Hej
Jag ska bygga en bastu som ska stå på bergsgrund. Bastun är på ca 8kvm och kommer färdigbyggd med bärlinor/bjälklag etc. Den kräver endast 4 kontaktpunkter (se bild).
Berget ligger dock delvis i en slänt, så högsta och lägsta punkten för kontakt diffar ca 70cm. Denna höjdskillnad måste jag lösa på något sätt upp till själva bastun. Min plan är att borra ner 4 st stolpskor i berget (med ankarmassa) vid kontaktpunkterna och sätta tryckade stolpar i dessa för att ta upp höjdskillnaderna. Stolparna stabiliserar jag därefter med varandra mha tryckade krysstag. Jag har fått gräva ur en del för att nå berget, så jag tänkte nog återfylla med nåt dränerande material typ bergskross.
Kommer detta funka tror ni? Kan det bli problem på sikt (fukt/korrosion) med stolpskorna/stolparna? Är det smartare att dubba ner i berget och gjuta egna plintar vid de 4 kontaktpunkterna upp till höjdnivån?
Jag ska bygga en bastu som ska stå på bergsgrund. Bastun är på ca 8kvm och kommer färdigbyggd med bärlinor/bjälklag etc. Den kräver endast 4 kontaktpunkter (se bild).
Berget ligger dock delvis i en slänt, så högsta och lägsta punkten för kontakt diffar ca 70cm. Denna höjdskillnad måste jag lösa på något sätt upp till själva bastun. Min plan är att borra ner 4 st stolpskor i berget (med ankarmassa) vid kontaktpunkterna och sätta tryckade stolpar i dessa för att ta upp höjdskillnaderna. Stolparna stabiliserar jag därefter med varandra mha tryckade krysstag. Jag har fått gräva ur en del för att nå berget, så jag tänkte nog återfylla med nåt dränerande material typ bergskross.
Kommer detta funka tror ni? Kan det bli problem på sikt (fukt/korrosion) med stolpskorna/stolparna? Är det smartare att dubba ner i berget och gjuta egna plintar vid de 4 kontaktpunkterna upp till höjdnivån?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Är nog bättre att gjuta plintar. Så gjorde jag en liknande bastu. 200 mm diameter på rören. För varje plint borrade jag först fyra hål där jag sen slog ner armeringsjärn (ankarmassa i hålen först). Sen gjöt jag plintarna och så ner med skolpskor. Blev mycket stabilt.
Nackdelen om du har långa stolpar är väl t.ex. vid kraftiga vindar/stormar.
Nackdelen om du har långa stolpar är väl t.ex. vid kraftiga vindar/stormar.
Klicka här för att svara
