1 065 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Spänningsprovare som inte triggar JFB
Köpte en provare av billigaste typ på ett känt varuhus. Mätte mellan fas och jord. Klick. Tur jag har ficklampa vid centralen.
Tydligen drar denna provare för mycket ström. Men vilka provare fungerar? Eller ska jag slanta upp 10x mer för en Fluke?
Tydligen drar denna provare för mycket ström. Men vilka provare fungerar? Eller ska jag slanta upp 10x mer för en Fluke?
Produkter som diskuteras: "Spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Spänningsprovare med en rad lysdioder brukar dra så pass mycket ström att mätning mellan fas och jord triggar jordfelsbrytaren.
En vanlig multimeter har hög ingångsresistans och triggar ej Jfb, kostar från ca 200 kr.
En vanlig multimeter har hög ingångsresistans och triggar ej Jfb, kostar från ca 200 kr.
Mät mellan faser eller fas och nolla några sekunder först så kan du testa mot jord sen också. Som etompau skrev är det typiskt för provare med en rad lysdioder om det nu är en sån du har. Det är annars inget fel på dem som provare sett men i nutid ska de inte bete sig så med möjlig personfara pga hög initial ström. Har du köpt den nu kan du ju påpeka och reklamera.Logad skrev:
Alla butikerna har diverse provare som är ok och bra pris så du bör kunna få tag i en vettig om du inte vill trilskas med den du har.
Klicka här för att svara