Vad är det för Nexabrytare du fått tag på? Kan det vara en brytare som även har dimmerfunktionalitet?

Har du vägarna förbi Kävlinge kan jag kolla på prylarna.

Tack Mats för din input!!! Ska kolla upp.

PHL: brytaren är denna: 3205852 Kontaktor Iskra 7,5kW, 16A, 400V I lager 187,00/st http://www.expressel.se/group.htm?category_id=5851
Tack för ditt erbjudande!

Det jag tycker är lustigt är att det funkade klockrent första gången jag provade den och nu ville jag bara göra en funktionskoll innan jag satt in den i en apparatlåda och då uppför den sig såhär.

Jag tänkte mig mer Nexa-brytaren :) Tänker mig att du har hållt inne ON-knappen på fjärrkontrollen och lyckats dimma aktuatorn.

Hehe oj, det är en vanlig enkel On/off funktion och jag ger den ett enkelt tryck precis som med billarm

..och det är du helt säker på? Har du en modellbeteckning på den? Om det är en modell som styr tillslaget med triac eller halvledarrelä i stället för mekaniskt relä så kan det mycket väl vara så att kontaktorns spole drar för låg ström för att Nexabrytaren ska kunna fungera korrekt. Eventuell minsta lastström/effekt borde stå på brytaren, i dess manual eller på kartongen till den. Detta gäller dock bara om brytaren inte har ett mekaniskt relä.

Framgår ju tyvärr inte någonstans om det finns någon minsta belastning. Om du kopplar bort kontaktorn och bara slår till och från Nexabrytaren, klickar det då i brytaren?

Ja det gör det. Kanske skulle prova koppla in en lampa eller nått

Redigerat:
Hmm, om Nexabrytaren klickar borde det heller inte vara ett problem. Visst, kopplar du in en 40W lampa så skulle det inte förvåna mig om det fungerar utmärkt.

Provade att koppla in kontaktorn direkt i vägguttaget (med en kabel mellan alltså :) ) och det är samma problem... Så undrar om inte kontaktorn är kaputt

Låter ju nästan så... Väldigt konstigt att den skulle stå och hoppa så där. Skulle ju kunna vara glapp i skruvterminalerna till spolen men det verkar ju sjukt otroligt då det är just skruvterminaler och en fin kontaktor.

Mtp att leverantörern konkat vilket förmodligen innebär att jag inte kan få den utbytt så funderar jag lite på att öppna den själv och se efter så inget ser fel ut eller nått...

Fast nu ser jag vad ditt problem är. Du verkar ha köpt en kontaktor med 400VAC spolspänning :(

*många svärord*
Så jag skulle valt en
205842 Kontaktor Iskra 7,5kW, 16A, 230V
istället för en
3205852 Kontaktor Iskra 7,5kW, 16A, 400V

Inbillade mig att 400V skulle vara för just 3fas
Det kostar att vara novis...

Yup :) Kanske inte var världens bästa beskrivning på Expressels hemsida. Lönar sig alltid att slå upp information direkt från tillverkaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.