Hej.

Sotaren ska hit och besiktiga en skorsten. Det finns en spisinsats installerad, men dock ingen sotlucka ovanför. Är det ett måste? Antar att sotaren behöver få ut sotet någonstans.

Om det är ett måste, tror ni att sotaren då kan hjälpa mig att lyfta ur insatsen för att komma åt sotet, och jag sedan kan installera den på nytt därefter?

• Öppen spisinsats utan sotlucka installerad i ett hörn av en tegelvägg, med tillhörande skorsten som ska besiktigas av sotaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I vår Keddy-insats så tog man bara bort övre plåten i eldstaden så fick man fri tillgång till hela skorstenen.

Vad används stupröret till?

Vi hade ett hål med galler långt upp i "kåpan" in i gamla rökkanalen men under tätningen mellan insatsens rökrör och gamla rökkanalen. Denna öppning gjorde att värmen från insatsen spreds bättre i rummet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
I vår Keddy-insats så tog man bara bort övre plåten i eldstaden så fick man fri tillgång till hela skorstenen.

Vad används stupröret till?

Vi hade ett hål med galler långt upp i "kåpan" in i gamla rökkanalen men under tätningen mellan insatsens rökrör och gamla rökkanalen. Denna öppning gjorde att värmen från insatsen spreds bättre i rummet.
Denna är installerad med stenull runt rökröret. Jag antar att all sot kommer att hamna uppepå stenullen, och att rökröret sträcker sig en bit ovanför ullen.

"Stupröret" är en fläkt som skjuter ut varmluft från en tid då det var öppen spis.

Tätningen "ska" sitta precis under toppen på insatsröret.

Så antingen trycka upp tätningen längre eller såga av insatsröret.

Ju längre upp tätningen sitter ju mer värme kommer bostaden tillnytta.

Demmpa Demmpa skrev:
Tätningen "ska" sitta precis under toppen på insatsröret.

Så antingen trycka upp tätningen längre eller såga av insatsröret.

Ju längre upp tätningen sitter ju mer värme kommer bostaden tillnytta.
Okej, så om jag trycker upp tätningen dit, då kan sotaren få ut sotet med dammsugare genom keddyn eller?

• Gilla
JonasTu
  • Laddar…
Om rökkanalen går rakt upp så blir det säkert godkänt. Däremot om det vinklar av i murstocken kan det behövas en renslucka, är den uppe till vänster.
Vit murstock med två fyrkantiga svarta luckor, en högre upp till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det en ny insats eller har den redan passerat brandskyddskontrollen?

En keddy har normalt en plåtskiva i taket som när man tar ut den ger en tillgång rakt upp mot pipan. Det ska normalt ge sotaren den tillgång som krävs. All stenull osv ska dock täta mellan rör och murstock så sotaren ska normalt aldrig behöva oroa sig för någon stenull om allt har installerats som det ska

M myrstack skrev:
Är det en ny insats eller har den redan passerat brandskyddskontrollen?

En keddy har normalt en plåtskiva i taket som när man tar ut den ger en tillgång rakt upp mot pipan. Det ska normalt ge sotaren den tillgång som krävs. All stenull osv ska dock täta mellan rör och murstock så sotaren ska normalt aldrig behöva oroa sig för någon stenull om allt har installerats som det ska
Den har inte passerat brandskyddskontrollen, ska ha kontroll här i veckan så jag försöker få till det korrekt nu.

Jag får försöka skjuta upp tätningen så att den ligger i linje med rörets topp då, om jag förstått det rätt så ska det räcka.

H Herr Okunnig skrev:
Den har inte passerat brandskyddskontrollen, ska ha kontroll här i veckan så jag försöker få till det korrekt nu.

Jag får försöka skjuta upp tätningen så att den ligger i linje med rörets topp då, om jag förstått det rätt så ska det räcka.
Det Beror på sotaren... Jag hade en exakt likadan spisinsats och lösning och den blev helt plötsligt utdömd efter 30 år ty det kunde bli en "sotficka" i isoleringen runt röret. Han krävde att jag gjorde om lösningen så att den blev som en tratt ned till rökröret.
Tratten skulle vara i metall eller murad.
Eftersom min skortsten består av natursten dömde muraren ut tanken och det slutade med att jag drog in en separat rökrör upp till skorstenen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.