Hej,

Jag blir inte riktigt klok på diskussioner och information om hållfasthet kring altantak. Jag ska av olika anledningar riva en existerande altan och bygga en ny snarlik. Den gamla som ni ser på bilderna har takreglar på 45x95 som sitter fästa i husets takstolar. Därav ett cc på 1200mm. Spännvidden är ca 3m. På tvären ligger klenare 32x45 med cc 65cm. Huset är i snözon 2 och vad jag kan läsa mig till så är konstruktionen rätt kraftigt underdimensionerad? Den har dock hållit i 11 år i våran ägo och fler innan dess. Behövs det verkligen kraftigare reglar eller mindre cc-avstånd?

Mvh
Janne

• Trätakreglar och plasttak på en altan med snö utanför, byggda med olika dimensioner och upplägg, diskussion om hållfasthet pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altantak med träreglar och korrugerad plast, fäst i husets takstolar, visas underifrån med fokus på konstruktion och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Jo det är lite väl klent för snömassor på vintern, annars inga problem.
Men en enkel lösning kan vara att du kompletterar med en "vinterstöttning" som du sätter upp på vintern och tar bort när snöperioden är över :-)

Du kan ju även inhandla en snöraka/snöhyvel så kan du bekvämt från marken dra bort snön om det blir för mycket drivor på det, typ:
https://www.bauhaus.se/snohyvel-for-tak-190-628cm

Redigerat:
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Om man gör en konstruktionsberäkning på ett altantak måste man ta med alla parametrar.
Spännvidd på takåsarna , risk för snöficka från anslutande byggnad och snözon, i ditt fall snözon 2 vilket ger en snölast på 200kg/m2 och då blir det ganska grovt virke men det håller garanterat. Som konstruktör kan man inte räkna med att du är tillgänglig och kan skotta om det börjar toksnöa. Även om ditt tak ser väldigt klent ut har det bevisligen hållt hittills, men det kanske inte varit så mycket snö. En sak som man ofta missar är att vid hård belastning töjs alla infästningar och till slut ger upp.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om grövre reglar behövs vet man ju inte förrän det är försent.
Om man kan acceptera viss nedböjning och väljer ut de bästa bitarna i virkeshögen kan det ju bevisligen fungerar med tvåtumfyra eftersom det befintliga taket visat sej hålla.

Poängen med att beräkna och följa en beräkning är att då håller det. Men ibland gör man andra val.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.