en bekant kom med en fråga:
Hans bror hade en trasig(?) huvudbrytare i gruppcentralen eftersom när han mätte på inkommande sidan mellan fas och jord så hade han 220-230V på alla tre faserna men när han mätte på utgående sidan så hade han 220-230V mellan fas och jord på två faser och ca 60V mellan den tredje fasen och jord. Frågan var "hur kommer det sig att det var ca 60V på den tredje fasen?"

Det ska (enligt vad han påstod) inte finnas några 3fas belastningar efter huvudbrytaren...

- Är det nån som kan förklara varför han hade 60V mellan en fas och jord? Jag kunde inte svaret..

Han löste i alla fall problemet med en bygel över den trasiga fasen på huvudbrytaren.

Det induceras spänning från övriga faser i tråden. Detta sker både som elektromagnetismn och kapacitivt överkopplat. En sådan spänning orkar inte driva mer än någon enstaka mikroampere, så att om du kopplar in en riktig förbrukare så dras spänningen genast ner till 0. Mätinstrumnetet är högohmigt och belastar i princip inte alls därför är spänningen då mätbar.

Efterssom det nu ev. handlar om en trasig brytare så skall man iofs även tänka på att det kan vara så att brytaren inte är helt trasig utan bara dålig. Då kan det vara så stor resistans i kontakterna på den att det bara blir 60V efter den. Skulle detta uppstå när en apparat som kanske vill ha 100w är inkopplad så betyder det att du får en värmeutveckling på typ 30- 50w i själva strömbrytaren, som då troligen kommer att antingen själv brinna upp eller orsaka brand i sin närhet.

Att bygla över brytaren är väldigt dumt. Felet måste åtgärdas omgående. Byglingen innebär ju att någon kan stänga av brytaren och tro att anläggningen är strömlös trots att den inte är det. Byglingen innebär att du har väldigt stor risk för en olycka, som i det läget troligen inte skulle betraktas som olycka utan uppsåtlig skada av polis och åklagare (dvs mord).

Ok, tack. Jag har tagit för givet att dom nu har bytit brytaren fast jag kanske skulle påpeka detta ochså.

Så för att testa om man har en inducerad spänning så kan man koppla på en last (t.ex. en glödlampa) och mäta på nytt och då ska man få 0 V.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.