6 936 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Spänning i lampans hölje?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det stämmer bra.
Men vi kan nog ledigt gå ned till en halv mA som gräns för vad som kan förnimmas, och då är vi ju nere på µA-området
Edit: Fast nu hittar jag faktiskt en källa som anger "några få µA" som gräns för vad man kan uppfatta.
Men vi kan nog ledigt gå ned till en halv mA som gräns för vad som kan förnimmas, och då är vi ju nere på µA-området
Edit: Fast nu hittar jag faktiskt en källa som anger "några få µA" som gräns för vad man kan uppfatta.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Spännande. I den referens jag tittade så hittade jag som sagt 1mA. Men det låter ju iofs ganska högt...Bo.Siltberg skrev:
I vilket fall så är det ändå ofarligt. Min referens säger 5mA som övre gräns för "ofarligt", om den står sig så finns ju marginal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad jag kan hitta så finns fyra gränser:
1. Vad man kan förnimma, några få µA.
2. Vad som ger "reaktioner" dvs muskelryckningar, 0.5-1 mA.
3. Vad som ger kramp som man inte kan släppa, släppgränsen, 5-10 mA.
4. Vad som ger hjärtkammarflimmer/brännskador, 500 mA eller 300-400 mA/cm².
Så dina 5 mA stämmer bra. Det är ju individuellt och beror på vilken väg genom kroppen strömmen tar etc så det finns inga exakta siffror. Vidare beror siffrorna på hur man räknar, reglerna är skrivna för fallet båda händer till båda fötter medan andra tabeller kan ange värden för en hand etc så man får se upp när man läser.
Så dina 5 mA stämmer bra. Det är ju individuellt och beror på vilken väg genom kroppen strömmen tar etc så det finns inga exakta siffror. Vidare beror siffrorna på hur man räknar, reglerna är skrivna för fallet båda händer till båda fötter medan andra tabeller kan ange värden för en hand etc så man får se upp när man läser.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag kan återkomma med kapacitans, men det är nog så att det är relativt fastställt att det är ofarligt nu.
Att förnimma är en bra beskrivning. Jag och dottern känner det, men inte sambon, så det är inte i närheten av muskelryckningar. 
Hah, Om du orkar så... Jag frågar mest av intresse 
Btw, Jag tror också lampan är ofarlig.
Vissa spenderar sin tid med att hänga på Facebook, men jag är väl gammaldags och tycker att det är roligare att återuppliva minnet av elmag-formler och att fantisera om rimlighet i olika fysikaliska fenomen.
Btw, Jag tror också lampan är ofarlig.
Vissa spenderar sin tid med att hänga på Facebook, men jag är väl gammaldags och tycker att det är roligare att återuppliva minnet av elmag-formler och att fantisera om rimlighet i olika fysikaliska fenomen.
Redigerat:
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Jag återkommer med siffror till dig Anders, så du kan sova gott! 
Jag märker också detta fenomen på de flesta lampor av metall, och även på vår dubbelisolerade handdukstork (vilket fick mig att beställa en billig ebay-isolationsprovare, som jag dock inte använt ännu).
Jag och min fru märker dessa spänningar väldigt tydligt, men tex svärfar märker inte något alls.
Jag och min fru märker dessa spänningar väldigt tydligt, men tex svärfar märker inte något alls.
Jag tänkte precis skriva om isolationsprovare.
Alla borde ha en.... nästan i alla fall.
Jag köpte själv en sådan för några år sedan. Nu minns jag inte modellbeteckningen, men den provar upp till 2.5kV.
Väldigt praktisk sak, då jag funnit bristande isolation i många billiga produkter jag köpt samt använt den för att kassera skadad markkabel med tveksamma elektriska egenskaper.
Man får bara tänka på att många prylar tål inte mer än 500V mot jord, så om man inte endast testar en nyinstallation med bara passiva komponenter kanske man inte skall dra på 2.5kV
Jag köpte själv en sådan för några år sedan. Nu minns jag inte modellbeteckningen, men den provar upp till 2.5kV.
Väldigt praktisk sak, då jag funnit bristande isolation i många billiga produkter jag köpt samt använt den för att kassera skadad markkabel med tveksamma elektriska egenskaper.
Man får bara tänka på att många prylar tål inte mer än 500V mot jord, så om man inte endast testar en nyinstallation med bara passiva komponenter kanske man inte skall dra på 2.5kV
Om man ser till de 50 V som mättes stämmer det bra med den ström som belastade källan och de tumregler jag brukar ha i bakhuvudet för tex kapacitans för kabel allmänt. Per meter är det vettigt anta runt 100-200 pF och delen i lampan är i häradet meter. Den matningen via mätarens impedans någonstans kring 5-10 Mohm så något 10-tals uA kan flyta där dvs enligt vad som nämnts tidigare bör vara inom det förnimbara.
Stämmer bra med vad jag brukade uppleva som mycket ung grabb när jag alltid testade och undersökte elkopplingar med min testmejsel med glimlampa, stod man väl till lös den bra och det kändes lite i fingrarna. Bör ha legat någonstans 10-100 uA via mejseln beroende på läge.
TS som gärna mäter kan testa en annan mätning vid lampan, håll ena spetsen mot röret och ta tag i andra proben med fingrarna på ena handen. Kroppens kapacitans är i samma storleksordning som någon meter ledare i armaturen så en indikering på att resonemangen stämmer borde vara en tydlig ökning när man greppar fria änden.
Stämmer bra med vad jag brukade uppleva som mycket ung grabb när jag alltid testade och undersökte elkopplingar med min testmejsel med glimlampa, stod man väl till lös den bra och det kändes lite i fingrarna. Bör ha legat någonstans 10-100 uA via mejseln beroende på läge.
TS som gärna mäter kan testa en annan mätning vid lampan, håll ena spetsen mot röret och ta tag i andra proben med fingrarna på ena handen. Kroppens kapacitans är i samma storleksordning som någon meter ledare i armaturen så en indikering på att resonemangen stämmer borde vara en tydlig ökning när man greppar fria änden.
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Alla kapacitansmätningar visar noll, nada, inget utslag alls. Mäter jag fel, eller är det helt enkelt ett väntat resultat?
Om instrumentet har tillräcklig upplösning bör du som sagt få kring 100-300 pF, Hur mäter du?
Testa annars detta med stickproppen i 50 V läge.
"TS som gärna mäter kan testa en annan mätning vid lampan, håll ena spetsen mot röret och ta tag i andra proben med fingrarna på ena handen. Kroppens kapacitans är i samma storleksordning som någon meter ledare i armaturen så en indikering på att resonemangen stämmer borde vara en tydlig ökning när man greppar fria änden."
Testa annars detta med stickproppen i 50 V läge.
"TS som gärna mäter kan testa en annan mätning vid lampan, håll ena spetsen mot röret och ta tag i andra proben med fingrarna på ena handen. Kroppens kapacitans är i samma storleksordning som någon meter ledare i armaturen så en indikering på att resonemangen stämmer borde vara en tydlig ökning när man greppar fria änden."
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Nu är jag ute på djupt vatten, men är inte detta helt enligt förväntningarna, för du mätte kapacitansen mellan fasledare och metallrör i spänningslöst tillstånd väl? Ingen spänning innebär inget elektriskt fält och ingen kapacitans, eller?
Man kan nog i så fall säga att du redan har mätt kapacitansen genom att mäta upp 50 V med din multimeter. Om vi antar att dess impedans är rent resistiv 10 MΩ så får vi en RC-krets med spänningen 230 V över sig, där spänningsdelning ger 50 V över resistorn (med fasvinkeln 0). Om det går att räkna så blir kondensatorn värde ca 70 pF och strömmen 5 µA.
I = Ur / R, Z = U/I, Xc = -√(Z² - R²), C = 1 / (ωX)
Man kan nog i så fall säga att du redan har mätt kapacitansen genom att mäta upp 50 V med din multimeter. Om vi antar att dess impedans är rent resistiv 10 MΩ så får vi en RC-krets med spänningen 230 V över sig, där spänningsdelning ger 50 V över resistorn (med fasvinkeln 0). Om det går att räkna så blir kondensatorn värde ca 70 pF och strömmen 5 µA.
I = Ur / R, Z = U/I, Xc = -√(Z² - R²), C = 1 / (ωX)
Var hittar du gränserna? Jag tänker framför allt på nr2, vad som ger reaktioner. På jobbet när jag lägger vissa nervblockader verifierar man läget med en nervstimulator. Då är stimuleringsströmmen normalt 0,5mA (men jag har ingen aning om vad det är för pulsform). Med den får man ryckningar när man är inom några millimeter från eftersökt nerv med sin nål, som då är kopplad till stimulatorn. Med nålen i patienten, men ca 1 cm ifrån nerven händer inget (typ, ligger man i en muskel får man ryckningar i den förstås). När vi stimulerar direkt via huden är strömmen oftast 50mA (tror att det är en fyrkantsvåg, men är inte helt säker).Bo.Siltberg skrev:Vad jag kan hitta så finns fyra gränser:
Men kapacitansen är en skalär som existerar oavsett om det finns elektriskt fält över den.Bo.Siltberg skrev:
Och oavsett det, sätter man en kapacitansmätare över ett mätobjekt, så lägger ju mätaren (multimetern) på ett elektriskt fält, som används för mätningen.
Kapacitansmätaren lägger alltid på en växelspänning och mäter antingen fasvridningen, eller låter mätobjektet bli en del i svängningskretsen och mäter den resulterande frekvensen, eller så kör den på fyrkantsvåg och bestämmer upp eller urladdningstiden.
Men alla mätprinciper innefattar ett fält lagt över kondingen.
Jag tittade på ett datablad för din instrumenttyp och det verkar som det bara löser upp 1 nF så du kan inte mäta de 0.1-0.3 nF som det bör vara i din lampa.Schlbuditz skrev:
Impedansen är även med i tabellen och ska vara 5 Mohm så beräkningen Bo gjort i #27 kan vi då revidera till ca 10 uA och 140 pF alltså nästan precis som förväntat.