Halloj, ska göra sista rycket i ett av rummen i huset som jag nästan renoverat färdigt och har bara fönsterpartiet kvar. Huset fick nya plastfönster av förra ägaren för ca 7 år sen men de som monterade fönsterna satte inte in de helt rakt eller så är väggarna väldigt ojämna. Det är inga gigantiska diff men de går omlott på något sätt så man kan börja mätta och då får man 89-90 mm i ena änden sen i mitten ligger man plötsligt på 85 mm och på slutet 87 mm (måttat från fönsterram till ytterkant gips) Tanken är att köpa färdigmålade mdf smyg med måtten 16x100mm och klyva de med stick-/cirkelsåg. För att veta exakt vart jag ska klyva så kör jag in smygarna med rätt längd mot fönsterkarmen och drar ett streck med en linjal mot sidan där mdf:n och gipset mötts så att linjalen blir diktan innevägg. Därefter är tanken när jag klyver smygarna så klyver jag någon mm ifrån den markerade linjen och slipar ner det sista för att få en fin finish mot linjen.
Min fråga är om detta går att göra och vilken sorts slipmaskin hade varit optimal för att slipa ner mdf (excenter, bandslip) utan färgen flisar bort i ändarna så att man slipper och måla om de redan fördigmålade smygarna?