6 074 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Spara eller amortera i dagsläget?
Jag har i dagsläget cirka 200 kkr sparade i fonder, som på ett drygt år gått upp nästan 10% (jag vet att det finns risker också, jag var med om börskraschen 2008 och förlorade 1/3 mina sparade pengar då). Dessutom har en släkting har dött så jag kommer att få ärva ungefär 100 kkr till vilket bör komma in snart. Dessutom sparar vi cirka 5000 per månad, dock går mycket av sparandet till små renoveringar av huset, t.ex. nya golv, tapeter, gipsskivor et.c. Jag har ett huslån på nästan 400 kkr, vilket är cirka 80% av vad jag köpte huset för förra året. Jag har 3 månaders bindningstid på räntan och 0,4% ränterabatt, så räntan ligger i dagsläget på 2,03%, vilket jag anser är lågt
Nästa år ska vi byta tak, vilket jag räknar med ska kosta runt 70-100 kkr. Vi har tänkt göra allt själv, men då vi aldrig bytt tak förut har jag tagit med lite extra i beräkningen ifall vi behöver hantverkarhjälp, och då vi fick en offert på 113 kkr för hela takbytet av hantverkare bör 100 kkr inte vara några problem. Dessutom har vi tänkt renovera ett badrum i framtiden, inom 5-10 år, men vi har badrum som är fräscha så det är ingen brådska med det badrummet.
Då vi nu dessutom har ganska dålig bil har vi om cirka 5 år tänkt köpa en betydligt bättre för 100-150 kkr som vi räknar med ska hålla ganska många år. I övrigt har vi inga stora utgifter planerade, även om utgifter ibland kommer från ingenstans känns det som.
Vi funderade ett tak på att amortera lånet med arvspengarna plus cirka 100 kkr själva, så vi skulle få ner lånet till cirka 200 kkr, men med den förtjänst jag gjorde på fonderna senaste året och med den räntan jag har nu är jag sugen på att spara allt till räntan går över 3% för oss, vilket kommer ske om kanske 2-3 år (verkar ju inte bli tidigare som det ser ut nu).
Hur hade ni gjort, sparat eller amorterat? Är risken stor för en ny börskrasch?
Nästa år ska vi byta tak, vilket jag räknar med ska kosta runt 70-100 kkr. Vi har tänkt göra allt själv, men då vi aldrig bytt tak förut har jag tagit med lite extra i beräkningen ifall vi behöver hantverkarhjälp, och då vi fick en offert på 113 kkr för hela takbytet av hantverkare bör 100 kkr inte vara några problem. Dessutom har vi tänkt renovera ett badrum i framtiden, inom 5-10 år, men vi har badrum som är fräscha så det är ingen brådska med det badrummet.
Då vi nu dessutom har ganska dålig bil har vi om cirka 5 år tänkt köpa en betydligt bättre för 100-150 kkr som vi räknar med ska hålla ganska många år. I övrigt har vi inga stora utgifter planerade, även om utgifter ibland kommer från ingenstans känns det som.
Vi funderade ett tak på att amortera lånet med arvspengarna plus cirka 100 kkr själva, så vi skulle få ner lånet till cirka 200 kkr, men med den förtjänst jag gjorde på fonderna senaste året och med den räntan jag har nu är jag sugen på att spara allt till räntan går över 3% för oss, vilket kommer ske om kanske 2-3 år (verkar ju inte bli tidigare som det ser ut nu).
Hur hade ni gjort, sparat eller amorterat? Är risken stor för en ny börskrasch?
Om du har 400.000 kr i lån med ca 2% ränta, ger en månadskostnad på 466 spänn efter ränteavdrag. Du borde dessutom kunna pressa räntan ytterligare då du har så bra sparat. Ser ingen anledning till att amortera utan fortsätt månadsspara så som du gör.
Svårt att säga om man skall gå ut ur sina fonder/aktier eller ej.
Men det finns antydningar om att vi ligger på en topp just nu.
