Hej!
Vi ville ha bättre ljud till våran projektor och köpte en soundbar med några högtalare ( https://www.webhallen.com/se/product/369420-LG-Soundbar-NS70TR ).
Dock har vi inte plats att placera den under duken. Det skulle se konstigt ut på bokhyllorna/biblioteket. Så vi funderar på att installera den antingen framför duken i taket eller på det som är kvar av tidigare väggen i taket i mitten av rummet (se svarta strecken på bilden). Vi vet att det inte är optimalt, men om man siktar den neråt kommer ljudet bli helt förstörd eller går det att leva med det? I så fall skulle det väl vara bättre framför duken? Eller skulle det var bättre att sätta fast den under duken på bokhyllan fast det känns inte alls så tryggt och skulle se rätt fult ut.

Jag har läst liknande trådar, men de var rätt gamla och tekniken har utvecklats sedan dess.

• Projektorduk framför bokhylla, tak med svarta streck markerar möjliga platser för montering av soundbar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa?

• Gilla
Nannu
  • Laddar…
Jönk
Det största problemet med soundbars är att de inte skapar så starkt tryck. Små element flyttar väldigt lite luft. Ska du köra hemmabio med immersiv känsla eller bara slökolla på saker ibland?

• Gilla
Nannu
  • Laddar…
Lite både och. Vi har fortfarande ett tv rum kvar.
En del spelande på ps5 kommer att ske där dock. Tidigare hade vi enbart ljud från en gammal Epson projektor så jag tror att vilket som kommer det vara en uppgradering. Men man vill inte heller slösa bort massor med pengar på ljud om det blir förstört av placeringen.

I ert fall skulle jag välja högtalare som kan placeras i bokhyllan. En lämplig centerhögtalare och två mindre sidohögtalare anpassade för hylla (exempelvis ev basreflexport riktad framåt) lär ge bättre ljud än en soundbar.

Edit: Skulle också kolla begagnatmarknaden för att hålla nere kostnaden. Hembiosystem har rätt dåligt andrahandsvärde så du kan få mycket välljud för pengarna jämfört med att köpa nytt.

Redigerat:
  • Gilla
Nannu
  • Laddar…
Jönk
Ja - då är det ju oavsett vad en uppgradering!

Det lär inte ge bio-feeling med denna soundbar, men det kommer ju finnas ljud i rummet. Det duger nog för syftet i såna fall! Viktigt blir som du säger att rikta högtalarna mot er. Jag hade också försökt få suben nära en vägg. Går det att få den mot väggen längst ned i bokhyllan typ kommer den kunna ge lite skjuts från det.

Audiofilen i mig hade avrådit från det hela, men jag förstår också att man inte alltid ska fylla ett rum med en total ljudbild och det här lär duga för ett fotbolls-em och lite vardagsgaming 🙂

• Gilla
Nannu
  • Laddar…
Så nära mitt på duken som möjligt är vad du behöver eftersträva, för annars kommer det låta som att ljudet kommer från fel ställe. Oavsett placering ska högtalaren sen riktas mot lyssnaren. Idealiskt ska center högtalaren även ligga i en linje med höger/vänster högtalarna också

Du verkar ha en förhållandevis liten duk och sitter långt ifrån, det gör det mindre känsligt. Jag hade en duk på 104" och satt 2.5 m ifrån, med centerhögtalare rakt under duken, då störde det mig att ljudet hördes som det kom underifrån istället för mitten på duken. (Där munnen på den som talar oftast är)

Alla är såklart olika känsliga för detta, men på riktiga biografer sitter högtalarna bakom duken av denna anledningen, även höger/vänster kanalerna ligger en bit innanför kanten på bilden. Problemet är inte lika stort på tv apparater eftersom bilden är så mycket mindre, så man uppfattar bara att ljuden kommer "från bilden" snarare än från en specifik del av bilden. (Själv har jag dock köpt en Sony Oled tv pga att de har gjort själva panelen till högtalare, och att din enda tv på marknaden kommer ljudet från bilden som det ska, men jag är känslig antar jag.. eller så är det en av de sakerna man stör sig på efter men blivit medveten om det och sen aldrig kan glömma)

I min framtida källarbio kommer jag använda akustisk transparent duk med högtalare bakom för att uppnå samma ljudbild som den som mixade ljudet upplevde.

• Gilla
Nannu
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.