29 662 läst ·
70 svar
30k läst
70 svar
Spackla gipsskarvar så dom blir osynliga
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag köpte någon kombipaket med balja och spackelspade på typ jula och där var spackelspade väldigt bra den var helt symmetrisk bladet är nog ca 25 cm brett och bladet är väldigt tjockt och nästan oböjligt jämfört med de andra spackelspadarna jag har. Har spacklat skarvarna i två hus med denna. Det är även viktigt att man låter spacklet torka några dagar, eftersom det krymper när det torkar. Så jag försöker spackla lite då och då när det är möjligt och sen göra annat så det hinner torka ordentligt (det kan då märkas att det behöver spacklas ytterligare en gång, men då blir det ju väldigt tunt och då torkar det mycket fortare)
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Man bör undvika att slipa i mellan. Skrapa av topparna med spackelspaden. När man tror man spacklat klart så slipar man, sen kan man om man är petig (eller dålig på att spackla) få spackla lite igen och sen lite finslipning.P preben89 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag brukar inte slipa förrän det sista längre, det är viktigt att borsta av efter att man slipat, det fäster dåligt när det är väldigt dammigt.
Jag brukar använda abranet slipkloss grovlek 240 har jag för mig, men brukar inte orka ansluta till dammsugare, utan bara skaka ur den då och då.
Jag brukar använda abranet slipkloss grovlek 240 har jag för mig, men brukar inte orka ansluta till dammsugare, utan bara skaka ur den då och då.
Var iväg på Bauhaus och jämförde Anzas proffsspacklar med den jag har. Alla är lika flexibla/oflexibla i stort sett.
Jag tror jag måste lägga på spacklet i skarven, sen gå från båda sidorna med tryck utåt (inte i skarven) så att det lämnar kvar några mm extra i skarven.
Som jag har gjort nu har jag lagt på flödigt med spackel och sen dragit av det med en bredspackel som kommer i kontakt med båda gipsskivorna.
Jag tror jag måste lägga på spacklet i skarven, sen gå från båda sidorna med tryck utåt (inte i skarven) så att det lämnar kvar några mm extra i skarven.
Som jag har gjort nu har jag lagt på flödigt med spackel och sen dragit av det med en bredspackel som kommer i kontakt med båda gipsskivorna.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den är 20cm bred, och bladet är 0,5mm tjockt, ibland när jag spacklar så håller jag det nästan 90 grader ut från gipsskivan, så den lilla svikt som är i plåten påverkar då typ inte alls. Jag har alltså hela tiden kontakt på båda sidor.
För att kontrollera hur det blev, håll spacklenpackelspaden tvärs över skarven i 90 grader och se hur ljuset syns mellan bladet och väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Abranet använder jag först 180 korn och sedan 240, är det väldigt mycket spackel som ska bort använder jag även 100 korn.
Jag brukar även sätta remsa och spackla i vägghörn och i vinkeln mellan tak och vägg, där blir det ju tjockare med spackel och mer behov att slipa.
Jag brukar även sätta remsa och spackla i vägghörn och i vinkeln mellan tak och vägg, där blir det ju tjockare med spackel och mer behov att slipa.
Jag gör 2 spacklingar oftast, i värsta fall kan det bli 3.
Steg 1:
Lägger spackel i diket och lägger på pappremsan och lägger sedan spackel över pappremsan.
Låter det torka. Slipar ev defekter om det blivit nåt. Torkar bort dammet som ev blivit.
Steg 2:
Drar snett uppifrån vänster och snett uppifrån höger korsande över skarven uppifrån och nedåt, med ett överlapp på ca 20 cm per sida om skarven. Drar över spacklet med bredspackel från olika vinklar. Samma teknik som man använder när man lagar plåtskador på bilar
Steg 3:
Slipa av ytan med 240 papper. Fixa lite komplettering med spackel om det behövs.
Steg 1:
Lägger spackel i diket och lägger på pappremsan och lägger sedan spackel över pappremsan.
Låter det torka. Slipar ev defekter om det blivit nåt. Torkar bort dammet som ev blivit.
Steg 2:
Drar snett uppifrån vänster och snett uppifrån höger korsande över skarven uppifrån och nedåt, med ett överlapp på ca 20 cm per sida om skarven. Drar över spacklet med bredspackel från olika vinklar. Samma teknik som man använder när man lagar plåtskador på bilar
Steg 3:
Slipa av ytan med 240 papper. Fixa lite komplettering med spackel om det behövs.
Jag slipar oftast inte mellan varven, sen får man ju göra en bedömning från fall till fall.
Har man en rygg man missat så får man ju kanske ta den
Om man drar fasningen första svängen och ser till så spackeln inte sviktar ner på mitten, låter det torka, lägg sedan spackeln rakt över så ser du hur mycket det sjunkit ihop, då "vet" du hur mycket extra som ska på
Har man en rygg man missat så får man ju kanske ta den
Om man drar fasningen första svängen och ser till så spackeln inte sviktar ner på mitten, låter det torka, lägg sedan spackeln rakt över så ser du hur mycket det sjunkit ihop, då "vet" du hur mycket extra som ska på
Spacklat två gånger (ficklampa bakom spaden för att se ojämnheterna). Spaden är den billiga standardmodell som säljs för några tior i billighetsvaruhusen.
Först ett lager med gypsum sandförstärkt gipsbruk och inspacklad pappremsa, sen ett lager Casco wallfiller gipsspackel. Slipat med giraff med 60-papper. Finare papper tar bara längre tid...
Först ett lager med gypsum sandförstärkt gipsbruk och inspacklad pappremsa, sen ett lager Casco wallfiller gipsspackel. Slipat med giraff med 60-papper. Finare papper tar bara längre tid...
Logga in
Skapa konto
Jag är inte proffs men med åren har det blivit ett par, kanske trehundra gipsskivor jag spacklat. Jag har aldrig upplevt problem. Kanske mer tur än skicklighet...
Bäst är att använda pappersremsa men det är lite svårare för ovana. Dock betydligt mindre risk för sprickor.
Oftast har jag varit lat och använt självhäftande glasfiberremsa.
Jag lägger på spackel med en mindre spackelspade ungefär motsvarande den på bild och drar ut med en bredspackel på ca 25 cm eller 30 cm om jag inte hittar den på 25.. Snåla inte med spacklet, det ska vara ett överflöd.
Det är sällan jag behövt mer än två omgångar.
Jag tycker anzas spackelspadar är överlägsna billiga märken då de ligger bättre i handen. Sköts de håller de resten av livet så snåla inte. Köp åtminstone tre storlekar.
Gipsputs är bättre än spackelmassa, den krymper inte, så det går att spara tid. Jag har ändå nästan alltid använt färdig spackelmassa i burk, vanligt sandspackel. Märkesspackel är bättre än billiga sorter men jag har provat både och. Skulle dock aldrig använda annat än märkesgrejer idag, det är så billigt ändå.
Finns nästan alltid en kampanj någonstans.
Skydda golvet med papp, för det blir spill.
Ibland efter slipning (omgång 2) kan jag behöva fylla i nån liten detalj, det gör jag med en liten spackel. Slipa igen så klart.
Tror de flesta lyckas bra om detta följs.
Sen finns det säkert bättre sätt, men det är så jag gör. Jag är som sagt inte yrkesman.
Bäst är att använda pappersremsa men det är lite svårare för ovana. Dock betydligt mindre risk för sprickor.
Oftast har jag varit lat och använt självhäftande glasfiberremsa.
Jag lägger på spackel med en mindre spackelspade ungefär motsvarande den på bild och drar ut med en bredspackel på ca 25 cm eller 30 cm om jag inte hittar den på 25.. Snåla inte med spacklet, det ska vara ett överflöd.
Det är sällan jag behövt mer än två omgångar.
Jag tycker anzas spackelspadar är överlägsna billiga märken då de ligger bättre i handen. Sköts de håller de resten av livet så snåla inte. Köp åtminstone tre storlekar.
Gipsputs är bättre än spackelmassa, den krymper inte, så det går att spara tid. Jag har ändå nästan alltid använt färdig spackelmassa i burk, vanligt sandspackel. Märkesspackel är bättre än billiga sorter men jag har provat både och. Skulle dock aldrig använda annat än märkesgrejer idag, det är så billigt ändå.
Finns nästan alltid en kampanj någonstans.
Skydda golvet med papp, för det blir spill.
Ibland efter slipning (omgång 2) kan jag behöva fylla i nån liten detalj, det gör jag med en liten spackel. Slipa igen så klart.
Tror de flesta lyckas bra om detta följs.
Sen finns det säkert bättre sätt, men det är så jag gör. Jag är som sagt inte yrkesman.
För att göra det fackmannamässigt..
Bottna skarven med spackel och lägg i en pappremsa i blött spackel som den sen spacklar över ( bara i skarven) låt torka, spackla igen och nu något bredare, dvs "flytta" spackel kanten, låt torka. Spackla en 3dje gång och nu brett, har du flera gipsskarver har du kanske 30-60cm mellan två färdiga skarver, låt torka...slipa med max 120 papper. Allt annat kan säkert se bra ut 8 vanligt ljus, men skapa lite släpljus så ser du vikten av ett bra underarbete
Bottna skarven med spackel och lägg i en pappremsa i blött spackel som den sen spacklar över ( bara i skarven) låt torka, spackla igen och nu något bredare, dvs "flytta" spackel kanten, låt torka. Spackla en 3dje gång och nu brett, har du flera gipsskarver har du kanske 30-60cm mellan två färdiga skarver, låt torka...slipa med max 120 papper. Allt annat kan säkert se bra ut 8 vanligt ljus, men skapa lite släpljus så ser du vikten av ett bra underarbete
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 177 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 177 inlägg
Har spacklat vägg gips / tak gips till mitt hus och garage , så flitig amatör .
Det viktiga är att inte köra sandspackel , det måste vara skivspackel , alcro skivspackel har jag använt .
Pappersremsa måste användas om man vill måla väggar / tak , blir sprickor annars .
Märkte i mitt garage , där jag målade alla väggar , att hur noga man än är så blir det ett dike (ses i släpljus)
Troligtvis så reser sig pappen på gips skivor mer än spacklet när man målar med vattenburen färg .
Kollade alla skarvar före grundmålning med ficklampa / bred spackel
Eller så slipar jag för mycket på skarvarna
Tapetserar man så syns det inga defekter
Det viktiga är att inte köra sandspackel , det måste vara skivspackel , alcro skivspackel har jag använt .
Pappersremsa måste användas om man vill måla väggar / tak , blir sprickor annars .
Märkte i mitt garage , där jag målade alla väggar , att hur noga man än är så blir det ett dike (ses i släpljus)
Troligtvis så reser sig pappen på gips skivor mer än spacklet när man målar med vattenburen färg .
Kollade alla skarvar före grundmålning med ficklampa / bred spackel
Eller så slipar jag för mycket på skarvarna
Tapetserar man så syns det inga defekter