Danske bank släppte en analys av Sveriges framtid. Den var inte munter. Vårt sista vapen var att sänka räntan. Arbetslösheten ligger ändå på 8%
Sök runt lite och bilda dig en uppfattning om hur du skall göra.
Är man inte helt säker på vart ekonomin bär av så kan man alltid ta en 50/50. Gå ut hälften papperna.
Angående amortering så finns det olika vinklar på det. Vid låg ränta har man mer att trycka in i amortering eller spara på hög.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/seb-den-globala-aterhamtningen-ar-over.html
Men det finns antydningar om att vi ligger på en topp just nu.
Danske bank släppte en analys av Sveriges framtid. Den var inte munter. Vårt sista vapen var att sänka räntan. Arbetslösheten ligger ändå på 8%
Sök runt lite och bilda dig en uppfattning om hur du skall göra.
Är man inte helt säker på vart ekonomin bär av så kan man alltid ta en 50/50. Gå ut hälften papperna.
Angående amortering så finns det olika vinklar på det. Vid låg ränta har man mer att trycka in i amortering eller spara på hög.
http://cornucopia.cornubot.se/2014/07/seb-den-globala-aterhamtningen-ar-over.html
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Jag skulle flytta in mitt kapital i en ISK, sedan om du tvunget vill ha fonder däri som äter på pengarna är upp till dig, men staten tar bara (just nu) ca 1% av det samlade kapitalet däri och du behöver inte redovisa några affärer på K4, nackdelen är att du kan inte kvitta vinster/förluster... (men gör man ingen förlust så är det lugnt...) (1,350 i lån 1,89 3mån)
Just nu har jag faktiskt ISK, fast jag har så dålig koll på vad allt sånt innebär. Däri har jag fonder. Fast som jag förstår av MagicFingers är det inte bra att ha fonder där? Eller missuppfattade jag? När jag bytte bank så tog bankkvinnan hand om allt sånt och köpte fonder hon tyckte var bra, som jag sen bara fortsatt lägga in pengar på. Det kanske är fel att göra så?
Ja, det skadar inte, rent av nödvändigt, att själv sätta sig in i vad man investerar i.AntonBe skrev:Just nu har jag faktiskt ISK, fast jag har så dålig koll på vad allt sånt innebär. Däri har jag fonder. Fast som jag förstår av MagicFingers är det inte bra att ha fonder där? Eller missuppfattade jag? När jag bytte bank så tog bankkvinnan hand om allt sånt och köpte fonder hon tyckte var bra, som jag sen bara fortsatt lägga in pengar på. Det kanske är fel att göra så?
Kom ihåg att banktjänstemännen är försäljare, och ser kanske inte i första hand till dina intresse utan vad som är mest lönsamt för banken.
Kolla vilken årlig avgift du betalar till fonden. Kontrollera hur den historiska avkastningen på fonden varit och jämför med det index fonden säger sig försöka uppnå.
Har fonden avkastat i närheten av detta index ?
Jämför med andra motsvarande fonder hur dom lyckats.Men kom ihåg att en bra avkastning historiskt inte är en garanti för det kommer att gå i framtiden.
Du ska lyssna på råd men alltid ta ditt eget beslut på hur du ska investera dina pengar.
Morningstar.se, där kan du lätt jämföra olika fonder.
Redigerat:
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
mmm, ärligt talat så är oftast fonder bara skräp. tar en massa i avgift och ger mkt liten utdelning... då kan man hellre satsa på att äga aktier i någon större aktieägare.. tex investor, ratos och dylikt...
om man inte ger sig in på aktiemarknaden då såklart..
jag är mkt inne på preferensaktier nu, ca 5% avkastning efter skatt... sedan är det ju beroende på vilket företag som satt preffen då...
om man inte ger sig in på aktiemarknaden då såklart..
jag är mkt inne på preferensaktier nu, ca 5% avkastning efter skatt... sedan är det ju beroende på vilket företag som satt preffen då...
