15 245 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Spackla sprickor i tretex
Det går fint att ”pilla in” tapeten bakom elementet. Jag satte upp sådan tapet över tretexen i ett av rummen vårat hus. Inga problem att få i tapeten bakom det två meter långa elementet så att det blev tillräckligt bra.P Petronille skrev:Jo vi börjar luta åt det. Men det finns ett par problem som jag glömt nämna. Det ena är att elen är uråldrig och behöver göras om, men vi har inte tagit itu med det än (pengar osv.). Och nu finns en massa utanpåliggande ledningar och annat. Dessutom finns ett stort element som man skulle behöva skruva bort om man ska sätta upp renoveringstapet eller liknande. Vår förhoppning var att vi skulle kunna måla över tapeterna, för att snabbt fräscha upp sonens rum som i nuläget är lite mörkt. Men så dök det ena problemet upp efter det andra. Det är ju enklare att skarva lite när man bara målar än med renoveringstapeter och allt.
Aha intressant. Men hur fick ni bort den gamla tapeten under? Här hänger den liksom men är svår att få bort eftersom man inte kommer åt.GoC skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Som det ser ut där känns det bäst att lyfta bort elementet och göra det ordentligt bakom
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Kul då det inte finns avstängningmöjlighet på returen.
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Lyfter denna tråden om tretexskivor.
Vi håller så sakteliga på att renovera vår lägenhet och håller nu på med bland annat vardagsrum där vi har tretexskivor på väggarna. I sovrummet och på en vägg med mycket ny el i vardagsrummet har vi slitit ner tretexen, lappat i med masonitbitar på plank- och timmerväggar för att få det plant och slängt upp ny gips. Men resterande väggar har vi behållit tretexskivorna på.
Vi pratade med en målare som förslog att spärrmåla alla väggar, skrapa bort eventuella bubblor och sedan bredspackla så det tänkte vi göra.
Jag har även lappat i med gips på några enstaka ställen och funderar om man kan foga runt med övermålningsbar mjukfog och sedan bredspackla över eller ska man spackla över med pappremsa bara innan man bredspacklar? Eller finns det bättre sätt (frånsett att gipsa om)?
Tacksam för hjälp!
//Patrik
Vi håller så sakteliga på att renovera vår lägenhet och håller nu på med bland annat vardagsrum där vi har tretexskivor på väggarna. I sovrummet och på en vägg med mycket ny el i vardagsrummet har vi slitit ner tretexen, lappat i med masonitbitar på plank- och timmerväggar för att få det plant och slängt upp ny gips. Men resterande väggar har vi behållit tretexskivorna på.
Vi pratade med en målare som förslog att spärrmåla alla väggar, skrapa bort eventuella bubblor och sedan bredspackla så det tänkte vi göra.
Jag har även lappat i med gips på några enstaka ställen och funderar om man kan foga runt med övermålningsbar mjukfog och sedan bredspackla över eller ska man spackla över med pappremsa bara innan man bredspacklar? Eller finns det bättre sätt (frånsett att gipsa om)?
Tacksam för hjälp!
//Patrik
Kör med renoveringsgips på treetexen. Lättare än att bredspackla.Patrik_Hed skrev:
Tacksam för hjälp!
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Tack för tipset, men det bygger tyvärr för mycket och det blir väldigt mycket merjobb än tänkt med att riva bort alla 145 mm golvsocklar, bort med radiatorer, sala på dörrar och fönster m.m. och sedan ska allt tillbaka.E Edlunn skrev:
Vi gjorde allt på det viset i sovrummet tidigare (fast med vanlig gips i stället för ROT-gips) och det blev väldigt bra, men det tog sin tid.
//Patrik
Hej! Jag har satt upp "masonit" och skarvat dem med väldigt bra resultat med s.k torremsor. Kolla in länken:
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=147770.20
Förutom beskrivningen ovan brukar jag slipa kanterna på den yttre papper så den syns mindre under tapet. Lätt lagning i förhållande till alldeles du behöver göra för att byta underlag helt.
Söker du här på forumet finns det också en del andra frågor om att skarva. Man får väl ha med sig att det kan synas något samt påverkar ju hur man kan sätta grejer men enligt mig helt ok resultat.
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=147770.20
Förutom beskrivningen ovan brukar jag slipa kanterna på den yttre papper så den syns mindre under tapet. Lätt lagning i förhållande till alldeles du behöver göra för att byta underlag helt.
Söker du här på forumet finns det också en del andra frågor om att skarva. Man får väl ha med sig att det kan synas något samt påverkar ju hur man kan sätta grejer men enligt mig helt ok resultat.
E Edlunn skrev:
Kör renoveringstapet istället om det är hyfsat jämt underlag, prova i sovrummet först och se om det duger. Jag börjar oftare använda renoveringstapet nu för tiden då jag är sjukt trött på att spackla! Med lite snygg färg på den sen så blir man lycklig varje gång man ser alla sparade spackel och sliptimmar 😊Patrik_Hed skrev:
Tacksam för hjälp!
//Patrik
Slår också ett slag för renoveringstapet
Resultat efter tapetsering på tjock renoveringstapet (med glasfiber, vill jag minnas) limmad direkt på gammal tapet på tretex på plankvägg.
Resultat efter tapetsering på tjock renoveringstapet (med glasfiber, vill jag minnas) limmad direkt på gammal tapet på tretex på plankvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden