Vi renoverar vårt hus med så många ekologiska lösningar som möjligt. Huset är ett gammalt missionshus från förra sekelskiftet.
Från början ville jag att vår snickare skulle bygga ett kök helt i trä, stommar och allt, men kostnaden skulle bli för hög. Fick nys om Marbodals Svanmärkta kök. Alltså "snälla" MDF-luckor och sågspånplattestommar. Dock också för dyrt för oss.
IKEA återstod. Med sina sedvanliga stommar- och luckor och förbaskat bra pris. Det känns bara så tråkigt att sätta in detta kök i ett annars så "hälsosamt" och välbyggt hus.
Jag har ringt IKEA för att höra mig för varför de inte Svanmärker o.s.v. De hävdar att deras kök är miljövänliga och att de följer EU´s hårda krav. Är det så farligt med MDF- och spånplattor (formaldehyd, lösningsmedel m.m.) som man kan tro? Ligger det och pyr ångor av giftiga gaser varje dag där i köket om jag köper det? Jag är förvirrad!

Säger som jag sagt förut:
Hade det vart farligt så hade de väl inte fått sälja det?

Självklart kan det inte läcka gifter ur din köksinredning! Okej att limmet i själva skivan inte är hälsosamt, men när köket är tillverkat och färdigt så är ju det inte något som påverkar dig så länge du inte börjar fräsa i skivorna och äta upp spånen ::)

Tror att om du målar en möbel med oljefärg så kommer det ur mer skit än vad som finns i din köksinredningen(och det i bunden form!)

Tvivlar du på detta och vill vara 110% säker så får du nog hosta upp de där pengarna som ett miljömärkt kök kostar. Antingen från en kökskedja eller från en lokal snickare.

/AB ( som tillverkar kök av rent naturmaterial med jämna mellanrum)

PS. Det räcker att posta en fråga under en rubrik, folk hittar den ändå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.