Vanligt billigt sandspackel går utmärkt.
Tapetklister och vävremsa 1 dm bred.
Dra sedan på med sandspackel över skarven.
Använd Anza spackelspade 20 cm.
Ju jämnare man spacklar desto enklare att slipa.
Sedan bredspacklar du över hela skarven från mitten och ut till "intet".
Många trycker för hårt och det ser bra ut tills tapeten kommer på och då syns skarven igenom i solen.
Slipa det bredspacklade till 0 på ytterkanterna.
Spacklingen blir ca 30-40 cm brett.
Har precis tapetserat hela huset.

Det finns instruktionsfilmer med pappersremsa. Men skippa pappersremsan helt. Använd bara glasfiber, den sväller inte.

Tomture61
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Det finns instruktionsfilmer med pappersremsa. Men skippa pappersremsan helt. Använd bara glasfiber, den sväller inte.
Knepigt men när jag googlar vad som är bäst + vad som rekommenderas av både AMA / tillverkare av gipsskivor så är det pappersremsa , lite svårare men bäst .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Knepigt men när jag googlar vad som är bäst + vad som rekommenderas av både AMA / tillverkare av gipsskivor så är det pappersremsa , lite svårare men bäst .
Använd det du tror på. Men som sagt, hörn och skarvar som spacklats när det blir sättningar som det blir med tiden ger tapetkrus i hörn och tydliga nyanser i tapeten så man kan se var skarvarna varit.

Pappa var målarmäster. Vad tror du jag fick göra på helger och lov samt hjälpa till i många år. Jo, skitjobbet. Spackla skarvar.
Vet inte någon som använder pappremsa eller spacklar in något i skarvar innan fiberremsa.

Nya fiberremsor har inbyggt klibb och fäster av sig själv. Det finns färdiga hörn som man torkar med lite vatten och sedan fäster av sig självt. På det spacklar man lätt upp allt.
Effektivt, tidsbesparande och man kan använda samma finspackel på allt.

Använd det du tror på. Men som sagt, hörn och skarvar som spacklats när det blir sättningar som det blir med tiden ger tapetkrus i hörn och tydliga nyanser i tapeten så man kan se var skarvarna varit.

Pappa var målarmäster. Vad tror du jag fick göra på helger och lov samt hjälpa till i många år. Jo, skitjobbet. Spackla skarvar.
Vet inte någon som använder pappremsa eller spacklar in något i skarvar innan fiberremsa.

Nya fiberremsor har inbyggt klibb och fäster av sig själv. Det finns färdiga hörn som man torkar med lite vatten och sedan fäster av sig självt. På det spacklar man lätt upp allt.
Fiberremsa kan spricka vid större rörelser och spänningar. Vilket pappremsa klarar av bättre
Papper bör alltid sättas för vara på säkra sidan.
Försöker inte argumt något annat.

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…

På 80-talet kanske när glasfiberremsan var ny och häftigt. Jag tror inte du hittar någon som rekommenderar glasfiber före papp de senaste 25 åren.

Här finns en del bra läsning:
https://www.norgips.se/kunskapsbank/vilken-spackelremsa/

En snabb Googling på vad andra rekommenderar:

"När man sätter upp gipsskivor är det viktigt att skarvarna spacklas och att en pappersremsa läggs innan man målar"
https://alltommalning.se/spackla-skarvar-pa-gipsskivor/

"Använd alltid skarvremsor av papper, de är formstabila i alla riktningar."
https://www.anza.se/artiklar/spackla/spackla-gipsvagg-steg-steg/

"Pappersremsa sätts upp efter första grovspacklingen, vilket är lite klurigare, men den ger i gengäld ett bättre och hållbarare resultat."
https://www.xn--mlarenstockholm-hlb.se/spackla-skarvar-pa-gipsskivor-sa-gor-du

"Proffsen använder bara pappersremsor, eftersom det är det enda materialet som gipsskivetillverkarna garanterar ska hålla.
https://gds.se/vagg/gipsvagg/vaggtips-spackla-mellan-gipsskivor

• Gilla
Berntpeter och 2 till
  • Laddar…
Med tanke på att du känner dig såpass påläst att du vågar rekomendera att byta från papremsa till glasfiber... antar jag att du också är påläst kring hur en glasfiber remsa påverkas av horisontella och vertikala rörelser jämfört med en remsa i papp?

Jag är nyfiken kring din rekommendation iom att AMA och alla spackel-tillverkare kräver just pappremsa iom problematiken kring hur en glasfiberremsa klarar rörelser .

