Jag ska bättra på färgen i en medeltida källare, och den består av tegel (och devis sten) + kalkbruk (troligen Weber 148) och kalkfärg (troligen Weber 249). Det är fullt av hål efter plugg som den förre ägaren lämnade efter sig i kalkbruket och jag har ingen lust att blanda en säck med nytt bruk enbart för att fixa dessa. Kan man använda vanligt sandspackel utan att få problem med att kalkfärgen inte fäster sedan? Något annat?
 
Blanda så lite som behövs, hel säck låter ju onödigt.
Cementbaserat spackel är väll plan B då det är källare
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Blanda så lite som behövs, hel säck låter ju onödigt.
Cementbaserat spackel är väll plan B då det är källare
:D Jag menade alltså att jag inte vill köpa en hel säck för att laga några småhål. :)
Tänkte om man skulle undvika cementspackel (för att det är starkare än kalkputs om inte annat) men å andra sidan snackar vi ju bara små hål. :)
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
C
K Kingenkongen skrev:
:D Jag menade alltså att jag inte vill köpa en hel säck för att laga några småhål. :)
Du kommer inte undan billigare än att köpa en säck bruk iallafall.
Men kruxet är kanske transporten från butiken, eller kanske förvaringen?
 
C cpalm skrev:
Du kommer inte undan billigare än att köpa en säck bruk iallafall.
Men kruxet är kanske transporten från butiken, eller kanske förvaringen?
Transportern är lösbar, men det är en hyrd lokal i Gamla Stan i Stockholm där jag inte avser att förvara en säck bruk när jobbet är utfört. Så det är absolut frågan om mängden, en liten hink/burk är absolut att föredra. :)
 
C
K Kingenkongen skrev:
det är en hyrd lokal i Gamla Stan i Stockholm där jag inte avser att förvara en säck bruk när jobbet är utfört. :)
I Gamla Stan torde du väl kunna hitta någon som kan tänka sig att byta en påse kalkbruk mot en påse bullar.
Inga pågående putsarbeten i närheten? Kanske är någon god samarit här som håller till i närheten och kan skänka en liten påse bruk?
 
C cpalm skrev:
I Gamla Stan torde du väl kunna hitta någon som kan tänka sig att byta en påse kalkbruk mot en påse bullar.
Inga pågående putsarbeten i närheten? Kanske är någon god samarit här som håller till i närheten och kan skänka en liten påse bruk?
En god tanke, absolut! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.