26 198 läst ·
110 svar
26k läst
110 svar
Spånsug till liten snickarbod, igen
Jag har också läst Bill Pentz alster och förstått dem (även om jag igår snurrade till det i ett av mina tidigare inlägg). Dock har jag ingen egen erfarenhet av att gå från 100 till 125mm. Bygger du ditt påstående om förbättrad sugverkan på egen erfarenhet pär h?
Jag vill minnas att jag läst någonstans att en spånsug fungerar bäst med högt flöde och lägre hastighet på luften till skillnad från en dammsugare som gör jobbet bäst med det omvända. Jag kan tänka mig att det har med partikelstorlek att göra.
Lyfter denna tråden lite då jag ska fixa till med spånsugning i verkstan...
Förlorar man mkt prestanda om man använder sig av slang istället för rör? Har kikat på slang med slät insida samt med metallspiral för styvhet.
Skjutspjäll är väl även det en nödvändighet vid varje utsug? Har hittat ganska billiga på Axminster men inte lyckats hitta i Sverige...
Förlorar man mkt prestanda om man använder sig av slang istället för rör? Har kikat på slang med slät insida samt med metallspiral för styvhet.
Skjutspjäll är väl även det en nödvändighet vid varje utsug? Har hittat ganska billiga på Axminster men inte lyckats hitta i Sverige...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Den erfarenhet jag har är att slangarna är sämre än rör.
Det bör ju vara tätt vid de maskiner som inte används.
Man kan fråga sig om spjällen egentligen borde sitta i en växel där rören grenar sig istället för att minska volymen i rören, men det kanske bara är ett problem vid uppstart? Vid läckage, som är väldigt vanligt, är det ju en klar fördel att bara få ut sug på ett rör i taget.
Det bör ju vara tätt vid de maskiner som inte används.
Man kan fråga sig om spjällen egentligen borde sitta i en växel där rören grenar sig istället för att minska volymen i rören, men det kanske bara är ett problem vid uppstart? Vid läckage, som är väldigt vanligt, är det ju en klar fördel att bara få ut sug på ett rör i taget.
Skjutspjäll? Har du någon länk.Masses skrev:Lyfter denna tråden lite då jag ska fixa till med spånsugning i verkstan...
Det är väldigt lätt att tillverka skjutspjäll. Och dom blir mycket tätare än köpe spjäl och jag har testat sådana i plast som masses länkar till och spjäl från felder
och yberdyra med tätning. Men inga blir lika täta som att tillverka själv.
1m slang av sämre sort har upp till 9 ggr störe motståndän rör. En bra slang har upp till 5 ggr störe motstånd än rör .
Mvh Pär H
.
1m slang av sämre sort har upp till 9 ggr störe motståndän rör. En bra slang har upp till 5 ggr störe motstånd än rör .
Mvh Pär H
.
Har du någon bra beskrivning på bygga själv spjäll? Har sett några på nätet men du kanske har testat någon du kan rekommendera.pär h skrev:Det är väldigt lätt att tillverka skjutspjäll. Och dom blir mycket tätare än köpe spjäl och jag har testat sådana i plast som masses länkar till och spjäl från felder
Mvh Pär H
.
Jösses är det sådan skillnad??? Hur kan det vara tro? jag trodde det var någorlunda likvärdiga om man hade en slät insida samt att man drog slangen på samma sätt som om man skulle satt rör, dvs utan veck och så lite böjar som möjligt, men man lär sig... Funkar spiro rör eller är dom för klena?
Pär, kan du inte skjuta ett par bilder eller/och göra en skiss på dina spjäll? Hade varit mkt uppskattat!
Mvh
Matthias
Pär, kan du inte skjuta ett par bilder eller/och göra en skiss på dina spjäll? Hade varit mkt uppskattat!
Mvh
Matthias
pär h skrev:Det är väldigt lätt att tillverka skjutspjäll. Och dom blir mycket tätare än köpe spjäl och jag har testat sådana i plast som masses länkar till och spjäl från felder
Mvh Pär H
.