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Jag skulle:
1. Låta pengarna ligga kvar i fonderna (dels för att ha till den framtida bilen och dels som en reserv om något händer) Men fundera på riskerna
2. Ta arvspengarna till det nya taket.
3. Inte amortera extra på lånet just nu, pga den låga räntan och den låga totalsumman. Hade du inte haft andra planerade utgifter hade jag röstat för att amortera bort så mycket jag orkade. Det gör jag själv
4. Fundera på vad det nya badrummet får kosta och planera för att det måste göras om 5 år. Sen skulle jag lägga undan 1/4 av den summan varje år. Då har jag 125% av den tänkta summan när badrummet ska fixas. Blir det över så bra
5. Varje år (minst) utvärdera ovanstående och ändra så att det passar behoven bättre
Jag skulle däremot inte investera arvspengarna på börsen, eftersom du ska använda dem inom kort. Sätt in dem i en kort räntefond eller på ett bankkonto med högränta (Ja trist, men du har pengarna när du behöver dem) Investera gör man med pengar som man inte behöver.
För egen del tänker jag så här när jag placerar mina pengar för olika ändamål.

Och just ja, en brasklapp, jag jobbar med it på en bank. Ta mina råd som lösa idéer från en främling på internet. De kan vara bra, de kan vara totalt åt skogen...
1. Låta pengarna ligga kvar i fonderna (dels för att ha till den framtida bilen och dels som en reserv om något händer) Men fundera på riskerna
2. Ta arvspengarna till det nya taket.
3. Inte amortera extra på lånet just nu, pga den låga räntan och den låga totalsumman. Hade du inte haft andra planerade utgifter hade jag röstat för att amortera bort så mycket jag orkade. Det gör jag själv
4. Fundera på vad det nya badrummet får kosta och planera för att det måste göras om 5 år. Sen skulle jag lägga undan 1/4 av den summan varje år. Då har jag 125% av den tänkta summan när badrummet ska fixas. Blir det över så bra
5. Varje år (minst) utvärdera ovanstående och ändra så att det passar behoven bättre
Jag skulle däremot inte investera arvspengarna på börsen, eftersom du ska använda dem inom kort. Sätt in dem i en kort räntefond eller på ett bankkonto med högränta (Ja trist, men du har pengarna när du behöver dem) Investera gör man med pengar som man inte behöver.
För egen del tänker jag så här när jag placerar mina pengar för olika ändamål.
- Ska jag använda dem inom tre år bankkonto/penningmarknadfond/kort räntefont.
- Mellan 3 och 7 år aktiefonder och ju närmare användningsdagen desto mer koll på marknaden och när det är mindre än tre år kvar, se ovan.
- Mer än 10 år aktier och foonder som jag tror på.
Och just ja, en brasklapp, jag jobbar med it på en bank. Ta mina råd som lösa idéer från en främling på internet. De kan vara bra, de kan vara totalt åt skogen...
Om man inte tänker sätta sig in aktiemarknaden är indexfonder med minimala avgifter det bästa, annars äter avgifterna snabbt upp eventuell vinst. Läs gärna boken Bankbluffen.
Jag tycker inte det finns någon anledning att amortera med stora engångsbelopp fn men sätt gärna av en stor månatlig amortering som du kan minska efterhand som räntan stiger. Då vet du vad du har för månadskostnad oavsett om räntan stiger. Jag räknar med att räntan kan gå upp till 7% (på nittiotalet hade jag både hus och bostadsrätt och ränta på 16%).
My humble opinion
Jag tycker inte det finns någon anledning att amortera med stora engångsbelopp fn men sätt gärna av en stor månatlig amortering som du kan minska efterhand som räntan stiger. Då vet du vad du har för månadskostnad oavsett om räntan stiger. Jag räknar med att räntan kan gå upp till 7% (på nittiotalet hade jag både hus och bostadsrätt och ränta på 16%).
My humble opinion
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Denna fråga finns ju alltid oavsett ekonomiskt läge (ingen kan ju förutspå krascher med säkerhet).
