11 929 läst ·
66 svar
12k läst
66 svar
Spänna vajer på taket för att haka fast sig?
Nu var det ju en stor skorsten det skulle fästas i. Men visst om det är ett okänt ruckel.Düsseldorff skrev:
Man får klart spänna till repet så det inte blir ett gummiband. Är inte speciellt svårt att spänna det hårt.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 143 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 143 inlägg
Jag har heller inte påstått att det är svårt att spänna det hårt. Jag har bara påpekat att det är viktigt att spänna det hårt. De flesta gör inte det och sen undrar de varför de drog i backen trots vajer.M Mortsken skrev:
Om man kollar in de som jobbar med sele så är det då skorstenen som oftast är säkerheten.N naikon skrev:Hej
Jag hade velat kunna jobba lite mer på taket fast på ett säkert sätt. Varit uppe en gång och bytt ut någon trasig panna, men lutningen är precis på gränsen för brant för att man ska känna sig säker.
Tänkte ev köpa ett sånt här fallskyddspaket med sele och lina: [länk]
Men linan måste ju fästas någonstans, förslagsvis i ett objekt på marken, som ligger i linje med där man ska befinna sig på taket. Men när man rör sig i sidled på taket så bör man ju också ändra sin fästpunkt. Annars blir det ju som en slinga/gunga ifall man skulle falla.
På taket har jag två skorstenar, som befinner sig på olika sidor av huset. Skulle det inte vara möjligt då att spänna en t.ex stålvajer eller rep mellan dessa skorstenar, och sen haka fast sig med karbinhaken i denna vajer? I så fall hade man ju kunna flytta sig i sidled och ändå behålla det "raka fallet" istället för slingeffekten.
Typ så här tänkte jag mig: (Ursäkta taskig bild tagen från Google Maps)
[bild]
Låter det smart eller dumt? Vad ska jag i så fall köpa för vajer?
Sen kan ju skorstenen vara ett "ruckel", blir en bedömning.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 143 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 143 inlägg
Här måste jag ändå protestera. Man använde ofta "skorsten" som fästpunkt förr men det är såvitt jag förstår inte ok längre. Pga att det skiter sig ibland. Har en kompis som gjorde precis så och dratta ner från taket med följden att han fick en halv skorsten över sig. Det gick ok som tur var. Han dog inte.P paralun skrev:
En redig karl klarar ett fall på 4 m utan sele. Det är för övrigt redan ostridig i målet att det är farligt att fästa sig vid en skorsten då denna kan komma att rasa över eder vid ett fall. För undertecknad blev konsekvenserna några sprickor i revbenen och en toppluva som flög av.Düsseldorff skrev:
Här måste jag ändå protestera. Man använde ofta "skorsten" som fästpunkt förr men det är såvitt jag förstår inte ok längre. Pga att det skiter sig ibland. Har en kompis som gjorde precis så och dratta ner från taket med följden att han fick en halv skorsten över sig. Det gick ok som tur var. Han dog inte.
Jovisst men det beror ju främst på vilket jobb som ska utföras.Düsseldorff skrev:
Här måste jag ändå protestera. Man använde ofta "skorsten" som fästpunkt förr men det är såvitt jag förstår inte ok längre. Pga att det skiter sig ibland. Har en kompis som gjorde precis så och dratta ner från taket med följden att han fick en halv skorsten över sig. Det gick ok som tur var. Han dog inte.
Är det ett större jobb så blir det direkt även en fallskyddsställning.
(ref min plåtslagare som fixade skorstenen)
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 143 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 143 inlägg
Fästpunkten för fallskyddssele ska hela tiden vara ovanför arbetsstället, sedan ska vinkeln vara max några grader ifrån lodlinjen.
Ju större vinkeln är ju större "pendeleffekt" blir det.
Sedan sträcks "positioneringslinan" ut vid ett fall.
Det gäller även att man spänner fast selen på rätt sätt och tillräckligt hårt. Man ska typ krypa ihop när man spänner åt selen, man ska typ känna sig "ihoptryck".
Ju större vinkeln är ju större "pendeleffekt" blir det.
Sedan sträcks "positioneringslinan" ut vid ett fall.
Det gäller även att man spänner fast selen på rätt sätt och tillräckligt hårt. Man ska typ krypa ihop när man spänner åt selen, man ska typ känna sig "ihoptryck".
Jo en hantverkare kan mycket väl bedöma att skorstenen är fullt tillräcklig för det jobb som ska utföras inkl fallsele. Sen är det då helt upp till hantverkaren att nu behövs det även en fallställning.Düsseldorff skrev:
Fallställningar är ett eget sorgligt kapitel när bedömningen är för dålig och man ska spara pengar men det är en annan historia.
Hade eventuellt kunnat vara en lösning, ska fundera på den. Tyvärr tegelfasad så inte like lätt att skruva in öglor. Sen har jag inte möjlighet att underifrån komma åt vindbrädorna som syns på bildenTorpAnders skrev:
Okej, jag uppskattar dina tankar. Det är säkerhet det handlar om så jag säger inte emot någon.Düsseldorff skrev:
Men jag vet inte vad det är för fästpunkter du syftar på. I bilderna har jag försökt illustrera att det är en stängd loop, virad rund de båda skorstenarna. Eller menar du att man skulle riva med sig hela skorstenen om man faller?
Jag har ingen erfarenhet av vajrar eller hur hårt de måste dras, så jag säger inte emot dig. Men det förvånar mig att det skulle vara så mycket elasticitet så att jag hinner ner på marken innan vajern tar. Repet mellan vajern och fallskyddsselen justerar man ju så att den är spänd där man jobbar
Som sagt, det kan mycket väl vara att det är som du säger, men det gör mig ganska förvånad bara.
Eller montera ett nockräcke?N naikon skrev:Hej
Jag hade velat kunna jobba lite mer på taket fast på ett säkert sätt. Varit uppe en gång och bytt ut någon trasig panna, men lutningen är precis på gränsen för brant för att man ska känna sig säker.
Men linan måste ju fästas någonstans, förslagsvis i ett objekt på marken, som ligger i linje med där man ska befinna sig på taket. Men när man rör sig i sidled på taket så bör man ju också ändra sin fästpunkt. Annars blir det ju som en slinga/gunga ifall man skulle falla.
På taket har jag två skorstenar, som befinner sig på olika sidor av huset. Skulle det inte vara möjligt då att spänna en t.ex stålvajer eller rep mellan dessa skorstenar, och sen haka fast sig med karbinhaken i denna vajer? I så fall hade man ju kunna flytta sig i sidled och ändå behålla det "raka fallet" istället för slingeffekten.
[bild]
Medlem
· Östergötland
· 42 inlägg
Om du endå ska köpa en sele så skulle jag rekommendera köpa några godkända förankringspunkter liknande denna: https://stallningsprodukter.se/fall...sling/forankringspunkt-tegeltak/?option=15041N naikon skrev:Hej
[bild]
Ett rep rakt över huset till andra sidan som du förankrar och sen fäster i dig? Lagom långt för att inte ramla ner i marken men tillräckligt långt för att jobba.N naikon skrev:Hej
[bild]