dags att stoppa det projektet man spacklar inte på duken för att fixa fall begriper dom inte det skulle jag inte låta dom fixa mitt badrum fallet ska vara under duken inga undantag lägg upp detta under en ny rubrik så folk som jobbar med platt sättning hittar hit finns många duktiga plattsättare här på byggahus

Andreas_kalmar har helt rätt, fallet ska finns under duken

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
T
För helvete, pinsamt för yrkeskåren att dessa idioter finns ute i landet, kollade inte idioten som lade tätskiktet fallet på golvet innan han/hon tätskiktade golvet? Blir fan förbannad när låser sådant. Men det är inte försent ännu, säg till ansvarig att du vill mattan på golvet borttagen och svackan uppspacklad och sedan nytt tätskikt på detta.

Som det är nu så kommer det att ställa sig vatten i svackan och fogen kommer att se mörkare ut där eftersom vattnet tar längre tid på sig att torka ut i svackan.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Nej jag fattar inte heller hur dom kunde lägga tätskiktet om det nu inte var okej lutning. Enligt plattsättaren iallafall så är lutningen fel längst in till vänster i rummet. Nära golvbrunnen är den rätt men det spelar väl ingen roll. Är det så att vatten rinner och lägger sig på tätskiktet? Isåfall blir det ju liggandes där. Jag har själv alltid trott att det aldrig rinner igenom kaklet men det är klart att gör det det så dka tätskiktet skydda. Men om det blir vått under plattorna så är det väl stor risk för mögel?

Iallafall, plattsättaren ringde efter gubbarna som flytspacklat som kom och kollade på det men sa tydligen inte så mycket.
Fick informationen sen att dom inte ville göra hål på tätskiktet, för då förstör man allt.
Vad skulle jag löpt för risker om jag inte hade märkt något? Och om jag nu inte gjort det, hade försäkring täckt och vad gäller då?
Om det blir så här för mig som gör sitt badrum för första gången som ändå varit noga med att välja ut ett seriöst företag med gott rykte, så tycker man ju att det säkert kompenseras på fel sätt rätt
ofta ute i landet utan att folk märker det och vad händer då egentligen?

Plattsättaren sa också att det var 0.3mm fel lutning ungefär på just det stället. Han påstod även att han fick fixa till det genom att spackla upp lite extra. Det lät bra i mina öron måste jag säga, men jag är bara en lekman som inte kan något om våtrum och precis börjat använda mina bägge händer till att ta hand om huset 😂 Men man lär ju sig hela tiden vilket är kul :)

Men det kanske rinner ner mot golvbrunnen runt det området som är fel?

S
Gör om, gör rätt. Betala inte en krona innan dess.
Bara klåpare lägger tätskikt efter att ha sett att det är fel eller lägger tätskikt och upptäcker att det är fel i efterhand.

Klicka skrev:
Men det kanske rinner ner mot golvbrunnen runt det området som är fel?
Har målat en bild för att förklara hur vattnet rinner så som plattsättaren visade:

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det inte det som är spaklat på av bilden som är fel? beträffande försäkringsbolag så ersätter dom skador om arbetet är fackmannamässigt utfört detta har ingenting med att göra att det är gjort av fackmän dvs ditt badrum är inget dom kommer att betala för vid skada

Okej så om jag betalat 100 papp för ett badrum av ett företag med alla licenser eller vad man ska kalla det så räknas det inte som fackmannamässigt gjort? Då kan man ju lika gärna göra det själv :p

Är det en seriös firma så är dom troligtvis behöriga enligt Byggkeramikrådet, BKR.

Ladda ner branchreglerna här:
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/BBV 15-1.pdf

Kika på sidan 8, punkt 3.1.2.
Där står bl.a. att "Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet." Det är en av de punkter dom trycker hårdast på på BKR-kurserna.

Plattsättaren får också lära sig på dessa kurserna att dom under inga omständigheter får lägga tätskikt eller börja sätta plattor innan dom godkänt förarbetet.

Finns inga alternativ till att riva bort ALLT tätskikt och spackla upp golvet. Jag hade aldrig godtagit som kund att endast delar av tätskiktet togs upp i detta läget även om det är ett som går att lappa.

/BKR-behörig arbetsledare.

messijah skrev:
Okej så om jag betalat 100 papp för ett badrum av ett företag med alla licenser eller vad man ska kalla det så räknas det inte som fackmannamässigt gjort? Då kan man ju lika gärna göra det själv :p
Japp. Dock kan du kräva ersättning av företaget vid tex skada om pappret säger en sak och verkligheten en annan............OM organisationsnummret finns kvar den dagen.

Se till att kolla upp företagets ansvarsförsäkring, den lever kvar även om firman avslutas eller går i kk

Ujujuj... Jag tyckte taket såg okej ut när jag kollade på telefonen men nu på dator och med de nya bilderna så ser man tydligt att det inte är ok.

Vad värre är och som redan har konstaterats är att de vill "kompensera" för fallet. De ska riva upp mattan, flytspackla om golvet. Lägga på nytt tätskikt, sen nytt ytskikt och du ska inte betala en krona förrän allt är klart.

R
hur gick det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.