Moving
Hus som besiktigas här får ofta anmärkning på att man inte ska ha plantering vid husväggen och att stuprör slutar för nära väggen etc.

Jag förstår mig inte på spansk dränering med plattor intill husväggarna och ser ofta skador. Hur är det tänkt, avrinning och sol?

Ett gult hus med tegelplattor nära väggen och grönt gräs i förgrunden, stuprör syns vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De har kanske inte samma problem med nattfrost och tjäle i Alicante...

Moving
KnockOnWood skrev:
De har kanske inte samma problem med nattfrost och tjäle i Alicante...
Ja så rör är inga problem men det vi ser är för vanligt med skador nere på väggarna

I sydöstra Spanien är det torrt så man har inte problematik kring kapillärfukt från marken, och dessutom bygger man väl väggar uteslutande i stenmaterial. När det regnar kan det regna mycket på kort tid så man måste ha god ytavrinning. Jag skulle tro att om du ser skador på väggarna är det nog byggslarv.

Moving
Riktiga stenväggar är nog mindre problem men ofta är det putsade ner till marken, eller med skydd av sten som på bilden där vi ser svartmögel. Det saknas i regel hängrännor och stuprör så allt takvatten hamnar vid väggarna där det stannar på markstenen som ofta har fel lutning och avrinning.

Det kan komma duktiga skyfall med översvämningar så frågan är även vad som drar in i huset, där man måste ha bra ventilation och/eller lite grundvärme på.

Att döma av alla vattenpölar är det gott om byggslarv, som vi även har här.

Trähus finns men är sällsynta, antagligen mest byggda av nordbor, hur de grundat har jag inte tänkt på då.

Kanske är bättre att göra som här?

Men visst ser det trivsamt ut med galler för alla fönster?

Är det för att ingen skall kunna ta sig in, eller för att ingen skall kunna ta sig ut :rolleyes:

Hur göra vid eldsvåda?

Moving
För att man ska vänja sig att bli häktad.

Nä emot tjuvar som då medför domkraft att bända med.

Såg någon svensk som bekymrade sig om brandfaran, fåtalet låter bli galler. Skolorna ser ut som gamla fängelser.

Även vanligt med mur runt som jag ogillar, att vara så inburad.

Däremot är just det huset bra annars med 5 rok i ett plan, stor tomt, garage och pool.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.