har hört att det är problem med sot när man tex öppnar luckan o lägger in ved, att det blir lager av sot på möbler osv ???är det nån som har erfarenheter av kamin? o isåfall vad beror problemet på??
 
Har aldrig hört talas om problemet, hade kamin i ett hus för länge sedan, inget sot där inte, möjligtvis om man ställer möblerna alldeles för nära typ 2 cm...
 
Tja, tar du inte bort askan, och gör rent och du har felaktigt drag igenom kaminen kan vad som helst hända...

 
Man får väl anta att man tar bort askan med jämna mellanrum, precis som man städar allt annat... Om man sköter den biten så borde det inte bli några problem
 
Har aldrig hört talas om att det skulle vara ett problem.
Att det yr ut lite aska i samband med att man fyller ved kan dock hända. Detta kan i vårt fall lindras genom att man stryper tilluftskanalen under fyllningsfasen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.