593 läst · 5 svar
593 läst
5 svar
Spara el genom handdukstork`?
Hej! Hoppas detta inte är en dum fråga, det står i regelverket:
"Det är inte många elarbeten i hemmet som en privatperson kan utföra själv, istället säger Elsäkerhetslag (2016:732) att det krävs en behörig elektriker för att utföra de flesta elarbeten."
Dock undrar jag. Vi vill spara på el-förbrukningen till vinter. Vi har en handdukstork som är fäst i väggen, och många jag känner har bara en on/off knapp till denne vilket hade varit väldigt smidigt. I vårt fall hittar jag ingen sådan och ingen klisterlapp vilket företag eller liknande info som tillverkat (den har suttit i många många år). Är detta något jag via elcentral / kablar någonstans kan annordna själv eller behöver man anställa någon för en så enkel grej? Känner tyvärr inte heller någon som kan svara i verkligheten så vänder mig hit
Hur går jag tillväga för att stänga av den ? vi använder inte ens den till handdukarna...
"Det är inte många elarbeten i hemmet som en privatperson kan utföra själv, istället säger Elsäkerhetslag (2016:732) att det krävs en behörig elektriker för att utföra de flesta elarbeten."
Dock undrar jag. Vi vill spara på el-förbrukningen till vinter. Vi har en handdukstork som är fäst i väggen, och många jag känner har bara en on/off knapp till denne vilket hade varit väldigt smidigt. I vårt fall hittar jag ingen sådan och ingen klisterlapp vilket företag eller liknande info som tillverkat (den har suttit i många många år). Är detta något jag via elcentral / kablar någonstans kan annordna själv eller behöver man anställa någon för en så enkel grej? Känner tyvärr inte heller någon som kan svara i verkligheten så vänder mig hit
Hur går jag tillväga för att stänga av den ? vi använder inte ens den till handdukarna...
Okej, tack för svar. Kändes så onödigt med en sån "enkel grej" men enligt texten ovan står det ju det också, undrade bara om det fanns någon speciell metod, som är enkel.mexitegel skrev:
mexitegel skrev:
Är den igång konstant idag?
Jag hade letat efter tidur, tempstyrning eller liknande i din elcentral.
Hittar du inget sånt alls så är det till att börja dra säkringar. En vild gissning. Drra du säkringen till badrummet så blir nog torken också kall..
Jag hade letat efter tidur, tempstyrning eller liknande i din elcentral.
Hittar du inget sånt alls så är det till att börja dra säkringar. En vild gissning. Drra du säkringen till badrummet så blir nog torken också kall..
Ja den står alltid varm, dygnet runt. Jag ringer in en elektriker, det får kosta i detta fallet dåA Alexn72 skrev:
Liknande trådar
-
Kan jag sätta friskluftsventiler bakom ytterpanelen i luftspalten? Istället för att borra genom ytterpanelen?
Lösvirke & Timmerhus -
Renovering av badrum - elgenomföringar
Badrum -
Dra el genom en dosa med nätverk.....
El -
Sparar värme genom att fördela och återanvända
Artikelkommentarer -
Spara el genom att vridar ner på termostat (bergvärme) ??
Värmepumpar