5 709 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Spänntak?
Är det någon som har koll på hur man gjorde förr i tiden?
Har ett hus med spänntak i nästan alla rum, material är av någon form av textil.
Jag har en ide om att använda samma teknik i källare, tycker att spänntaken är jäkligt snygga.
Jag har surfat en del och hittat en del "moderna" tekniker för spänntak, men jag skulle vilja veta hur man gjorde när det begav sig på allvar så att säga.
Är inte intresserad av papptak, gillar inte skarvarna som blir med denna teknik..
Någon med tips?
Tack på förhand
Kjell
Har ett hus med spänntak i nästan alla rum, material är av någon form av textil.
Jag har en ide om att använda samma teknik i källare, tycker att spänntaken är jäkligt snygga.
Jag har surfat en del och hittat en del "moderna" tekniker för spänntak, men jag skulle vilja veta hur man gjorde när det begav sig på allvar så att säga.
Är inte intresserad av papptak, gillar inte skarvarna som blir med denna teknik..
Någon med tips?
Tack på förhand
Kjell
Min far kunde det där, man spikade upp juteväv som man sedan klistrade någon sorts papper på. Det är en konst och inget man lär sig bara så där.
Taken är ej att rekommendera ur brandsäkerhetssynpunkt.
Taken är ej att rekommendera ur brandsäkerhetssynpunkt.
I ett hus från sent 1800-tal som en släkting till mig har, finns det spänntak i alla rum. Jag tror att det är papp fastsatta med nubb, men det kan även vara väv. Problemet är att taken hänger som "påsar". Kan man göra något åt det eller är det försent att renovera? Någon som har en idé om vad det kan kosta att spänna om taken, om det nu ens är möjligt? De har ju blivit stela med tiden. Min släkting vill riva ner alla tak och måla brädorna men jag anar att det är ohyvlat plank som är meningen att vara dolda, så jag försöker komma på något annat bra material till innertak, något som inte känns för modernt. Tips?!
K kjellon skrev:Är det någon som har koll på hur man gjorde förr i tiden?
Någon med tips?
Tack på förhand
Kjell
Klicka här för att svara