3 613 läst ·
35 svar
4k läst
35 svar
Spänningssatt motorhölje!
Hur kom du fram till att höljet var spänningsförande? Fick du dig en "kyss" när du tog på det?
Använde min spänningsprovare. Märkte det av en slump när jag kom åt höljet med ena "pinnen".
Men nu är det löst och fungerar som det ska! Använder dock fortfarande en stickkontakt (fast som jag nu har märkt upp åt vilket håll den ska kopplas in) och en 3g1,5 gummikabel.
Men nu är det löst och fungerar som det ska! Använder dock fortfarande en stickkontakt (fast som jag nu har märkt upp åt vilket håll den ska kopplas in) och en 3g1,5 gummikabel.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
du ska ju aldrig kunna få spänning på höljet ändå jord är ju alltid jord oavsett vilket håll du stoppar stickproppenECEL2 skrev:
Jo men tyvärr kan vissa idiotkopplingar som i detta fallet ställa till det lite.
Rent konkret så är det totalt vansinne med sådant som beskrivs ovan men lite svårt att slå nåt hårt i huvudet på folk då de kommer på så suveräna lösningar på egen hand *suck*
Fortsätter han så så lär han inte bli många år äldre än sina 17 *mutter*
/Kent
Rent konkret så är det totalt vansinne med sådant som beskrivs ovan men lite svårt att slå nåt hårt i huvudet på folk då de kommer på så suveräna lösningar på egen hand *suck*
Fortsätter han så så lär han inte bli många år äldre än sina 17 *mutter*
/Kent
ECEL2>Rent konkret, koppla bort motorn och mät lite. du skall aldrig någonsin ha kontakt mellan hölje och fas/nolla. Har du det så riv ner tills du hittar felet.
Ännu mer konkret, du leker med en veritabel dödsfälla typ Saw 1,2,3 och 4 etc. Det är bara en fråga om när du gör ett misstag så du blir fastnar och upplever hur du inte kan komma loss, glömmer var du är och i bästa fall vaknar upp i ambulansen.
Bara så du vet det så leker du med döden och jag är inte helt säker på att din omgivning uppskattar den leken. Jag gör det i alla fall inte så ursäkta de kanske hårda orden.
/Kent
Ännu mer konkret, du leker med en veritabel dödsfälla typ Saw 1,2,3 och 4 etc. Det är bara en fråga om när du gör ett misstag så du blir fastnar och upplever hur du inte kan komma loss, glömmer var du är och i bästa fall vaknar upp i ambulansen.
Bara så du vet det så leker du med döden och jag är inte helt säker på att din omgivning uppskattar den leken. Jag gör det i alla fall inte så ursäkta de kanske hårda orden.
/Kent
Det gör nog inte så mycket nytta att märka upp stickproppen.
Om motorn är felkopplad så att höljet blir strömförande när man sätter in den fel väg i uttaget så är den ju livsfarlig. Tänk om någon sätter den i ett annat vägguttag, där fasen och nollan sitter tvärtom.
Vet du inte hur man kopplar en stickpropp för att jorden inte ska bli strömförande så har du tagit dig rejält med vatten över huvudet och bör ringa en elektriker innan du har ihjäl dig själv eller någon annan.
Om motorn är felkopplad så att höljet blir strömförande när man sätter in den fel väg i uttaget så är den ju livsfarlig. Tänk om någon sätter den i ett annat vägguttag, där fasen och nollan sitter tvärtom.
Vet du inte hur man kopplar en stickpropp för att jorden inte ska bli strömförande så har du tagit dig rejält med vatten över huvudet och bör ringa en elektriker innan du har ihjäl dig själv eller någon annan.
Vi har ett helt flissystem med styrlåda och hela kitet. Det där är ett gammal matarbord, som vi inom en snar framtid ska byta ut så vi vill inte lägga ner så jätte mycket tid och pengar på det, som är inkopplat med hane till en hona som går in i styrlådan (så den kommer aldrig att kopplas in i ett annat uttag.) Det var installatören av flissystemet som gjorde den där kopplingen.
Skulle jag ha tagit bort stickkontakten så hade jag varit tvungen att ta bort kabeln (med hona) från styrlådan och sedan koppla in direkt i den lådan. För mycket jobb... Gummikabeln som jag bytte till hade inte heller räckt utan då hade jag behövt köpa en ny kabel på måndag och det var ett absolut krav (!) på att hela systemet skulle börja fungera igen idag. Sedan är det ingen (förutom kanske någon katt då) som skulle röra motorn om någon, mot all förmodan, skulle vända på stickkontakten.
