Hej!

För en stund sedan förde jag handen längs en dubbelisolerad golvlampa av metall och tyckte att det kittlade lite i fingrarna. Jag tänkte att jag skulle prova mäta om det är någon spänning i höljet och mellan jord och lamphölje mäter jag runt 50V med kontakt i och lampan av. Något att oroa sig för?
Bör jag mäta på annat sätt?

Mvh
Martin
DSC_0555.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0556.jpg
Skapa konto

DSC_0557.jpg
Skapa konto

Håll fingrarna i kontakt med vardera mätspets när du mäter och se om du får annan spänning då.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja du borde mäta med en liten resistans, last, inkopplad.

Det kan vara inducerad spänning som mäts upp, sådan där multimeter har en ingångsimpedans (typ ingångsresitans) på över 10Mohm, då kan man få bra med spänning även om det aldrig skulle orka driva någon ström.
Idealt vore att mäta parallellt med ett motstånd runt 2-8kohm något. Så resistansen liknar en människa.

Mikael_L
Mikael_L skrev:
Idealt vore att mäta parallellt med ett motstånd runt 2-8kohm något. Så resistansen liknar en människa.
Ja som GK100 föreslog, att jag inte själv kom på det ... :o

Fin multimeter förövrigt :thumbup:

Har du mätt resistans mellan (båda) pinnarna och höljet?

Det verkar skumt att det läcker ström till höljet, och kapacitiv koppling borde inte ge så stora strömmar att det känns. Så något känns fel. Har du möjlighet att låna en isolationsprovare?

Edit: Var lite seg, Såg en massa bra svar ovan nu:)

Tack för snabba svar! Med mina fingrar med i ekvationen så sjunker indikerad spänning till endast 10V.

Multimetern fick jag av min granne, som hade två och behövde mer plats... Ja, jag har en förbannat bra granne! 😀

Jag tycker fortfarande det är mysko att det läcker så mycket att det känns.

Kan du testa att mäta ström mA ~ mellan lampan och sann jord? Det vore intressant att se hur mycket den läcker.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Prova också att vrida stickkontakten 180° i vägguttaget och mät sen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Hum, jag såg just att din Fluke inte verkar mäta ström. Då blir det genast knepigare om du inte har tillgång till något annat mätinstrument.

Visst är det en vanlig lampa utan elektronik i? Ikeas sida listar vanliga lampor som lämpliga tillbehör till den, så det borde inte finnas någon elektronik i den. Därav att jag tycker det är mysko med "pirrandet i fingret"

Jag har en annan multimeter som jag har för mig mäter ström, jag måste bara hitta den.

Ingen elektronik i lampan vad jag vet.

Återkommer!

Med stickkontakten vänd så är det i stort sett spänningslöst och det är ju väntat då strömbrytaren nu troligen bryter fas istället.

Jag hittade min andra multimeter, men jag vet inte hur tillförlitlig den är. Jag lyckas inte mäta någon ström alls i alla fall.

När det finns spänning i höljet så vibrerar det lätt mot fingret när jag drar det mot metallen i alla fall.

Ingen som ännu har nämnt att detta är ett typiskt symptom som är helt ofarligt. Det blir en liten kondensatorverkan mellan metallröret och den spänningssatta ledaren som löper i det. Så det är sant att lampan faktiskt läcker lite ström, men det handlar om microampere.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Det är ett typexempel på felaktiga mätmetoder i kraft elektriska syśtem. Instrumentets höga inimpedans är jättebra vid mätningar i elektronik och på kretskort eftersom mätinstrument inte belastar den felsökta ström kretsen. I det fallet ökar mätnoggrannheten.

Men i kraft sammanhang blir den höga impedansen ett problem eftersom spökspänningar ofta blir uppmätta. Med ett gammaldags instrument blir visningen korrekt.

• Gilla
Schlbuditz och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ingen som ännu har nämnt att detta är ett typiskt symptom som är helt ofarligt. Det blir en liten kondensatorverkan mellan metallröret och den spänningssatta ledaren som löper i det. Så det är sant att lampan faktiskt läcker lite ström, men det handlar om microampere.
Jo, fast man ska inte få "kittlande i fingrarna" av microampere väl? Gränsen jag lyckas slå upp ligger på 1 mA, och är inte det mycket för sådan här kapacitiv koppling för en lampa+rör? Jag orkar inte räkna... :)

Om jag inte räknar tokigt skulle en kapacitans av ca 14nF ge en ström om 1mA vid vår nätspänning och frekvens.

TS: Kan du inte mäta kapacitans med din Fluke mellan stickpropoen och höljet? Mystiken tätnar.

Edit: Fixade Io_average and V_average

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.