Håller på att fixa i ordning verkstaden, och planen var att införskaffa en spånsug.
efter att ha läst bandade trådar både här och lite varstans på nätet så fastnade jag för
Duabs billigaste modell http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=4833
men har nu blivit lite fundersam om det är "fel" modell för mig.
(efter någon tråd som tog upp att den fungerar dåligt mot små maskiner)

Kommer att använda den till
  • bordscirkelsåg tror att det var 100mm anslutning
  • Blandade handmaskiner
    • cirkelsåg
    • handfräs
    • geringsåg
  • etc etc......

Känns lite som att du klarar dig rätt långt med en bra grovdammsugare!

Jag köpte FM300 från Duabhuset för ett tag sedan och är mycket nöjd, tänkte väl uppdatera med antingen cyklon och/eller böttre filter senare en spånsug sprider jusmå partiklar omkring sig...

Det var egentligen när jag skaffade hyveln som behovet av spånsug uppstod på allvar. Visserligen skapade bordsågen en hel del spån också men inte på samma sätt. Efter jag skaffade spånsugen så byggde jag ett bord till sågen (Bosch GTS10XC) för att bli av med allt spån på golvet under.

Om du inte tänkt skaffa större maskiner så håller jag nog med om att du klarar sig med en dammsugare, mindre verktyg som fräs/sänksåg/slipmaskin funkar kalas med dammsugare. Det är dock viktigt att skaffa en med bra filtrering då slip och fräs skapar riktigt små partiklar.

Det är också viktigt att tänka på att dammupptagningen inte blir bättre än verktygen tillåter; det är stor skillnad på billigare verktyg och de med lite högre klass.

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag har en liten nilfisk buddy 15 våtdammsugare. Har spanat på beg spånsug på blocket mest för att ev själv suga upp isoleringen på vinden (men det lutar åt att lämna bort allt det jobbet). Fast det hade ju varit ett bra komplement till snickerierna med en i träslöjd-storlek och lång slang :)

mitt tips kika begade lite större, ska jag ha den till renoveringen hade den fått stå utomhus eller i garaget och väsnas.

Jag har en fm300 som jag brukar koppla till bordssågen, det funkar bra men man klarar sig inte utan en dammsugare också. Det har ju diskuterats en hel del kring att använda sugen till småmaskiner också och enligt uppgift funkar det inte något bra.

• Gilla
Karl Fläck
  • Laddar…
Har en kärcher 2604 sedan tidigare, Tror ni att den skulle räcka till eller behöver man en bättre kraftigare,
Skulle vara bra att bara köpa in "anslutningsmuffar" till de olika maskinerna.

badtastex skrev:
Det är också viktigt att tänka på att dammupptagningen inte blir bättre än verktygen tillåter; det är stor skillnad på billigare verktyg och de med lite högre klass.
Testade dammsugaren på min Bosch , nu passade inte munstycket riktigt (blir kanske bättre)
men resultatet var inte så imponerande.
Så det är en tanke man definitivt skall tänka på för framtida köp.

Den dammsugaren räcker nog helt ok till många handhållna verktyg.

När det gäller anslutningsmuffar så köpte jag Festools reduktionsmuff 498528
https://www.festool.se/Produkter/Ac...aspx?pid=498528&name=Slangmuffar-RM-D36-27-AS

Den passar alla mina Bosch-verktyg med perfekt passform och sitter verkligen fast.

Dammupptagning på gersågar är generellt ingen hit, dock har ju nya Bosch GCM 8SJL fått bra kritik. Dessutom har du ju Festool Kapex som tydligen skall vara i en klass för sig när det gäller dammupptagning ihop med dammsugare.
Ett alternativ är att bygga en huv runt sågen som fångar upp dammet som kastas bakåt. På www.ibuildit.ca kan du få lite inspiration åt det hållet...

Just en kap/ger såg är oerhört svår att få till bra dammupptagning på. Det finns iaf till en del modeller lite tillbehör att köpa så man får fler utsugspunkter.

Testa en sänksåg så får du se på effektiv dammupptagning!

Fundera först innan du köper en spånsug. Alla säckmodeller filtrerar värdelöst eller egentligen inte för det heter faktiskt spånsug och det är var det är, en maskin som suger spån. För allt damm far igenom säcken och ut i verkstaden igen. Och då kan man nästan köpa viken modell som helst så länge det bara används till en liten bords såg. När man börjar använda den till en hyvel så är det nog bra om man köper modellen över dom minsta.

Är det bara så att du har en liten bords såg är det förmodligen bättre att modifiera utsuget så att det passar dammsugaren. Och inte då bara sätta en förminskning på 100mm stosen för det hjälper inte mycket.

Pär

Spånsugen är lagd framtiden, blir att hitta stosar och pröva med min dammsugare i stället.

Var köper med dessa förslagsvis?

Jag handlade hos Lefeld i tyskland, knappast prisvärt om du bara skall ha "muffen" men det finns ju en del annat att spendera februarilönen på där också... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.