Belmlu
Hej alla,

I slutet av matlagningen började ugnen slamra rätt rejält. Då vi enbart använder varmluftsfunktion eftersom undervärmen är trasig verkade det troligt att det var fläkten som var boven. När fläktskyddet togs av visade det sig att så var fallet eftersom muttern som håller fläkten på plats hade hoppat av helt.

Började skruva på muttern (gängad för vänstervarv) samtidigt som fläkten trycktes in för att greppa fram om drivaxeln. Märkte att den nämligen inte greppade tag och höll drivaxeln stilla när muttern skulle på om man inte tryckte in den tillräckligt långt. Skickar med en handritad bild som inte är en solros-teckning från valfritt dagis utan mitt försök till att gestalta fläkten med utformningen på hålet i fläkten där drivaxeln går in. Om det inte syns tydligt kan jag säga att ena sidan är helt plan medan övrigt är rund.

Muttern går och få på men den stannar helt och hållet innan den har kommit hela vägen in till fläkten. Följden, med ovanstående i åtanke, blir att fläkten fortfarande slamrar då det blir ett glapp mellan mutter och fläkt samt fläkten då inte greppar tag om drivaxeln. Kan även säga att enbart halva muttern är gängad och därmed inte borde gå att få längre in. Samtidigt måste fläkten längre in för att få grepp.

Det enda jag kan komma på i sammanhanget som eventuell orsak är hålet till fläkten var slitits och blivit för stort för drivaxeln och det är därför man måste trycka in den för att den ska fästa ordentligt. Lösningen är att köpa ny fläkt.

Har ni som är mer kunniga och erfarna några andra idéer eller tankar?

Tack på förhand!
 
  • Handritad skiss av en ugnens fläkt med markerat hål för drivaxeln, belyst i en öppen ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss föreställande en ugnfläkt med asymmetriskt hål där drivaxeln ska fästa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Platsar på vilket dagis som helst

Men troligen är gängorna skadade
Kanske går att fixa om motorn är borttagen
Eller så blir det att fixa nytt
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Jag hade tagit lite tunn ståltråd (eller helst lite skalad koppar sladd, den ger med sig )och försökt få in så många kardeler som möjligt på axeln, sedan tryckt ditt fläkthjulet. +kanske bytt mutter+bricka, dras den lite längre så kanske den "tar" . Du har ju inget att förlora.(y)
 
  • Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu Belmlu skrev:
Hej alla,

I slutet av matlagningen började ugnen slamra rätt rejält. Då vi enbart använder varmluftsfunktion eftersom undervärmen är trasig verkade det troligt att det var fläkten som var boven. När fläktskyddet togs av visade det sig att så var fallet eftersom muttern som håller fläkten på plats hade hoppat av helt.

Började skruva på muttern (gängad för vänstervarv) samtidigt som fläkten trycktes in för att greppa fram om drivaxeln. Märkte att den nämligen inte greppade tag och höll drivaxeln stilla när muttern skulle på om man inte tryckte in den tillräckligt långt. Skickar med en handritad bild som inte är en solros-teckning från valfritt dagis utan mitt försök till att gestalta fläkten med utformningen på hålet i fläkten där drivaxeln går in. Om det inte syns tydligt kan jag säga att ena sidan är helt plan medan övrigt är rund.

Muttern går och få på men den stannar helt och hållet innan den har kommit hela vägen in till fläkten. Följden, med ovanstående i åtanke, blir att fläkten fortfarande slamrar då det blir ett glapp mellan mutter och fläkt samt fläkten då inte greppar tag om drivaxeln. Kan även säga att enbart halva muttern är gängad och därmed inte borde gå att få längre in. Samtidigt måste fläkten längre in för att få grepp.

Det enda jag kan komma på i sammanhanget som eventuell orsak är hålet till fläkten var slitits och blivit för stort för drivaxeln och det är därför man måste trycka in den för att den ska fästa ordentligt. Lösningen är att köpa ny fläkt.

Har ni som är mer kunniga och erfarna några andra idéer eller tankar?

Tack på förhand!
Prova med en bricka mellan mutter och fläkt
 
  • Gilla
Belmlu och 1 till
  • Laddar…
Belmlu
Hej igen,

Efter lite trixande landande vi i att det blir en ny ugn istället! Ändå defekt sedan innan och var bara en tidsfråga.

Tack för svaren!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.