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…

Ett annat stark argument som gör att ditt råd faller är att syftet med remsa är armera.

Tänk dig en betongplatta ...gjuter du betongen ovanpå ett lager av armering...eller vill du ha armeringen i betongen?

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Tomture61
Har en vägg åvanför trappen , är spacklad med pappremsa i skarvarna .
Innerväggen har 45 x 70 reglar med cc 60 cm , OSB först sedan gips (monterat förskjutet en halv skivbredd)
Tapetserade med en tapet som har en plastig yta , nu får jag tydliga resningar i tapeten vid samtliga skarvar , som en låååång bubbla , ngr mm bred .
Tror det beror på att tapeten inte är lika följsam som tapet som har 100% papper i sig .

Så ang pappremsa kontra glasfiberremsa :thinking:;)

Har en vägg åvanför trappen , är spacklad med pappremsa i skarvarna .
Innerväggen har 45 x 70 reglar med cc 60 cm , OSB först sedan gips (monterat förskjutet en halv skivbredd)
Tapetserade med en tapet som har en plastig yta , nu får jag tydliga resningar i tapeten vid samtliga skarvar , som en låååång bubbla , ngr mm bred .
Tror det beror på att tapeten inte är lika följsam som tapet som har 100% papper i sig .

Så ang pappremsa kontra glasfiberremsa :thinking:;)
Skulle du skära upp bubblan komemr du garanterat se att remsan inte har spackel på undersidan.
Sen om du tror att det beror på att tapeten som du enkelt river av med handen är tåligare än en pappremsa som står emot dragkraften från två gipsskivor, eller om du precis som jag snarare misstänker att det handlar om för lite pålagt material bakom remsa vid spackling, det kan nog bara du svara på ;)

• Gilla
Berntpeter
  • Laddar…
Diskussionen om pappremsa vs glasfiber är fånig. Branschen har bestämt sig för vad som gäller för 10-15 år sedan. Det första som hände var att pappremsan föreslogs för utsatta ställen och några år senare är den standard överallt.

För amatören är en limmad pappremsa också det enklaste att montera, det går inte att misslyckas.

• Gilla
Berntpeter och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
F Fungerande skrev:
Skulle du skära upp bubblan komemr du garanterat se att remsan inte har spackel på undersidan.
Sen om du tror att det beror på att tapeten som du enkelt river av med handen är tåligare än en pappremsa som står emot dragkraften från två gipsskivor, eller om du precis som jag snarare misstänker att det handlar om för lite pålagt material bakom remsa vid spackling, det kan nog bara du svara på ;)
Eftersom det är jag som har haft målarhatten på mig så vet jag att jag först spacklar i skarven med skivspackel , därefter trycker jag fast pappremsan i det våta spacklet , osv
OBS , första spacklet läggs på i bägge riktningar , horisontellt först sedan vertikalt , med en liten konkav yta .

Eftersom det är jag som har haft målarhatten på mig så vet jag att jag först spacklar i skarven med skivspackel , därefter trycker jag fast pappremsan i det våta spacklet , osv
OBS , första spacklet läggs på i bägge riktningar , horisontellt först sedan vertikalt , med en liten konkav yta .
Okej. Och om du beskrev din första behandling i alla steg i inlägget så har vi med största sannolikhet lite "case closed" och en remsa utan spackel på baksidan
Förutsatt att gips ingen bakom var korrekt utan glipor.

MathiasS MathiasS skrev:
Diskussionen om pappremsa vs glasfiber är fånig. Branschen har bestämt sig för vad som gäller för 10-15 år sedan. Det första som hände var att pappremsan föreslogs för utsatta ställen och några år senare är den standard överallt.

För amatören är en limmad pappremsa också det enklaste att montera, det går inte att misslyckas.
Blir mest irriterad på folk som sitter och ger felaktiga råd som sanningar i forum och sen vägrar erkänna att dom har fel.
Och syftar inte på dig nu såklart, men det förstod du nog ;)

• Gilla
Berntpeter och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
F Fungerande skrev:
Okej. Och om du beskrev din första behandling i alla steg i inlägget så har vi med största sannolikhet lite "case closed" och en remsa utan spackel på baksidan
Förutsatt att gips ingen bakom var korrekt utan glipor.
Inga andra väggar med tapet på sig , tapet med 100% papper , har bettet sig som det gör i trappen .
Så tror till 100% det beror på tapeten .
Även om gips inte ska påverkas av fukt så påverkas skivmaterial i trä + trästommen av olika fukthalt (sommar / vinter)
Tapeten i trappen blir nämligen bättre (mindre bubblor) på sommaren .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.