812 läst ·
4 svar
812 läst
4 svar
Takuttag saknar jordkabel.
Har köpt en Philips takfläkt med lampa till mitt landställe. Innan köpet kollade jag ett lamputtag på väggen i rummet o där fanns jordkabel. Tyvärr visade det sig att det inte fanns jordkabel i taket. Ser att fläkt/lampan har skyddsklass 1. Inget att göra eller...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då är det en felaktigt gjord elinstallation i det rummet så steg ett är att se till så det blir rätt.P Pmarions skrev:
Om rummet är gjort efter den äldre skyddsåtgärden isolerad miljö (ojordade uttag) så borde de skyddsjordade uttagen aldrig ha installerats där. Men om det är tvärtom att renovering är gjord och man valt att byta till skyddsjordade uttag så kanske bara lamputtaget i taket blev missat i renoveringen.
Tack för svar. Det här gäller ett gammalt hus jag har i Italien. Det blev renoverat f ca 20 år sedan. Dvs innan vi tog över. Misstänker en mix av jordade/icke jordade uttag.
A avh67f skrev:Då är det en felaktigt gjord elinstallation i det rummet så steg ett är att se till så det blir rätt.
Om rummet är gjort efter den äldre skyddsåtgärden isolerad miljö (ojordade uttag) så borde de skyddsjordade uttagen aldrig ha installerats där. Men om det är tvärtom att renovering är gjord och man valt att byta till skyddsjordade uttag så kanske bara lamputtaget i taket blev missat i renoveringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 891 inlägg
Då skall man kanske kolla hur regelverket ser ut i Italien. Sedan är iofs regeln om att inte ha blandat i samma rum rätt vettig ur elsäkerhetssynpunkt, oavsett vad reglerna föreskriver.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden