*30%, det spelar altså inger roll hur mycket lån ni har. Frågeställningen är intressant på, på lång sikt hade jag sparat i fonder istället. Men 5 år är inte så värst lång tid... Och dom senaste åren har varit festliga på börsen. Kanske är dom kommande inte lika glada :-D vem vet?
Förresten, när jag ger det en andra tanke. 5 år är ganska kortsiktigt. Dessutom kommer du få betala skall på den _eventuella_ vinsten på dina värdepapper (30%). Med tanke på att du vill hålla nere risken så att drömmen kan gå i uppfyllelse och att ni vet att ni ska sälja och att ni slipper skatta på aromertering så är saken biff. Dvs amortera och se drömmen komma närmare.
(Ojsan alla du skulle vara ni, eftersom ni gör detta tillsaman, orkar inte omformulera
)
(Ojsan alla du skulle vara ni, eftersom ni gör detta tillsaman, orkar inte omformulera
Redigerat:
Ur skattesynpunkt så är det likvärdigt att amortera/spara på räntekonto så länge man håller sig under 100.000 kr per person och år i ränteutgifter.Hoppehare skrev:
Belåningen har inget med vinstskatten att göra, så det är beloppet ni betalade för huset plus försäljningskostnader, pantbrev, lagfarts samt under vissa omständigheter ny-, till-, ombyggnads- och förbättringskostnader som avgår från försäljningsintäkten när skatten räknas ut. Vinstskatten är 22% vilket är rätt förmånligt.dennisson skrev:Tankar som far i huvudet är ju då att om vi amorterar ännu mera så kommer vi om 5 år kanske ha en skuld på kanske drygt en miljon, säg att vi kanske får 1.8 för kåken när vi säljer den, vad får vi då betala vinstskatt på? Från det belopp vi betalade för huset eller från det belopp som kvarstår över skuld?
Belåningen påverkar dock förstås ditt årliga räntekostnadsavdrag, vilket är väldigt förmånligt avdrag.
Det är väl framför allt dessa två skatterabatter som är bakgrunden till att det skulle kunna vara förmånligare att spara istället för att amortera. Personligen skall jag väl för ordningens skull säga att jag är skeptisk.
Tja, svaret på den frågan är förstås den heliga gralen som alla söker. Sanningen är att vi inte kan göra än att komma med mer eller mindre kvalificerade gissningar om framtiden och hur t.ex. räntor, bostads- och aktiemarknaden, inflationen, skatteregler och din egen inkomst, etc. kommer att utvecklas.dennisson skrev:
Några handfasta förslag kan ju i alla fall vara;
1. Många säger sig veta vad som är det bästa hålet att stoppa dina slantar i. Var mycket skeptisk! Särskilt om det innebär att rådgivaren själv tjänar på det och/eller det är du som tar hela risken.
2. Tänk på lån som negativt sparkapital, men där du tar riskerna.
3. Var insatt och någorlunda aktiv. Gör en faktisk nettokalkyl på olika alternativ. Det är lätt att lura sig själv med ränta-på-ränta-effekter och liknande. Jämför och pressa räntor etc.
4. Tänk i riskbegreppet. Ju mindre risk du tar desto mindre påverkar yttre faktorer utfallet och med desto större precision kan du förutsäga din situation i framtiden. Vilket å andra sidan naturligtvis minskar möjligheten till oförutsedda "jackpots".
5. Det är lättare att höja sina konsumtionsvanor än att sänka dem. Det kan vara farligt att ta en "paus" från amorteringar/sparande då man lätt vänjer sig vid att ha "pengar över". En god idé är att sätta av en fast summa för sina boendekostnader och amortera/spara mer när räntan är låg.
6. Historien kan inte förutsäga framtiden. Lura dig inte att tro att det som varit en bra affär de gångna 10 åren nödvändigtvis kommer att vara samma goda affär över de kommande 10 åren.
Redigerat:
Oj vilken svarsfrekvens
tack till alla som skriver begripliga svar
Vi tänkte börja med att försöka klura ut hur mycket pengar det blir på dessa fem år och sedan, utifrån det tillsammans med mäklare se vad som är rimligt försäljningspris för nuvarande fastighet innan vi börjar titta på vilket hus (läs prisläge) som skulle kunna vara aktuellt att bygga. Tack och fortsätt gärna med tankar kring detta
Jo, du har en bra poäng där. Givetvis tänker vi ta upp våra tankar med banken, höra vad de tycker om sparalternativen osv. Vad det gäller byggtiden så hade vi väl isf tänkt att sälja först -> bygga sen. Under byggtiden tänkte vi väl isf hitta en liten trång billig hyresrätt att längta bort ifrånsir_erken skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
50/50 då behöver du inte fundera å vad som är bäst!
Klicka här för att svara