8 676 läst ·
33 svar
9k läst
33 svar
Spånsugar i 1,5kW klassen
Tänkte också att det såg "rätt " ut, de är något mer böjda än vad som framgår av bilden.
Något jag också tänkte på att den ser fantastiskt robust ut - det där "skyddet" för större bitar som sitter på ingången kanske inte behövs...
Något jag också tänkte på att den ser fantastiskt robust ut - det där "skyddet" för större bitar som sitter på ingången kanske inte behövs...
Är inte det där en säkerhetsgrej, framtvingad av EU:s maskindirektiv, som är avsedd att förhindra att man stoppar händerna i fläkthjulet? Så fort man ar anslutit en slang eller tillräckligt lång kanal så fyller den där grejen ingen funktion. Däremot tror jag att de har påverkan på flödet. Det är inte bara areareduktionen som inverkar på tryckfallet. Det är lite mer invecklat än så. Som exempel ger ett tjockt, men glest filter i kanalen en liten areareduktion, men stort tryckfall. Det är ju intuitivt.
Skall prova att ta bort gallret och göra om mina "mätningar" och se om jag kan detektera någon skillnad i flöde. Har också fått problem med att spån från hyveln fastnar där men jag hade också ett par onödiga böjar innan inloppet till fläkten som jag beskriver i min projekttråd.
Är det nån större skillnad om man har plåt eller plastimpeller. Ett galler framför och cyklonseparator så borde väl ingenting kunna slå sönder den. Förstås om man har en design där allt går igenom impellern först är det väl annorlunda men jag gillar inte sådana designer.
Skyddas impellern av ett galler spelar ju inte plåt eller plast någon roll. Men ett galler kommer ju alltid att bli en luftbroms eftersom det ju skapar – om än lite – turbulens som stör luftflödet. Men det kanske är försumbart, jag vet inte. Men eftersom man försöker optimera luftflödet maximalt så är ju ett galler åtminstone i teorin negativt. Börjar det sedan fastna hyvelspån mm i gallret minskas ju arean och det är ju i praktiken negativt.
//Ronnie
//Ronnie
Jag själv använder mig av cyklon. Men jag valde ändå en impeller av plåt för att "ifall" något större skulle smita förbi vilket nästan är teoretiskt omöjligt men det händer när man glömt att tömma spånsäcken och det är inte teoretiskt omöjligt. Sedan är det stor skillnad på plast och plast. Men jag tror inte det finns plast impeller till stora fläktar som hanterar spån. Utan det skulle nog bara vara till hobby maskiner och där har man säkerligen sparat in på pengarna vilket skulle kunna betyda att plasten är av sämre kvalitet
Det finns impellrar som enbart är designade för att flytta luft och dom ser helt annorlunda ut än materialhanterande impellrar och det är just för att det är så stor mekanisk slitage på dom. Även om det bara är kutterspån och damm som far igenom.
Pär
Det finns impellrar som enbart är designade för att flytta luft och dom ser helt annorlunda ut än materialhanterande impellrar och det är just för att det är så stor mekanisk slitage på dom. Även om det bara är kutterspån och damm som far igenom.
Pär