Skulle jag ha tagit bort stickkontakten så hade jag varit tvungen att ta bort kabeln (med hona) från styrlådan och sedan koppla in direkt i den lådan. För mycket jobb... Gummikabeln som jag bytte till hade inte heller räckt utan då hade jag behövt köpa en ny kabel på måndag och det var ett absolut krav (!) på att hela systemet skulle börja fungera igen idag. Sedan är det ingen (förutom kanske någon katt då) som skulle röra motorn om någon, mot all förmodan, skulle vända på stickkontakten.
Assumption is the mother of all fuck ups - och det finns inga ursäkter som rättfärdigar att en motor kopplas så att höljet kan bli spänningsförande, gör om gör rätt och om du inte klarar av det så kontakta någon som gör det.
Men hallå!? Hur tänker ni egentligen? Mäter man mellan motorkåpan som är jordad och en av ledarna i kontakten som råkar vara fasen så får man 230V utan att det för den skull är nåt fel! Sen att man tror att fasen är nollan, typ tråden är blå, är ju klart ett misstag men om det är fas eller nolla på den blå tråden beror ju på hur man vänt stickproppen! Enda sättet att veta om höljet är OK eller inte är att mäta kontinuiteten i skyddsjorden. Mäta spänning är totalt meningslöst.
pefo skrev:Men hallå!? Hur tänker ni egentligen? Mäter man mellan motorkåpan som är jordad och en av ledarna i kontakten som råkar vara fasen så får man 230V utan att det för den skull är nåt fel! Sen att man tror att fasen är nollan, typ tråden är blå, är ju klart ett misstag men om det är fas eller nolla på den blå tråden beror ju på hur man vänt stickproppen! Enda sättet att veta om höljet är OK eller inte är att mäta kontinuiteten i skyddsjorden. Mäta spänning är totalt meningslöst.
Precis! Det kvittar vilken jordad apparat du mäter på, så ska det vara 230v mellan fas och jord. Om det inte är det - då kan man börja oroa sig!
så det spelar ingen roll om du har ihjäl någons husdjur då?? jag kan tala om för dig att om jag hade vart din granne och min katt blev grillad på nån jävla tattarkopplad motor så hade hu fått räkna med att det kanske är 230 volt på ditt dörrhandtag nästa dag, utan JFB!ECEL2 skrev:
förresten, är inte ECEL2 förkortningen för gymnasiets elprogram årskurs 2, om du nu går där så sluta med en gång och börja på nåt samhällsprogram istället så gör du ingen skada!
Pefo: Ja mäter han mot kopplingsplintarna på motorn så indikerar ju spänningsprovaren givetvis 230 volt, men som jag förstod honom så satte han bara en prob mot höljet och då indikerade spänningsprovaren (de flesta spänningsprovare gör ju så, indikerar även om du inte ansluter den andra proben någonstans).
Att mäta spänning är förövrigt inte alls meningslöst för att avgöra om höljet är strömförande, det enda han behöver göra är att mäta mot något som han vet är jordat. Om hans spänningsprovare kan mäta kontinuitet är detta förstås också ett enkelt sätt att kontrollera om någon ledare har kontakt med höljet och om jordledaren är hel.
Att mäta spänning är förövrigt inte alls meningslöst för att avgöra om höljet är strömförande, det enda han behöver göra är att mäta mot något som han vet är jordat. Om hans spänningsprovare kan mäta kontinuitet är detta förstås också ett enkelt sätt att kontrollera om någon ledare har kontakt med höljet och om jordledaren är hel.
Ja, det var ju det han gjorde! Läs hans beskrivning så slipper du gissa.
Och hur vet du att skyddsjorden är OK om du mäter spänning mellan känd skyddsjord och chassi? Menar du att bara för att det inte finns någon spänning på chassit i förhållande till skyddsjorden så är chassit OK jordat?
Och hur vet du att skyddsjorden är OK om du mäter spänning mellan känd skyddsjord och chassi? Menar du att bara för att det inte finns någon spänning på chassit i förhållande till skyddsjorden så är chassit OK jordat?