8 810 läst ·
3 svar
9k läst
3 svar
Spänning mellan nolla och jord samt fas och jord
Jag har köpt ett gammalt hus som är ombyggt och utbyggt i omgångar genom åren och nu var det dags att byta en badrumslampa som är gamal.
När jag mätte med multimeter på kablarna så får jag följande värden:
F-N = 220v
F-J = 70v (den siffran minskar ju längre tid jag mäter på kabeln)
N-J = 20v
Jag provade då att mäta på andra uttag som inte ligger på samma slinga och får då värden som ser ut såhär:
F-N = 220v
F-J = 220v
N-J = 0v
Någon som har ett bra förslag på vad det kan röra sig om?
När jag mätte med multimeter på kablarna så får jag följande värden:
F-N = 220v
F-J = 70v (den siffran minskar ju längre tid jag mäter på kabeln)
N-J = 20v
Jag provade då att mäta på andra uttag som inte ligger på samma slinga och får då värden som ser ut såhär:
F-N = 220v
F-J = 220v
N-J = 0v
Någon som har ett bra förslag på vad det kan röra sig om?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 175 inlägg
Du har avbrott på skyddsjorden till badrumslampan. Det är kapacitanser du mäter.
Tack Bo för snabbt svar.
Jag är ingen elektriker så jag har inte helt kolla på kapacitans men är det rätt tänkt att det jag ser är en av maskinerna kopplad till den slingan?
Om jag tar bort allt på slingan så får jag andra resultat då?
Jag kommer givetvis att ringa hit en elektriker som får titta på problemet då jag anar att det sitter i elskåpet men man är ju ändå nyfiken på hur det fungerar.
Jag är ingen elektriker så jag har inte helt kolla på kapacitans men är det rätt tänkt att det jag ser är en av maskinerna kopplad till den slingan?
Om jag tar bort allt på slingan så får jag andra resultat då?
Jag kommer givetvis att ringa hit en elektriker som får titta på problemet då jag anar att det sitter i elskåpet men man är ju ändå nyfiken på hur det fungerar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 175 inlägg
Då skyddsledaren är avbruten någonstans så har du alltså en potentialfri ledare som ligger tillsammans med fasledare och andra ledare i installationsrören. Emellan dessa ledare blir det en kapacitiv koppling som gör att det går att mäta upp en svag spänning med ett instrument med hög ingångsimpedans. Man får ofta samma symptom när man mäter mellan noll och tändtråd i en armatur utan ljuskälla och med strömbrytaren avslagen.
I ditt fall får man titta i matande kopplingsdosa och leta sig bakåt tills man hittar den punkt där skyddsledaren inte är ansluten.
I ditt fall får man titta i matande kopplingsdosa och leta sig bakåt tills man hittar den punkt där skyddsledaren inte är ansluten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden