Tomture61 Tomture61 skrev:
Har spacklat vägg gips / tak gips till mitt hus och garage , så flitig amatör .
Det viktiga är att inte köra sandspackel , det måste vara skivspackel , alcro skivspackel har jag använt .
Pappersremsa måste användas om man vill måla väggar / tak , blir sprickor annars .

Märkte i mitt garage , där jag målade alla väggar , att hur noga man än är så blir det ett dike (ses i släpljus)
Troligtvis så reser sig pappen på gips skivor mer än spacklet när man målar med vattenburen färg .
Kollade alla skarvar före grundmålning med ficklampa / bred spackel ;)
Eller så slipar jag för mycket på skarvarna :thinking:
Tapetserar man så syns det inga defekter :)
Skivspackel för första spacklingen, sen vanligt medium typ scotte LH. Skivspackel är mer lim än spackel.

Och att du alltid får en svacka beror nog på för mycket slipning/för lite spackel eller både och för det ska bli och kan bli helt slätt.

Väntsr du för kort tid mellan spacklingarna kan det dock se bra ut medan du spacklar men sen när allt är genomhärdat och tork får du en svacka, iom att spacklet sjunker vid tork

Tomture61
F Fungerande skrev:
Skivspackel för första spacklingen, sen vanligt medium typ scotte LH. Skivspackel är mer lim än spackel.

Och att du alltid får en svacka beror nog på för mycket slipning/för lite spackel eller både och för det ska bli och kan bli helt slätt.

Väntsr du för kort tid mellan spacklingarna kan det dock se bra ut medan du spacklar men sen när allt är genomhärdat och tork får du en svacka, iom att spacklet sjunker vid tork
Nja , sån fart hade jag inte ang att spacklet ej torkat när jag började måla .
Tror skarvarna torkade i 2-3 veckor innan målning .
Möjligtvis kanske jag skulle ha haft mycket bredare med spackel vid varje skarv :thinking:
Som sagt , körde med bred spackelspade + lyste med starkt ljus innan jag var nöjd .
Spackelytan kanske ska vara ngt konvex :thinking:

Bild på min spackling , bredden på spackel ( 120 breda gips skivor )
Vägg med synliga skarvar mellan gipsskivor spacklade, spackelspade och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
J jockebq skrev:
Har mycket erfarenhet av bredspackling på betong, men har inte spacklat mycket nymonterat gips tidigare.
Jag har satt remsa med våtrumslim och spacklat på 2 lager. När jag sätter spackeln över så ser jag att det fortfarande är en försänkning vid skarvarna.
Har listat ut att det nog är jag som flexar lite mycket på spackelspaden (vilket gör att det blir en "dal" i skarven).

Använder mig av denna typ av spackelspade:
[länk]

Ska jag försöka spackla utan att luta/flexa spackelspaden utan hålla den i 90-gradig vinkel från väggen för att vara säker på att spacklet fyller ut hela vägen?

Berätta gärna hur ni löser detta smidigast?
Nej nej nej till allt o alla tips.

Enkelt svar från en målare

Åk till en färghandel, köp rullspackel och spackelrulle.
Lägg remsan i spackel, tryck fast, ett tjockt lager på , tänk på dra av kanterna.
en rullar du en eller två ggr till beroende på hur du klarar av.med rullspackel kan du inte misslyckas.

• Haha
thessao
  • Laddar…
Möjligtvis kanske jag skulle ha haft mycket bredare med spackel vid varje skarv :thinking:
Som sagt , körde med bred spackelspade + lyste med starkt ljus innan jag var nöjd .

[bild]

Du måste spackla ut bredare, går inte att bara fylla fasningen

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Blooi Blooi skrev:

Lägg remsan i spackel, tryck fast, ett tjockt lager på , tänk på dra av kanterna.
en rullar du en eller två ggr till beroende på hur du klarar av.med rullspackel kan du inte misslyckas.
Det känns som du är lite ensam här, berätta mer, jag är nyfiken på vad du skriver om.
Har aldrig hört talas om det du beskriver.

Rullspackel har jag använt istället för bredspackling av ojämna putsväggar, men jag vet inte om jag vill använda det för att fylla upp skarvar i släta gipsskivor. Det låter som en snabblösning för någon som jobbar på ackord, men det kanske funkar?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nytt för mig med, blir sugen på att testa.

eftersom detta går att rolla på måste det ju vara lite mer flytande….känns som att jag skulle kunna skapa ett riktigt kladdhelvete när man drar av överflödet….hur får man på ”lagom” för en gipsskiva och hur hanteras överflödet?

MathiasS MathiasS skrev:
Nytt för mig med, blir sugen på att testa.

eftersom detta går att rolla på måste det ju vara lite mer flytande….känns som att jag skulle kunna skapa ett riktigt kladdhelvete när man drar av överflödet….hur får man på ”lagom” för en gipsskiva och hur hanteras överflödet?
Nja det är lite lösare än vanligt väggspackel, inte rinnig

Hej,

provade lite olika metoder när jag var igång. Och det som jag tyckte var bäst var att ”grunda” med gipsbruk först och körde sedan med rullspackel 2 gånger !

Hade lite olika varianter av spackel tillhands och det var rätt stor skillnad i om det var torrare eller blötare spackel. För att spackla över remsorna så var de torrare varianterna inte så bra tyckte jag. I övrigt inte så stor skillnad mer än att rullspackel gick fortare!

• Gilla
useless
  • Laddar…
nino nino skrev:
Spackla på var sida om fasningen, lyft änden som är mitt i fasningen lite lite grand så det läggs på aningen mer i mitten, blir det för mycket så dra väldigt lätt uppifrån och ner för att få bort ryggen.
Bör vara spackel 5-10cm utanför fasningen.

Slipa måste man men ju bättre man blir på att spackla desto mindre slipning blir det.
Precis så Nino. Det är hela hemligheten. Inget annat. Har kollat mängder av informationsfilmer, läst och frågat. Alla utelämnade just den lilla detaljen. Shit va jag experimenterade. Provade olika sorters spackel. Bredare och bredare spackelspadar osv.

Jag är fortfarande amatör. Men klarar alla väggar o tak på tre spacklingar. Där hemligheten är att tredje lagret läggs med en liten liten ås.

Då är jag proffs då som klarar mig på två spacklingar...
I och för sig brukar det bli en tredje snabbrunda för att bättra på eventuella repor eller smågropar.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…

[bild]
Bild efter första spacklingen? Skarven är ju bara spacklad ingen utfasning

Blooi Blooi skrev:

Så du är målare men hävdar att 3 spacklingar på gips är fel?

useless useless skrev:
Då är jag proffs då som klarar mig på två spacklingar...
I och för sig brukar det bli en tredje snabbrunda för att bättra på eventuella repor eller smågropar.
Har du bild på något av dina proffsjobb i släpljus ;)

Tomture61
F Fungerande skrev:
Bild efter första spacklingen? Skarven är ju bara spacklad ingen utfasning
Inlägg #23 är en bra illustration över hur jag spacklade .
Vad menar du med utfasning ?
Ska spackelskarven vara bredare och konvex ?
Eller ska spacklet ha samma nivå som gipsskivorna .
Eller gjorde jag fel som körde Alcro skivspackel hela vägen .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.