Hade sotare hemma förra veckan. Var uppe och skulle byta motorkondensatorn idag och öppnade skorstenen. Nog hade jag förväntat mig lite mer sotat? Kollade även inuti kamin och även där ligger aska/sot kvar. Så har det aldrig varit innan. Vad är gängse standard? Hur rent ska det vara i skorstenen?

Öppen skorsten med sot- och askrester synliga inuti, tagen ovanifrån med utsikt över en trädgård och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inre del av kamin med kvarvarande aska och sot efter sotning. Kaminens väggar är missfärgade och spruckna.
Skapa konto

I sotning ingår det att sota pipan och inget mer. Kamin/Panna ligger utanför, lika med en rökgasfläkt på taket. Säg till om dammsugning av kaminen, det ska ingå, för att ta hand om det som kommer uppifrån. Men inget mer. Jag får sota min panna själv.

• Gilla
Dan Salom
  • Laddar…
P
Hos mig har dom alltid rengjort kaminen med en dammsugare efter sotningen..

S
Här brukar det stå sotning + stoftsugning. Nån gång har jag glömt aska ur innan då ligger en del sot kvar, annars brukar det vara soprent. Huven ingår nog inte i vanlig sotning.

Tidigare år har det alltid varit rengjort, både fläkt och dammsugit. Därav att jag är lite förvånad.
Men de var inne totalt 8min (enligt Yale-appen) så man hinner kanske inte så mycket.
Det blir en sjuk timpenning eftersom de debiterar typ 600kr även om det står timtaxa på upphandlingen.
Ska nog sota själv. Pipan är 3m och ska jag städa/rengöra fläkt kan man ju lika gärna göra allt.

Och såhär ser det inuti…
Är det en sotning att betala 664kr för? 🙄
Insidan av en insotad skorsten med ett lager sot runt hela inre ytan.
Skapa konto

• Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag hade vänt mig till räddningstjänsten i din kommun, det är de som brukar ha ansvaret för sotningen. Så kan de bedöma om detta är fackmannamässigt gjort.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag hade vänt mig till räddningstjänsten i din kommun, det är de som brukar ha ansvaret för sotningen. Så kan de bedöma om detta är fackmannamässigt gjort.
Kolla med sotningsföretaget först med tex. dina bilder och anmärkningar, så att de har en chans att rätta upp om de missat på något.

Idag så kliver de inte så ofta upp på taket och sotningen görs då nedifrån om möjligt via långa flexibla skaft med 'trimmer-snöre' i lite tyngre gummityp i toppen och roteras snabbt med skruvdragare eller liknande och samtidigt dammsugare.

Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
I sotning ingår det att sota pipan och inget mer. Kamin/Panna ligger utanför, lika med en rökgasfläkt på taket. Säg till om dammsugning av kaminen, det ska ingå, för att ta hand om det som kommer uppifrån. Men inget mer. Jag får sota min panna själv.
Nej det stämmer inte. Detta är reglerat i lag och ålägger kommunen att ansvara för rengöringen (sotningen) av fasta förbränningsanordningar samt även tillhörande rökkanaler. Så allt ska rengöras.

3 kap. 4 § lag om skydd mot olyckor:

Lagtext om kommunens ansvar för rengöring (sotning) av fasta förbränningsanordningar och rökkanaler ur 3 kap. 4 § lag om skydd mot olyckor.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Här sotar dom allt, vedspisar och kakelugn samt alla pipor.
Nu sotar jag dock själv så dom kommer hit endast med maximalt utdragen intervall om det kan påverka,

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.