Hej,
Jag har en Östberg Kryddhyllefläkt installerad på väggen i köket utöver en kolfilterfläkt ovanför spisen. Bor i bostadsrätt. Tycker att fläkten låter väldigt mycket, dock har det ännu inte monterats på ett skåp över den. Jag kan vara rätt känsligt för ljud. Har ni något tips på hur jag kan minska ljudet från fälkten? Det känns som att det huvudsakliga "oljudet" jag stör mig på är från själva motorn och inte ventliationen.
Vi ska ha en snickare som kommer och monterar ett skåp över som jag hoppas kan minska ljudet. Kan man på något sätt ljudisolera det skåpet ytterligare än bara ett vanligt skåp? Kan man även på något sätt sänka hastigheten på den? Jag funderar även på att när jag är hemma och har fönster osv öppna och inte lagar mat eventuellt dra ut sladden så den inte är på hela tiden, funkar det? Eller sabbar det inställningarna eller ventilationen i hela huset?
Kan notera att fläkten nyligen är insatt och senaste 15 åren har lägenheten varit utan sån fläkt. Köket är öppen planlösning mot vardagsrummet så kök + vardagsrum är ca 50 kvm. Se länk nedan på fläkten.
https://www.ahlsell.se/products/ventilation/flaktar/flaktar/kryddhylleflaktar/6611776-1297335b
Stort tack!
Jag har en Östberg Kryddhyllefläkt installerad på väggen i köket utöver en kolfilterfläkt ovanför spisen. Bor i bostadsrätt. Tycker att fläkten låter väldigt mycket, dock har det ännu inte monterats på ett skåp över den. Jag kan vara rätt känsligt för ljud. Har ni något tips på hur jag kan minska ljudet från fälkten? Det känns som att det huvudsakliga "oljudet" jag stör mig på är från själva motorn och inte ventliationen.
Vi ska ha en snickare som kommer och monterar ett skåp över som jag hoppas kan minska ljudet. Kan man på något sätt ljudisolera det skåpet ytterligare än bara ett vanligt skåp? Kan man även på något sätt sänka hastigheten på den? Jag funderar även på att när jag är hemma och har fönster osv öppna och inte lagar mat eventuellt dra ut sladden så den inte är på hela tiden, funkar det? Eller sabbar det inställningarna eller ventilationen i hela huset?
Kan notera att fläkten nyligen är insatt och senaste 15 åren har lägenheten varit utan sån fläkt. Köket är öppen planlösning mot vardagsrummet så kök + vardagsrum är ca 50 kvm. Se länk nedan på fläkten.
https://www.ahlsell.se/products/ventilation/flaktar/flaktar/kryddhylleflaktar/6611776-1297335b
Stort tack!
Ja det är inte några problem med att isolera skåpsinnersidan med lämpligt material.
Biltema har ett urval av plattor som ev. kan ge lite dämpning av ljudet.
Fläkten tycks vara utrustad med en sk EC-motor som kan varvtalsregleras med en 1-10 V-signal, från ex. en potentiometer. Lägre varvtal lär ge lägre ljud.
Fläkten tycks vara utrustad med en sk EC-motor som kan varvtalsregleras med en 1-10 V-signal, från ex. en potentiometer. Lägre varvtal lär ge lägre ljud.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack! Ska be min snickare försöka isolera skåpet när det installeras.E etompau skrev:Ja det är inte några problem med att isolera skåpsinnersidan med lämpligt material.
Kan man själv sänka varvtalet på apparaten eller görs det någon annanstans? Vad tror du om att man själv stänger av och på fläkten lite utifrån behov genom att dra ut kontakten? (Iallfall tills skåpet sitter uppe?)
Det finns en plint inne i fläkten där en vanlig potentiometer kan anslutas. Det kan även finnas reglerfunktioner på fläktkåpan som är kopplad till vent.systemet. Då går det att justera varvtalet på motorn.Maxelsson_1 skrev:
Det är inte osannolikt att det kan gå att dra ner varvtalet och ändå uppnå önskad ventilation.
Kanske ska grejorna injusteras av en OVK vid senare tillfälle.
Vanligtvis ska en sådan här fläkt vara kontinuerligt i drift, då den sannolikt är kopplad till badrumsventilationen.
Av vilken anledning har Brf valt att installera denna typ av vent.system?
Tack! Får undersöka lite, är inte så bevandrad i detta området. Vad är en potentiometer? Har letat lite på apparaten men hittar inga spakar/knappar eller vridreglage. Precis, ventilationen går även in till badrummet på andra sidan väggen. Det badrummet har dock ingen dusch eller bad utan bara toalett, handfat och tvättmaskin.E etompau skrev:Det finns en plint inne i fläkten där en vanlig potentiometer kan anslutas. Det kan även finnas reglerfunktioner på fläktkåpan som är kopplad till vent.systemet. Då går det att justera varvtalet på motorn.
Det är inte osannolikt att det kan gå att dra ner varvtalet och ändå uppnå önskad ventilation.
Kanske ska grejorna injusteras av en OVK vid senare tillfälle.
Vanligtvis ska en sådan här fläkt vara kontinuerligt i drift, då den sannolikt är kopplad till badrumsventilationen.
Av vilken anledning har Brf valt att installera denna typ av vent.system?
Föreningen hade en OVK-besiktning under 2025 som krävde att dessa installerades tydligen. Så den har bara suttit uppe sedan januari 2026 och vi flyttade in för en vecka sen. De som bodde här tidigare har använt kolfilterfläkt till köksön, så kanske att det var otillräckligt.
Jag hade fläkten avstängd några timmar häromdagen då den gick på mina nerver och sen satte jag på den igen. Får känslan av att den låter mer efter jag satte på den igen men det kan kanske bara vara i mitt huvud
Stort tack, uppskattar din hjälp!
OK. Har toalett/badrum bara tidigare haft självdrag så blir det en rejäl förändring och ökning i luftflödet när ett sådant här system installeras.
Det är inte otänkbart att luftflödet/varvtal kan nedjusteras och ändå uppnå godkänd OVK. Enl. spec är fläktmotorn på 121 W, en rejäl effekt för 50 m2.
En potentiometer är ett variabelt motstånd med en vridbar axel.
Det är inte otänkbart att luftflödet/varvtal kan nedjusteras och ändå uppnå godkänd OVK. Enl. spec är fläktmotorn på 121 W, en rejäl effekt för 50 m2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Om det är föreningen som har satt in fläkten bör de ju kunna svara på frågor om hur den ska fungera.
Normalt har man en särskild sorts spiskåpa till kryddhyllefläkten och dess reglage styr varvtalet på fläkten.
Normalt har man en särskild sorts spiskåpa till kryddhyllefläkten och dess reglage styr varvtalet på fläkten.
Hej,BirgitS skrev:
Ja, får kolla med föreningen. Nej, den här sitter direkt på väggen. och ser ut precis som på bilden ovan i länken.
Såhär ser det ut. Under fläkten sitter den här svarta lilla lådan där man kan lyfta på ett lock. Är det den man ska vrida på för ökad/minskad kraft? Eller är det inne i själva fläkten?E etompau skrev:OK. Har toalett/badrum bara tidigare haft självdrag så blir det en rejäl förändring och ökning i luftflödet när ett sådant här system installeras.
[bild]
Tack! Jag drog ner den lite och fläkten är fortfarande på men verkar avge mindre ljud! Kan testa att justera tillbaka den sen när skåpet sitter över och se om ljudet stör lite mindre då.E etompau skrev:
Stort tack, så jäkla fint att det finns människor som du som sitter och hjälper andra på det här sättet. Upskattas stort!
Ring östbergs support så får du hjälp med att reglera hastigheten på fläktarna 😌Maxelsson_1 skrev:
Hej,
[länk]
Stort tack!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden