Det ser ut som att den har böjda skovlar och det är bra. Det ger ett lite bättre undertryck än om det varit raka vid samma storlek.

Pär
 
Tänkte också att det såg "rätt " ut, de är något mer böjda än vad som framgår av bilden.

Något jag också tänkte på att den ser fantastiskt robust ut - det där "skyddet" för större bitar som sitter på ingången kanske inte behövs...
 
Är det ett tunt trådgaller kanske det inte gör något för flödet att det sitter kvar. Men om det börjar ta yta av arean då tar man bort det tycker jag.

Pär
 
Misstänkt likt hur det såg ut då jag stoppade in näsan i sugstosen på en Jula-sug härom veckan.

Lustigt att DUAB själva påstår att det är plast... Kanske har de ändrat på senare tid för att hålla nere priset.
 
Inloppet har inte något nät men det är inga större prylar som blockerar flödet.

FM300_inport.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag klippte bort det i mitten av spånsugen, för så fort man körde med planhyvelen så satta den igen med hyvelspån.
 
Är inte det där en säkerhetsgrej, framtvingad av EU:s maskindirektiv, som är avsedd att förhindra att man stoppar händerna i fläkthjulet? Så fort man ar anslutit en slang eller tillräckligt lång kanal så fyller den där grejen ingen funktion. Däremot tror jag att de har påverkan på flödet. Det är inte bara areareduktionen som inverkar på tryckfallet. Det är lite mer invecklat än så. Som exempel ger ett tjockt, men glest filter i kanalen en liten areareduktion, men stort tryckfall. Det är ju intuitivt.
 
P
Jag har oxå klippt bort dedär påhittet! om virket är lite fuktigt så fastnar det påengång!
 
ClasseClas
badtastex skrev:
Efter dagens isärskruvning av spånsug så måste jag korrigera mina uppgifter om plastimpeller då även min FM300 verkar ha plåtimpeller. Se taskig bild nedan...

[bild]
Samma här, min DUAB har också plåtimpeller.
 
Ja hade också tagit bort det gallret.

Pär
 
Skall prova att ta bort gallret och göra om mina "mätningar" och se om jag kan detektera någon skillnad i flöde. Har också fått problem med att spån från hyveln fastnar där men jag hade också ett par onödiga böjar innan inloppet till fläkten som jag beskriver i min projekttråd.
 
Är det nån större skillnad om man har plåt eller plastimpeller. Ett galler framför och cyklonseparator så borde väl ingenting kunna slå sönder den. Förstås om man har en design där allt går igenom impellern först är det väl annorlunda men jag gillar inte sådana designer.
 
Skyddas impellern av ett galler spelar ju inte plåt eller plast någon roll. Men ett galler kommer ju alltid att bli en luftbroms eftersom det ju skapar – om än lite – turbulens som stör luftflödet. Men det kanske är försumbart, jag vet inte. Men eftersom man försöker optimera luftflödet maximalt så är ju ett galler åtminstone i teorin negativt. Börjar det sedan fastna hyvelspån mm i gallret minskas ju arean och det är ju i praktiken negativt.

//Ronnie
 
Jag själv använder mig av cyklon. Men jag valde ändå en impeller av plåt för att "ifall" något större skulle smita förbi vilket nästan är teoretiskt omöjligt men det händer när man glömt att tömma spånsäcken och det är inte teoretiskt omöjligt. Sedan är det stor skillnad på plast och plast. Men jag tror inte det finns plast impeller till stora fläktar som hanterar spån. Utan det skulle nog bara vara till hobby maskiner och där har man säkerligen sparat in på pengarna vilket skulle kunna betyda att plasten är av sämre kvalitet

Det finns impellrar som enbart är designade för att flytta luft och dom ser helt annorlunda ut än materialhanterande impellrar och det är just för att det är så stor mekanisk slitage på dom. Även om det bara är kutterspån och damm som far igenom.

Pär
 
Själv planerar jag ett (förmodligen flera) impellerbygge i trä så det blir galler framför och cyklonisk separation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.