39 706 läst ·
23 svar
40k läst
23 svar
Spånskiva kontra OSB bakom gipset?
Om jag vill slippa använda spån i golven, vad kan alternativet vara i badrum i äldre trähus?
Inte alls påläst om de olika skivornas innehåll mm, men jag vill helst undvika alla onaturliga material.
Inte alls påläst om de olika skivornas innehåll mm, men jag vill helst undvika alla onaturliga material.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag hörde av en byggare att råsponten nästan alltid krymper rejält efter ett tag i väggen. Har man då skruvat gipsen i råsponten börjar skruvarna att vandra i gipset, och det kommer att synas i (eller i värsta fall förstöra) tapeten.
Undrar om det fungerar bättre att sätta alla gipsskarvar vid reglarna och skruva igenom råsponten in i reglarna?
Undrar om det fungerar bättre att sätta alla gipsskarvar vid reglarna och skruva igenom råsponten in i reglarna?
Jag blåser liv i en väldigt gammal tråd. Spånskiva rör sig ju ganska mycket. Är det ett problem om man sätter spån bakom gips? Rör sig OSB mindre?
Jag undrar fortfarande. Är det skillnad i rörelse mellan spånskiva och osb?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej
Ja det är skillnad, men i praktiken ingen skillnad.
Förklara varför du undrar så kanske vi kan hjälpa bättre, typ "Vad ska jag välja på golvet i källare, spånskiva eller OSB?, vilket jag hade svarat: "Det beror på".
Många har kör med spånskiva istället för OSB då det har kostat mycket senaste tiden.
/Workingclasshero
Ja det är skillnad, men i praktiken ingen skillnad.
Förklara varför du undrar så kanske vi kan hjälpa bättre, typ "Vad ska jag välja på golvet i källare, spånskiva eller OSB?, vilket jag hade svarat: "Det beror på".
Många har kör med spånskiva istället för OSB då det har kostat mycket senaste tiden.
/Workingclasshero
Väggar. Om osb eller spånskiva rör sig under gips så borde ju gipsen följa med till viss del. Därför vill man väll optimera på liten fuktrörelse även i spån eller osb. Därför undrar jag vilken av de två som rör sig minst.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Vill du ha exakta siffror måste du nog göra testerna själv men den kollektiva erfarenheten på ämnet är att fuktrörelser inte är ett rimligt argument för att välja det ena eller den andra, båda kommer funka alldeles utmärkt under gipset.O Olf Oggler skrev:
Eftersom båda är spån (om än olika storlekar) och lim så är det rimligt att anta dom är väldigt lika.
Klicka här för att svara