Jag satte allt i lådan. Jag törs inte säga om dom kontaktorerna funkar. Jag ser inget problem med dom men min erfarenhet av kontaktorer är starkt begränsad. Har bara använt en;)
 
När jag byggde en liknande styrning till min spånsug för något år sedan använde jag någon gammal kontaktor jag hittat på skroten. Av de du listar Masses ska du ha 16A-varianten (om du tänker köra sugen på ett 16A CEE-uttag). Lika bra att dimensionera kontaktorn för värstafallet. Iskra är dessutom inget skit.

Lite kul att ni nämner detta då jag faktiskt precis satt och skrev lite kod till spånsug- och dammsugarstyrning i verkstan. Köpte en massa strömtrafos (för att detektera om maskiner är igång) på amerikansk surplus. Kommer sätta sådana i diverse uttag i verkstan för att kunna starta dammsugare samt spånsug automagiskt. I samma veva tänkte jag testa en nivågivare för tunnan till spånsugen. Kör den alltid full...
 
phl vad är det för nivågivare håller skälv på att leta efter något liknande vet att oneida air har den kostar ca1200-1500 med allt inräknat det är väl inte super blodigt men om man kan få det billigare är det bara bra.


pär
 
Blev inspirerad av en annons för Oneidas nivågivare som de beskriver använder IR-ljus för detektering av nivån. Rotade därför fram en avståndsgivare som använder sig av IR-ljus och klarar området runt 800-150mm avstånd. Ger en analog utgång med spänningsnivå runt 2,5-5V beroende på detekterat avstånd. Tyvärr är signalen inte linjär :( Givaren kostade några dollar sedan tillkommer lite lullull. Vill man bara detektera en given nivå behövs det ytterligare prylar för någon tia, jag tänkte ha en skala som visars fyllnadsgraden :)
 
Du skulle inte kunna göra en ful-lösning, där du på en platta monterar LED:ar lika olinjärt som givarens signal, och kalibrerar mot ett verkligt avstånd?
 
Jo så har jag gjort, bara en enkel tabell för ett antal fasta avstånd, inget klyddigt alls. Då får man även en kalibrering för individen.
 
Då var det jag igen, hrmmpff... Tänkte installera fjärrstyrningen av spånsugen idag men jag blir lite osäker på hur jag ska koppla :S
Kontaktorn är ju ganska rättfram med sina L1 L2 L3 N Jord kontakter men hur och var kopplar jag in fjärrmottagaren?:blushing:
Ngn som kan komma med lite tips?

Ha´t
 
  • Bilder.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontaktorn har väl två ytterligare skruvar för spänning till spolen? Typ någon av 1, 3, 2, 4 (ser inte på bilden vilken skruv som är vilken). Dessa två terminaler för spolen ska anslutas såsom lampan (cirkeln med kryss i) är ansluten på den andra bilden. Inkommande N + L på andra bilden tar du från nollan samt valfri fas. Verifiera att kontaktorns spolspänning är 230VAC.

Gängse praxis är väl dessutom att använda färgerna brun-svart-vit(grå) för L1-L2-L3 men det har ju igen betydelse då det ju inte finns en given inkommande förstafas.
 
Tips: Om du tror dig identifierat skruvarna för spolen kan du resistansmäta för att dubbelkolla, dvs kanske några 100 Ohm bör du förvänta dig (åtminstone varken avbrott eller kortis)
 
Hrmm, det finns ingen skruvanslutning för jordkabeln på kontaktorn, skall den lämnas orörd?
 
Jorden ska lämnas orörd ja, se bara till att du skarvar ihop alla jordanslutningar så att du inte tappar jorden någonstans. Det är inte bra.
 
Hrmm nu vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta. Fick tag i en apparatlåda idag som jag skulle montera det hela i. För ca 1½v testade jag att koppla in kontaktorn via eluttaget och den svarade med fasta lägen när jag tryckte på fjärrkontrollens On/off knappar.
Nu när jag skulle koppla in den så provade jag lite olika positioner på kontaktorn i datorlådan. Ville såklart då oxå prova om signalen gick igenom locket. men när jag nu tryckte på fjärrkontrollen så vibrerar kontaktorn ngt så in i vassen. Kanske var 3-4 gång klonkade den till som den gjorde första gången jag... Ska se om jag kan filma det och lägga upp här, men alla tips och råd välkomnas!

Film här:
http://www.solidmind.se/Wood/Nexa/IMG_0108.flv
 
Redigerat:
Har försökt få kontakt och support av Expressel där jag köpte kontaktorn men fick beskedet om att dom gått i konkurs per den 9 mars! Så skulle ngn kolla på filmen och ha en susning om vad som är galet vore jag väldigt tacksam...

Mvh
Matthias
 
Masses skrev:
Har försökt få kontakt och support av Expressel där jag köpte kontaktorn men fick beskedet om att dom gått i konkurs per den 9 mars! Så skulle ngn kolla på filmen och ha en susning om vad som är galet vore jag väldigt tacksam...

Mvh
Matthias
Eftersom ingen svarat får du en vild chansning av mig. Kontaktorn låser inte för att den inte får ström nog att låsa när den försöker, eller för att dess strömuttag stör styrsignalen. Detta i sin tur för att den genererar för hög reaktiv last (resistans, kapacitans eller induktans). Tjockare sladdar har en chans förbättra alla tre, men annars finns det ofta ett diagram som talar om vilken induktans eller kapacitans man skall hantera.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.