10 073 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Spänningsfall - är det farligt?
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Jag har länge observerat att en lampa mörknar när vi anslutar strykjärnet i samma uttag. Idag började jag mäta.
Utan strykjärnet var det 226 V i uttaget. När strykjärnet blev påslaget sjöng spänningen till 218 V. (allt uppmätt med en billigt effektmätare i 150 kr-klassen). Strykjärnet har 2000 W effekt.
Nånstans måste det finnas ett spänningsfall som även måste generera värme.
Enligt min räkning: 2000 W/225 V = 8.9 A ström till strykjärnet.
Effekt vid spänningsfallet: 8.9A * (226-218)V = 71 W.
Det låter rätt mycket och jag vill inte ha det på ett enda ställe.
Övervåningen där detta uppträder är från 90-talet (Åtvidabergspåbyggnad). ÖV har en egen liten undercentral. Jag har inte kollat ledningar men inget tyder på hemmapul.
Matningen kommer från källaren där centralen har bytts för 2 månader sedan. Fenomenet fanns även innan centralbyte.
Förslag till åtgärd?
Utan strykjärnet var det 226 V i uttaget. När strykjärnet blev påslaget sjöng spänningen till 218 V. (allt uppmätt med en billigt effektmätare i 150 kr-klassen). Strykjärnet har 2000 W effekt.
Nånstans måste det finnas ett spänningsfall som även måste generera värme.
Enligt min räkning: 2000 W/225 V = 8.9 A ström till strykjärnet.
Effekt vid spänningsfallet: 8.9A * (226-218)V = 71 W.
Det låter rätt mycket och jag vill inte ha det på ett enda ställe.
Övervåningen där detta uppträder är från 90-talet (Åtvidabergspåbyggnad). ÖV har en egen liten undercentral. Jag har inte kollat ledningar men inget tyder på hemmapul.
Matningen kommer från källaren där centralen har bytts för 2 månader sedan. Fenomenet fanns även innan centralbyte.
Förslag till åtgärd?
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Jo, det är sant. Enligt IEC 60228 så har en 1.5 mm2 Cu-ledare en resistans på 12.1 mOhm/m. Med 8.9 A blir det ett spänningsfall på 0.1V per meter kabel. Räknar man samman noll och fas blir det 0.2 V per meter kabelrör.
Nu säger vi att kabeldragning är 20 m då blir spänningfall pga kabellängd 20*0.2V=4V.
Nånstans är det ändå lite mer spänningfall på något ställe så jag får gå igenom alla kontakter/klämmor.
Nu säger vi att kabeldragning är 20 m då blir spänningfall pga kabellängd 20*0.2V=4V.
Nånstans är det ändå lite mer spänningfall på något ställe så jag får gå igenom alla kontakter/klämmor.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Siffrorna tycker jag är helt i sin ordning, ingenting som sticker ut.
Spänningsfallet är visserligen ganska stort, ca 3.5% men inte farligt med tanke på 2 kW strykjärn. Räknar man på hela kretsens impedans 8 V / 8.9 A = 0.9 ohm så är den riktigt ordentligt bra för att vara ett uttag på övervåningen.
Köp LED eller lågenergi som märks inte spänningsfallet
Spänningsfallet är visserligen ganska stort, ca 3.5% men inte farligt med tanke på 2 kW strykjärn. Räknar man på hela kretsens impedans 8 V / 8.9 A = 0.9 ohm så är den riktigt ordentligt bra för att vara ett uttag på övervåningen.
Köp LED eller lågenergi som märks inte spänningsfallet
Det spänningsfall som du får i sista punkten är faktiskt det sammanlagda spänningsfallet ända ifrån din transformatorkiosk/stolptrafo, inkl den interna resistansen i transformatorns sekundär.Thomas_Blekinge skrev:Jo, det är sant. Enligt IEC 60228 så har en 1.5 mm2 Cu-ledare en resistans på 12.1 mOhm/m. Med 8.9 A blir det ett spänningsfall på 0.1V per meter kabel. Räknar man samman noll och fas blir det 0.2 V per meter kabelrör.
Nu är det (generellt) allt grövre ledningsareor på ledningarna när vi kommer uppströms närmare transformatorn, med det bidrar trots allt ändå till spänningsfallet. Det är inget ovanligt att 2% av totala spänningsfallet kan ske före elmätarens placering.
Att du har lite låg spänning redan innan du kopplar in lasten tyder på att du kan ligga ganska långt från transformatorn, så det verkar kunna vara helt i sin ordning.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Om spänningsfallet före centralen skulle vara relevant så borde väl lyset mörkna ibland när grannen stryker sin skjorta. Men så är inte fallet. Ljusvariationerna hänger tydligt ihop med mitt eget strykjärn (man ser ju ppå kontrollampan när järnet går på).Mikael_L skrev:Det spänningsfall som du får i sista punkten är faktiskt det sammanlagda spänningsfallet ända ifrån din transformatorkiosk/stolptrafo, inkl den interna resistansen i transformatorns sekundär.
Nu är det (generellt) allt grövre ledningsareor på ledningarna när vi kommer uppströms närmare transformatorn, med det bidrar trots allt ändå till spänningsfallet. Det är inget ovanligt att 2% av totala spänningsfallet kan ske före elmätarens placering.
Att du har lite låg spänning redan innan du kopplar in lasten tyder på att du kan ligga ganska långt från transformatorn, så det verkar kunna vara helt i sin ordning.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Om spänningsfallet före centralen har betydelse beror på hur starkt nät du har (var du bor) och på din huvudledning, båda okända faktorer här. Dessutom blir det mindre spänningsfall i trefasledningar om de är någorlunda jämnt belastade mellan faserna. Normalt har man därför störst spänningsfall på insidan centralen pga klena ledare så det är dessa ledningar du får angripa ifall du vill ha en förbättring. Men du bör mäta lite först, t.ex vilken impedans du har i centralen.
Eftersom det handlar om spänningfallet på hela sträckan även innan det kommer in i ditt hus så är det relevant. Och det kanske är så att din granne inte stryker sin tvätt eller har någon "tung" enfasbelastning.
Medlem
· Blekinge
· 12 337 inlägg
Jag ska mäta spänningen i en annan grupp fast samma fas.
Klicka här för att svara