Hej alla,
I slutet av matlagningen började ugnen slamra rätt rejält. Då vi enbart använder varmluftsfunktion eftersom undervärmen är trasig verkade det troligt att det var fläkten som var boven. När fläktskyddet togs av visade det sig att så var fallet eftersom muttern som håller fläkten på plats hade hoppat av helt.
Började skruva på muttern (gängad för vänstervarv) samtidigt som fläkten trycktes in för att greppa fram om drivaxeln. Märkte att den nämligen inte greppade tag och höll drivaxeln stilla när muttern skulle på om man inte tryckte in den tillräckligt långt. Skickar med en handritad bild som inte är en solros-teckning från valfritt dagis utan mitt försök till att gestalta fläkten med utformningen på hålet i fläkten där drivaxeln går in. Om det inte syns tydligt kan jag säga att ena sidan är helt plan medan övrigt är rund.
Muttern går och få på men den stannar helt och hållet innan den har kommit hela vägen in till fläkten. Följden, med ovanstående i åtanke, blir att fläkten fortfarande slamrar då det blir ett glapp mellan mutter och fläkt samt fläkten då inte greppar tag om drivaxeln. Kan även säga att enbart halva muttern är gängad och därmed inte borde gå att få längre in. Samtidigt måste fläkten längre in för att få grepp.
Det enda jag kan komma på i sammanhanget som eventuell orsak är hålet till fläkten var slitits och blivit för stort för drivaxeln och det är därför man måste trycka in den för att den ska fästa ordentligt. Lösningen är att köpa ny fläkt.
Har ni som är mer kunniga och erfarna några andra idéer eller tankar?
Tack på förhand!
I slutet av matlagningen började ugnen slamra rätt rejält. Då vi enbart använder varmluftsfunktion eftersom undervärmen är trasig verkade det troligt att det var fläkten som var boven. När fläktskyddet togs av visade det sig att så var fallet eftersom muttern som håller fläkten på plats hade hoppat av helt.
Började skruva på muttern (gängad för vänstervarv) samtidigt som fläkten trycktes in för att greppa fram om drivaxeln. Märkte att den nämligen inte greppade tag och höll drivaxeln stilla när muttern skulle på om man inte tryckte in den tillräckligt långt. Skickar med en handritad bild som inte är en solros-teckning från valfritt dagis utan mitt försök till att gestalta fläkten med utformningen på hålet i fläkten där drivaxeln går in. Om det inte syns tydligt kan jag säga att ena sidan är helt plan medan övrigt är rund.
Muttern går och få på men den stannar helt och hållet innan den har kommit hela vägen in till fläkten. Följden, med ovanstående i åtanke, blir att fläkten fortfarande slamrar då det blir ett glapp mellan mutter och fläkt samt fläkten då inte greppar tag om drivaxeln. Kan även säga att enbart halva muttern är gängad och därmed inte borde gå att få längre in. Samtidigt måste fläkten längre in för att få grepp.
Det enda jag kan komma på i sammanhanget som eventuell orsak är hålet till fläkten var slitits och blivit för stort för drivaxeln och det är därför man måste trycka in den för att den ska fästa ordentligt. Lösningen är att köpa ny fläkt.
Har ni som är mer kunniga och erfarna några andra idéer eller tankar?
Tack på förhand!
Medlem
· Västra Götaland
· 3 545 inlägg
Jag hade tagit lite tunn ståltråd (eller helst lite skalad koppar sladd, den ger med sig )och försökt få in så många kardeler som möjligt på axeln, sedan tryckt ditt fläkthjulet. +kanske bytt mutter+bricka, dras den lite längre så kanske den "tar" . Du har ju inget att förlora.
Prova med en bricka mellan mutter och fläktBelmlu skrev:
Hej alla,
I slutet av matlagningen började ugnen slamra rätt rejält. Då vi enbart använder varmluftsfunktion eftersom undervärmen är trasig verkade det troligt att det var fläkten som var boven. När fläktskyddet togs av visade det sig att så var fallet eftersom muttern som håller fläkten på plats hade hoppat av helt.
Började skruva på muttern (gängad för vänstervarv) samtidigt som fläkten trycktes in för att greppa fram om drivaxeln. Märkte att den nämligen inte greppade tag och höll drivaxeln stilla när muttern skulle på om man inte tryckte in den tillräckligt långt. Skickar med en handritad bild som inte är en solros-teckning från valfritt dagis utan mitt försök till att gestalta fläkten med utformningen på hålet i fläkten där drivaxeln går in. Om det inte syns tydligt kan jag säga att ena sidan är helt plan medan övrigt är rund.
Muttern går och få på men den stannar helt och hållet innan den har kommit hela vägen in till fläkten. Följden, med ovanstående i åtanke, blir att fläkten fortfarande slamrar då det blir ett glapp mellan mutter och fläkt samt fläkten då inte greppar tag om drivaxeln. Kan även säga att enbart halva muttern är gängad och därmed inte borde gå att få längre in. Samtidigt måste fläkten längre in för att få grepp.
Det enda jag kan komma på i sammanhanget som eventuell orsak är hålet till fläkten var slitits och blivit för stort för drivaxeln och det är därför man måste trycka in den för att den ska fästa ordentligt. Lösningen är att köpa ny fläkt.
Har ni som är mer kunniga och erfarna några andra idéer eller tankar?
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