Det beror ju till största delen på hur ni tänker vad gäller risker och förstås på ekonomin: Hur mkt av huset är belånat, hur stabila jobb har ni, övriga tillgångar skulder osv
Att amortera ned till säg 50-65% av nuvarande värde på huset är nog sunt, men samtidigt är det viktigt att ha en buffert - man vill inte gå till banken med mössan i hand om tex pannan skall bytas osv - det är ju också en risk eftersom ekonomin i det läget kan se annorlunda ut - men har man pengar på banken behöver inte lånefrågan komma upp så länge man kan betala sin ränta...
/K
Det beror ju till största delen på hur ni tänker vad gäller risker och förstås på ekonomin: Hur mkt av huset är belånat, hur stabila jobb har ni, övriga tillgångar skulder osv
Att amortera ned till säg 50-65% av nuvarande värde på huset är nog sunt, men samtidigt är det viktigt att ha en buffert - man vill inte gå till banken med mössan i hand om tex pannan skall bytas osv - det är ju också en risk eftersom ekonomin i det läget kan se annorlunda ut - men har man pengar på banken behöver inte lånefrågan komma upp så länge man kan betala sin ränta...
/K
Jag skulle amortera med hälften av det du har. Korkat säger en del, "räntan är ju toklåg!" Jovisst är den det men vi har idag en börsmarknad som är väldigt högt värderad och det är nu väldigt många oroligheter i världen över som enkelt kan skapa en ny börskrasch(Vi hade tur att Ukraina inte förstörde mera). Många oroligheter är också i oljeländer vilket förvärrar allting.
Jag skulle säkra lite mot framtiden, 200kkr i huslån är väldigt litet och något ni troligtvis skulle klara av utan problem även med försämras ekonomi eller kraftigt höjd ränta.
Angående börsen är det HELT rätt att ha dina pengar/aktier/fonder i en ISK. Ska du ha fonder finns det en del rätt bra som har låg eller ingen avgift, kan vara värt att titta lite på. Se bara till att sprid riskerna på minst 5, gärna 10 olika sparformer/bolag/branscher för att inte ha allt på ett och samma kort.
Bankkonto är för tillfället helt kass då man inte får något ränta men å andra sidan väldigt säkert om du snart ska använda pengarna.
Lycka till
Jag skulle säkra lite mot framtiden, 200kkr i huslån är väldigt litet och något ni troligtvis skulle klara av utan problem även med försämras ekonomi eller kraftigt höjd ränta.
Angående börsen är det HELT rätt att ha dina pengar/aktier/fonder i en ISK. Ska du ha fonder finns det en del rätt bra som har låg eller ingen avgift, kan vara värt att titta lite på. Se bara till att sprid riskerna på minst 5, gärna 10 olika sparformer/bolag/branscher för att inte ha allt på ett och samma kort.
Bankkonto är för tillfället helt kass då man inte får något ränta men å andra sidan väldigt säkert om du snart ska använda pengarna.
Lycka till
Jag skulle amortera. När räntan är så lång så är det ju ett gyllene tillf'älle att amortera. Vi har amorterat så mycket vi orkar de senaste åren just för att räntan är så låg. Det betyder för oss att vi har lägre kostnade den dagen räntan går upp eller om vi hinner amortera klart innan dess så behöver vi inte bry oss ett skvatt. Nu kanske en räntehöjning ligger rätt sålångt bort i tiden men jag ser det som en trygghet för mig och min familj.
Det är så lagom lätt att amortera när räntekostnaderna drar iväg och allt kapital sitter i bil och badrum.
Arvet är ju ändå pengar som du "fått från ingenstans" så de skulle jag absolut sätta in i lånet eftersom ni inte verkar ha några finansiella svårigheter i övrigt.
Det är så lagom lätt att amortera när räntekostnaderna drar iväg och allt kapital sitter i bil och badrum.
Arvet är ju ändå pengar som du "fått från ingenstans" så de skulle jag absolut sätta in i lånet eftersom ni inte verkar ha några finansiella svårigheter i övrigt.
Klicka här för att svara