26 198 läst ·
110 svar
26k läst
110 svar
Spånsug till liten snickarbod, igen
Jag tycker den är ok. Nu har jag inte läst den från pärm till pärm men det finns en hel del i den. Jag tycker det är skönt att ha allt samlat på ett ställe, sen får man komplettera med google och Bills sida. Den är från 2002 så det kan ju ha dykt upp nya saker och idéer.phl skrev:
Lite OT. Kan tipsa om amazon.co.uk, som jag tycker är riktigt smidigt när det gäller böker. Såg nu att man kan få den för ca 83 kr inklusive frakt. Bruka bli några impulsköp där ifrån när någon rekommenderar en bok.
Se där, det är den beskrivningen jag har liggande å väntar på att jag ska få tid att bygga dom. Har funderat på att dela en styrmuff och använda den i stället så kan man sätta den direkt på röret utan att röret måste ha en muff. Bygger med 160mm markavloppsrör.pär h skrev:
Kan någon förklara för mig. Om man nu bygger en lucka enl den beskrivningen, tjuvdrar den inte luft från de mm som luckan glappar? Speciellt om man gör den genomgående?pär h skrev:
Det går att göra luckan ganka tajt.
När den är öppen så läker den lite luft, då menar jag lite.
Men grejen med att göra själv är att när den är stängd så sugs luckan fast på sugsidan. Så gör luckan av något slätt matreal som är tätt.
Själv så hade jag någon form av gammalt skåp bakstycke av masonit med plastfilm på som sitter mot sugsidan blir super tätt .
Mina spjäll är inte genomgående nackdelen med det är att det fastnar spån i spåret som spjälett går i baktill. Så man inte kan stänga spjälett. Då måste man borra små sug hål så luft kan sugas in utefrån och rensa bakre spåret.
Hålen borras i dom bakre hörnen fast inte genomgående bara in till spåret. I ena hörnet borrar man uppifrån till mitten, i det andra hörnet borrar man underifrån till mitten.
Den stora nackdelen är att det tjuter ganska bra från hålen. Och hålen läcker mycket mera luft än vad genomgående gör.
Man kan säkert göra som åss istället för hål kan man sätta en gummi tätning som sitter längs med spåret på baksidan. Så när man stänger spjälett så skjuter spånet gummi tätningen åt sidan och spånet hamnar på golvet.
Så mina nästa spjäll blir genomgående.
Mvh Pär H
När den är öppen så läker den lite luft, då menar jag lite.
Men grejen med att göra själv är att när den är stängd så sugs luckan fast på sugsidan. Så gör luckan av något slätt matreal som är tätt.
Själv så hade jag någon form av gammalt skåp bakstycke av masonit med plastfilm på som sitter mot sugsidan blir super tätt .
Mina spjäll är inte genomgående nackdelen med det är att det fastnar spån i spåret som spjälett går i baktill. Så man inte kan stänga spjälett. Då måste man borra små sug hål så luft kan sugas in utefrån och rensa bakre spåret.
Hålen borras i dom bakre hörnen fast inte genomgående bara in till spåret. I ena hörnet borrar man uppifrån till mitten, i det andra hörnet borrar man underifrån till mitten.
Den stora nackdelen är att det tjuter ganska bra från hålen. Och hålen läcker mycket mera luft än vad genomgående gör.
Man kan säkert göra som åss istället för hål kan man sätta en gummi tätning som sitter längs med spåret på baksidan. Så när man stänger spjälett så skjuter spånet gummi tätningen åt sidan och spånet hamnar på golvet.
Så mina nästa spjäll blir genomgående.
Mvh Pär H
Redigerat:
När luckan är öppen så är det ju hela spjällets bredd plus de där knappa två millimetrarna som han tycker det ska glappa. Det blir ju fem mm över hela bredden åt ena hållet och knappa två åt andra hållet. Det kanske inte spelar så stor roll, ingen tar ju upp det som ett problem verkar det som. Men det låter mycket...
Förstår jag dig rätt att de där 5 + 2 mm och tät andra ända läcker mindre luft än en tunnare variant som inte sluter riktigt tätt i den del som inte används?
Förstår jag dig rätt att de där 5 + 2 mm och tät andra ända läcker mindre luft än en tunnare variant som inte sluter riktigt tätt i den del som inte används?
Redigerat:
Jag förstår inte vad du menar Dr_jerkyll.
Jag har inte läst vad som står i länken benchmark, vad han anger för toleranser.
I mit fall så är glappet upp och ner några tiondelar i sidledes ca1mm. Det går lätt att öppna och stänga men om jag håller den upp och ned så trillar inte luckan ut
Varför så tajt ! Jo det är bra om spjället inte kan stängas av suget från spånsugen.
Mvh Pär H
Jag har inte läst vad som står i länken benchmark, vad han anger för toleranser.
I mit fall så är glappet upp och ner några tiondelar i sidledes ca1mm. Det går lätt att öppna och stänga men om jag håller den upp och ned så trillar inte luckan ut
Varför så tajt ! Jo det är bra om spjället inte kan stängas av suget från spånsugen.
Mvh Pär H
Om man som jag har en ganska liten verkstad där jag ibland behöver flytta runt på maskinerna så är det svårt att ha fasta rör hela vägen. Spelar det då någon roll för sug kapaciteten att ex.vis ha fasta rör men att avsluta med slang den sista biten till maskinerna, eller är då sugkapaciteten "förstörd" så att säga och då kan man lika bra använda sig av slang överallt?! Är kanske lite för petig i det här men det är kul att lära sig ngt oxå!
Jag har i dagsläget en 5-metersslang som jag flyttar mellan rikthyvel, planhyvel samt bordscirkel. Det fungerar bra men det är drygt att flytta och man snubblar på slangen. Att ha slang sista biten är för mig givet, i en mindre verkstad får jag inte till något annat.
Den tycker jag verkar bättre masses, eller är det samma och jag missförstod den andra?
Fattade inte att det skulle vara hål i luckan, är inte så tydligt i den där länken.
Jag är otydlig Pär. Det jag försöker säga är...
Angående de knappa två mm som han tycker att luckan ska glappa i tjocklek. Han menar att det finns en risk att luckan läcker i stängt läge om den görs för tajt. Men, på andra röret har man den öppen och där läcker det ju mer desto större glappet är? Speciellt om man drar luckan ur vägen jmf med Masses konstruktion där det är ett hål i luckan.
Jag är otydlig Pär. Det jag försöker säga är...
Angående de knappa två mm som han tycker att luckan ska glappa i tjocklek. Han menar att det finns en risk att luckan läcker i stängt läge om den görs för tajt. Men, på andra röret har man den öppen och där läcker det ju mer desto större glappet är? Speciellt om man drar luckan ur vägen jmf med Masses konstruktion där det är ett hål i luckan.
eller kan man köpa ett spjäll
http://images.google.com/imgres?img...&sa=N&start=42&um=1&ei=sWcQS93vGsnz-Qav4p32Dg
Om vi skall gå lite On Topic så har Felder en ny spånsug som verkar prisvärd.Samma sugkapacitet som den för 10000 kr men till halva priset.Enligt Theofils i malmö.
http://images.google.com/imgres?img...&sa=N&start=42&um=1&ei=sWcQS93vGsnz-Qav4p32Dg
Om vi skall gå lite On Topic så har Felder en ny spånsug som verkar prisvärd.Samma sugkapacitet som den för 10000 kr men till halva priset.Enligt Theofils i malmö.
Redigerat:
