..på inkommande faser. Skulle göra ett enklare jobb och uppmätte ca450V över faserna på inkommande och ca 255V i uttagen.

Bor i sista kåken på ledningen och eon har jag för mig skulle bygga om ledningar i området under hela året
Roade mig att mäta i grannens motorvärmaruttag och var samma ~255v där
Finns det nån anledning till oro? Vad säger elexperterna på forat?
En jula gu10 led av 10 har börjat blinka(180tim drifttid) kan det finnas en koppling till för hög spänning?

Ring Eon och be dom ställa ner trafon.....

Är nog en god ide. Dumt om värmepumpen skulle ta skada, fast för låg spänning har jag för mig var värre för elprylar?

Efter vidare utforskning så visade det sig vara ett mätfel!
Kylan har knäckt multimetern.
Tråden kan nu låsas o kastas bort

För hög spänning har man vanligtvis inte när man ligger sist på linjen.

TomHed75 skrev:
Kylan har knäckt multimetern.
Kanske bara batteriet som gav upp? Multimetrar brukar jämföra det man mäter mot en referensspänning. Blir batteriet dåligt leder det till för låg referensspänning och multimetern tycker då att spänningen man mäter verkar högre än den är i verkligheten.

Kolla batteriet. Jag uppmätte en väldigt hög spänning en gång, och det visade sig vara svagt batteri i multimetern.

Händer ofta på Fluke T-600

Hmm. Berätta gärna HUR den var sönder, hur du kom på det osv. Alla trådar (nästan) är bra trådan om folk lär sig saker!

Samma sak med min el-mätare, dåligt batteri ger för höga spänningsvärden, speciellt på AC!

Mät med en annan mätare, eller byt batteri innan du ringer till E.ON...

För allmän upplysning så berodde det förmodligen på djupfryst multimeter i luftig lagård(haft -20-30 rätt många dar)
Batteriet var inte helt nytt heller. Den mäter nu korrekt värde igen
Dubbelkollade med en enklare mätare jag hade i huset

Note to self: Fräscha batterier, förvara torrt/varmt

Glappkontakt nånstans på vägen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.