M
Jag råkade ut för ett förbryllande elfenomen idag. På ovanvåningen i mitt gamla hus fanns ett element som varit direktkopplat, alltså inga stickkontakter. Jag har aldrig haft det igång sen jag köpte kåken, jag har bara varit på nedervåningen. De gamla ledningarna till elementen i hela huset är kulo och gissningsvis är elementen alla kopplade på 70-talet. Elementen är fula och när jag nu ändå håller på och renoverar tänkte jag låta byta ut dem efterhand. Därför kopplade jag idag ur strömmen i elskåpet och monterade bort just detta element, samt satte elkablarna tillfälligt i en sån där vit kopplingsdosa i avvaktan på elektrikern. De är alltså inte kopplade till något alls nu. Jag har nyare oljefyllda element med stickkontakt, och min tanke var att kanske elektrikern kan använda ledningarna på något sätt - enklast vore ju att montera ett jordat uttag, men om det funkar eller inte vet ju inte jag för jag är inte elektriker och har bara enkla kunskaper i det här med el. Dock kunde jag ju se att kuloledningen innehöll svart, brun och jord (alltså grönvit) kabel. Det tolkade jag som att elementet varit kopplat på 220 volt och då borde det ju kunna kopplas till en stickkontakt istället för direkt in i elementet.

Nu kommer det jag inte fattar: När jag kopplade på strömmen igen mätte jag spänningen på kablarna med en multimeter. spänningen var som väntat 220 volt mellan svart och brun. Men det var den också mellan svart och jord, samt mellan brun och jord! Multimetern visar 220 volt hur man än mäter på dessa tre kablar!

Betyder inte detta att elementet som suttit där varit felkopplat på något sätt? Det ska väl inte kunna ligga spänning på en jordkabel som inte har kontakt med något alls?

Jag antar att det här på något sätt har att göra med att elementen i huset är "hopkopplade" med varandra, men det som oroar mig är den där grönvita kabeln som visar 220 volt.

Elektrikern kommer snart hit, så han kan förstås fixa detta, men jag vill gärna ha reda på vad som skulle ha hänt om jag satt på elementet innan jag tog bort det: Hade det blivit strömförande?

Tror det är ett bra beslut att du väntar in elektrikern.

Mäter du mellan fas och jord eller mellan fas och nolla ska du få 230 V.

Mäter du mellan jord och nolla så får du 0 V.

Mäter du mellan 2 faser så är det 400 V.

Det är inget konstigt med att det ligger 220 mellan fas och jord. Jordkabeln bör däremot vara gul/grön inte vit/grön.
Nollan ska vara blå. Jag uppmärksammade att du inte nämnde ngn blå ledare men om det vore rätt ska du då kunna mäta 220-230 V mellan gröngul och t ex svart ledare. Samma sak mellan blå och svart(eller brun). Mellan blå och gröngul ska du dock inte kunna mäta upp någon spänning (0V alltså) I ditt fall när du har en brun och en svart bör det vara så att du skulle mäta 380-400 V mellan dessa. Det förekommer dock att man kopplat om den ena (brun eller svart) till Nolla(inte helt okej enl. elsäkerhetsverket) då är det så att mätaren kommer visa 220 V mellan svart och brun. Då borde du ha 0 V mellan jord och någon av de andra kablarna(brun eller svart).

Friskt kopplat hälften brunnet......

Övervåning i ett gammalt hus säger du - ett sovrum eller annat torrt rum?

Troligen var inte radiatorn skyddsjordad, dvs den grön/gula är inte ansluten till skyddsjord i centralen utan "hänger i luften". När man då mäter med en högohmig multimeter mot en ledare som inte är ansluten till varken fas eller noll så kan man se konstiga spänningar. Det förklarar dock inte dessa definitiva värden, men kanske.

Eller är det så att multimetern visar fel och att du har två faser och skyddsjord. Då skulle du ha mätt upp 400 V mellan svart och brun. Hur många säkringar används för denna radiatorgrupp?

M
Gul/grön menade jag förstås...och spänningen är likadan hur jag än mäter. Jag kollade färgerna igen och ser nu att de har färgerna Blå och Svart, förutom jorden då. Alltså bör det finnas jord, nolla och fas? Och 230 volt bör det vara i alla mätningar, UTOM mellan blå kabel och jord. Men där är alltså också 230 volt. Jag har provat att jämföra utslaget på multimetern med en vanlig stickkontakt och det är lika mycket såvitt jag kan se, så det bör ju vara 230 volt tycker jag, även om det är svårt att se för mätaren är inte digital utan har en visare. Kanske visar den fel, men den visar i alla fall lika stort utslag i ett vanligt strömuttag.

Det finns två säkringar i centralen som påverkar spänningen på elementet. Jag märkte att när man skruvade ur den ena (vilken som helst av de två) sjönk spänningen med ca 2/3, även om jag inte såg exakt hur mycket. Gissningsvis till ca 80 volt eller så. Multimetern är inställd på "max 500 volt" och jag är inte så haj på att läsa av den då den inte är digital utan har en visare som sagt. Om båda propparna skruvas ur är spänningen noll volt.

Elementet fanns i hallen på ovanvåningen, ett torrt rum alltså.

Är du säker på att det inte är tre säkringar? Dina värden kan tyda på att en av trådarna inte är spänningssatt direkt från en säkring, utan via andra radiatorer. Men jag vet inte om vi behöver gräva ned oss mer i detta.

Jag vet inte hur bra du lyckas läsa av instrumentet. Men är du säker på att du inte mäter 400V mellan trådarna?

Man skulle kunna misstänka att någon har använt gulgrön som fasledare i en trefasdragning. Väldigt grovt fel i så fall, och direkt livsfarligt.

M
Hm....jag ska kolla med en digital mätare morgon beträffande spänningen mellan kablarna. Återkommer om det.

Bo: Jag är säker på att jag har skruvat ur två proppar för att få spänningen att bli noll, ja. Inte tre. Ska bli intressant att se vad elektrikern har att säga när han kommer hit...

M
Hempularens farhåga är även min...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.