Hade sotare hemma förra veckan. Var uppe och skulle byta motorkondensatorn idag och öppnade skorstenen. Nog hade jag förväntat mig lite mer sotat? Kollade även inuti kamin och även där ligger aska/sot kvar. Så har det aldrig varit innan. Vad är gängse standard? Hur rent ska det vara i skorstenen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
I sotning ingår det att sota pipan och inget mer. Kamin/Panna ligger utanför, lika med en rökgasfläkt på taket. Säg till om dammsugning av kaminen, det ska ingå, för att ta hand om det som kommer uppifrån. Men inget mer. Jag får sota min panna själv.
Tidigare år har det alltid varit rengjort, både fläkt och dammsugit. Därav att jag är lite förvånad.
Men de var inne totalt 8min (enligt Yale-appen) så man hinner kanske inte så mycket.
Det blir en sjuk timpenning eftersom de debiterar typ 600kr även om det står timtaxa på upphandlingen.
Ska nog sota själv. Pipan är 3m och ska jag städa/rengöra fläkt kan man ju lika gärna göra allt.
Men de var inne totalt 8min (enligt Yale-appen) så man hinner kanske inte så mycket.
Det blir en sjuk timpenning eftersom de debiterar typ 600kr även om det står timtaxa på upphandlingen.
Ska nog sota själv. Pipan är 3m och ska jag städa/rengöra fläkt kan man ju lika gärna göra allt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kolla med sotningsföretaget först med tex. dina bilder och anmärkningar, så att de har en chans att rätta upp om de missat på något.T tobben87 skrev:
Idag så kliver de inte så ofta upp på taket och sotningen görs då nedifrån om möjligt via långa flexibla skaft med 'trimmer-snöre' i lite tyngre gummityp i toppen och roteras snabbt med skruvdragare eller liknande och samtidigt dammsugare.
Nej det stämmer inte. Detta är reglerat i lag och ålägger kommunen att ansvara för rengöringen (sotningen) av fasta förbränningsanordningar samt även tillhörande rökkanaler. Så allt ska rengöras.J jonaserik skrev:
3 kap. 4 § lag om skydd mot olyckor:
Logga in
Skapa konto
Här sotar dom allt, vedspisar och kakelugn samt alla pipor.
Nu sotar jag dock själv så dom kommer hit endast med maximalt utdragen intervall om det kan påverka,
Nu sotar jag dock själv så dom kommer hit endast med maximalt utdragen intervall om det kan påverka,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden