4 365 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Spackla mellanrum gips med pappersremsa
Hej,
Jag ska spackla en gipsvägg och började med första mellanrummet genom att spackla (Beckers medium) och sedan lägga på en pappersremsa, tyvärr hade ju det börjat torka och det blev massa luftbubblor.
Jag drog bort hela pappersremsan och provade en annan metod på nästa mellanrum, då klippte jag av pappersremsan (ca 1m), spacklade en meter och lade sen på remsan, fortsatte sedan nedåt på samma sätt. På så sätt hann inte spacklet torka. Är detta en OK metod? Tänker att det är enklare än att börja med våtrumslim.
Jag ska spackla en gipsvägg och började med första mellanrummet genom att spackla (Beckers medium) och sedan lägga på en pappersremsa, tyvärr hade ju det börjat torka och det blev massa luftbubblor.
Jag drog bort hela pappersremsan och provade en annan metod på nästa mellanrum, då klippte jag av pappersremsan (ca 1m), spacklade en meter och lade sen på remsan, fortsatte sedan nedåt på samma sätt. På så sätt hann inte spacklet torka. Är detta en OK metod? Tänker att det är enklare än att börja med våtrumslim.
Ska man ha skivspackel för alla lager? Dvs under pappersremsan, över och sen de andra lagren?K kniv skrev:
Sånt här alltså? Det är väl finspackel? Trodde man skulle ha medium?
https://www.bauhaus.se/spackel-jotun-fin-gipsskiva-10l
https://alcro.se/pro/produkter/skivspackel
Spackel, remsa, spackel.
Alt som flera andra förespråkar; lim, remsa, spackel.
Spackel, remsa, spackel.
Alt som flera andra förespråkar; lim, remsa, spackel.
Precis gjort det här hemma och jag gjorde bara den idiotsäkra metoden.
1: Skivspackel i glipan mellan skivorna och låt torka 1-2 dygn beorende på ventilation. (går bra att använda medium också)
2: Har spackalet inte satt sig så det blir håligheter i tidigare spackling (i så fall upprepa steg ett) stryk på våtrumslim med pensel, fäst remsan. Pressa fast remsan med smal skrapa och limma uppe på också samt upprepa skrapandet. Låt torka 1-2 dygn beroende på ventilation.
3: Nu är det bara att spackla som vanligt utan att bry sig om remsan då dem sitter till 100%.
1: Skivspackel i glipan mellan skivorna och låt torka 1-2 dygn beorende på ventilation. (går bra att använda medium också)
2: Har spackalet inte satt sig så det blir håligheter i tidigare spackling (i så fall upprepa steg ett) stryk på våtrumslim med pensel, fäst remsan. Pressa fast remsan med smal skrapa och limma uppe på också samt upprepa skrapandet. Låt torka 1-2 dygn beroende på ventilation.
3: Nu är det bara att spackla som vanligt utan att bry sig om remsan då dem sitter till 100%.
Klicka här för att svara